Hej! Jag behöver få plats med en diskmaskin här, men det är ett avloppsrör som är lite ivägen.

Jag hade därför tänkt att montera ett flexrör istället. Har ni tips på vilket flexrör jag borde ersätta med?

Röret är 50x0.8.

tips?
Eller är de ok att diskmaskinen trycker emot röret lite?

• Vit avloppsrör och svart korrugerad slang fästa mot en vägg i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastslang märkt med "RAUPIANO" upphängd i ett clips på en byggarbetsplats, omgiven av damm och andra slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar ju vara ett ledigt utrymme nertill i bakkant på en golvdiskmaskin, menar du att det inte är tillräckligt djupt så diskmaskinen tar i röret?

Det är inte tillräckligt djupt, det slår emot :(

Det vita röret kommer från diskhon? Jag hade nog hellre gått ner till 40mm rör isåfall än flexrör.

Är detta i hus eller lägenhet?

Det är i en lägenhet.
är det vettigt i gå ner till 40 rör ? Är rädd för stopp eller liknande.

vet inte heller om det gör någon skillnad, tror diskmaskinen kommer att slå emot ändå.

• Wow
Kurtivan
  • Laddar…
Bara fästena du har nu bygger ju 20 mm...

Tror inte du får ändra i VVS-installationen alls utan styrelsens tillstånd om det är en BRF, är det i hyreslägenhet så behöver du definitivt fråga hyrevärden. Personligen skulle jag inte lita på ett flexrör i längden. De är heller inte tänkta att användas på det sättet.

Du får väl bila in det i väggen, ett perfekt julpyssel :).

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jaha! Trodde det var ok att byta synliga rör själv? Men då får ja kolla med dem.
Tack för info!

Men har då en annan fråga, va tror ni om att ställa diskmaskinen bredvid en vägghängd (skåpsung) ung?

BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
Du får väl bila in det i väggen, ett perfekt julpyssel :).
Om det är tillåtet. Är det en bärande vägg eller en lägenhetsskiljande vägg så får man nog inte göra det heller utan styrelsens tillstånd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.