B
Bossesv: [citat] Klok tanke, alla andra element står redan på trägolvet, så detta är det enda, ökar sannolikheten att du har rätt. Får testa imorrn
15 svar · 3,4k läst
·
michfris
michfris: Utrön samtliga alternativ kring vattenburet innan du dömer ut det och investerar i annat. Kan mycket väl bli så att det kommer fungera klockrent med med en ytterligare cirkulationspump. En cp finner du på blocket för en spottstyver. Tolkar det som att ni har element som ska fyllas med varmt vatten, med en cp kommer ju vattnet pumpas runt i skillnad mot självcirkulation som verkar mindre
7 svar · 2,7k läst
A
Avemo: Det finns ett och endast ett sätt att slippa att öppna spisen drar in stora mängder kall luft i rummet. Det är att förse den med luckor så att den inte längre är öppen. Med detta sagt så hävdar jag att du i normalfallet värmer rummet genom att elda i öppna spisen. Det blir stora förluster ja. Men inte lika stora som värmen elden tillför. Sätt ventilen var du vill. Men att dra
14 svar · 2,4k läst
O
olofh: Tack.testar -5 då och väntar ett par dagar för att se vad som händer. Flyttar in om ett par veckor så förhoppningsvis har jag hunnit trimma in det tills dess.
4 svar · 5,0k läst
·
J
Josth: Termostater är väl standard idag så man kan dämpa övertemperatur av solinstrålning, värme från braskamin och mycket matlagning etc. I andra rum ska man lämna termostaterna på max eller bara ha handvred och låta pannans värmeautomatik sköta temperaturen. Viktigt för pannan/cirkulationspumpen att det alltid finns åtminstone ett par radiatorer öppna där värmevattnet kan cirkulera.
1 svar · 1,9k läst
L
Liteavvarje: [citat] Vad är slanglängd , en broms för FLÖDET som ska övervinnas , det finns inget annat som bestämmer vad som ska komma fram i andra änden av någonting , BARA FLÖDE
9 svar · 1,9k läst
·
GK100
GK100: Det [citat] Det är som sagt en Termovar av äldre typ som tex såldes ihop med Baxi pannor av HS perifal här i SE. Funktionen är identisk med de senare mer kompakt uppbyggda. Blandningsventilen har du upptill i trevägsblocket och i det liknande under pumpen finns en klaffbackventil. Alltså inga konstigheter där och enkelt att fixa om något behöver underhållas. Och i luftfrågan verkar
70 svar · 5,7k läst
·
S
scim: Det är svårt att svara på utan att se varifrån rören kommer ifrån och var de tar vägen, du får ta fler bilder. Det står iaf KV uppe i mitten, så det borde ju vara kallvattnet.
5 svar · 2,0k läst
·
S
Stefan1972: Ja det är så en termostat fungerar.
1 svar · 9,4k läst
·
P
Polyene: Med tanke på hur du beskriver problemet så låter det ju rätt så uppenbart att volymen är för liten. 10% av systemets totalvolym brukar ju vara en bra tumregel.
8 svar · 2,6k läst
L
Liteavvarje: Att inte tömma Det blir nog svårt om du inte kan stänga in shunten med ventiler , men stäng allt vad du äger och har , så kanske inte allt vatten åker ut , ta på dig stövlar :)
8 svar · 5,7k läst
·
E
exerg: Termostater behövs egentligen bara i de rum där tillskott från andra värmekällor kan förekomma tex braskaminer,solinstrålning o dyl. Pannshunt/värmepump/elpanna mm skickar, via signal från ute/innegivare, fram den värme som är kalkylerad för lokalerna. Att annars sätta termostaten nere vid golvet skulle bli rejält missvisande. Finns iofsig termostater med utdragna kapillärgivare
1 svar · 2,6k läst
·
S
spaxx: Ja det har du ju rätt i
4 svar · 1,5k läst
DYEUffe
DYEUffe: [citat] Jo, blir nog 22 då vi funderat på att byta till VP sen. Tack för hjälpen
8 svar · 6,6k läst
S
smurfen72: [citat] Tanken är ju att luften ska kunna stiga efter radiatorn nu är ju den gamla typen av radd öppen så där kanske luften lättare cirkulerar än med moderna raddar som har helt slätt framsida och där det måste finnas möjlighet för luften att komma in nere samt ut där uppe
23 svar · 7,6k läst
·
H
HSP: Ja ibland får man stödja de dyrare, du hade förmodligen inte kunnat låna en på webben. Så det extra man får betala är väl den lokala servicen.
46 svar · 10,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Öm man hellre gillar gängad rörsnutt så finns det i dimension 10 (3/8") också! Jag gillar dom inte personligen. Men det är en smaksak! 25mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1106-1988427 100mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1107-1988430 500mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1108-1988534 1000mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1109-1988559
10 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jösses vilken avsaknad av yrkesstolthet! Är det en lärling som varit i farten utan tillräcklig guidning av utbildad montör? Gör om och gör rätt. Tydligen har dom som redan nämnts även missat att det är ettrörssystem. Men det finns även färdiga koppel till detta. Ring och reklamera både utförandet och 2-rörskopplena! Det bör räcka med att byta ut "fördelaren" från tvårörs
9 svar · 3,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Om det är öppet under kan du sätta på några skivor cellplast underifrån, lite isolering gör stor skillnad mot ingen isolering. Men se först till att täta luftläckan i hörnet.
9 svar · 6,5k läst
Krilleman
Krilleman: Det svarta vredet för temperaturbegränsningen är markerat med + och - Bara ratta åt valfritt håll!
6 svar · 2,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Prova att lufta med termostaten stängd. Ibland gör det skillnad!
1 svar · 6,0k läst
possum77
possum77: [citat] Borde passa, samma gänga iaf. Har du ett Biltema nära till hands så åk dit och köp en. Montera och utvärdera hur du tycker att den fungerar. Man kan ställa en termometer i närheten av radiatorn så ser du hur temperaturen varierar. Är du nöjd så köp till samtliga radiatorer, är du inte nöjd så var det bara 100:- i sjön :)
7 svar · 27,4k läst
·
useless
useless: [citat] Ja, tar du bort termostaten så ska stiftet fjädra ut helt och ventilen är öppen på max.
11 svar · 13,5k läst
J
Josth: Oisolerad betong leder snabbt ut värmen från garaget. Behövs en kraftfull luftluftvärmepump till 100 kvm som t.ex. Mitsubishi FH50 (prisvärd) för att göra skillnad. Blir det riktigt kall vinter kan det då även behövas el-fläktar som komplement.
5 svar · 2,6k läst
S
Stefan1972: nu vet jag inte vad ts menar med gammalt hus men faktum är att rör med presskopplingar passar bra i gamla hus för de efterliknar ganska mycket gamla järnrör till utseendet när det är målat och klart. Det går dessutom väldigt snabbt att installera. Lödda kopparrör är förvisso enklast om man ska göra det själv men snyggt?
4 svar · 8,9k läst
J
Johan Liedholm: Hej! I våras hade jag en rörfirma hemma för att få offert på en luft/vatten-pump. Dom saluför Thermia och han föreslog en atria duo optimum 8 för mina behov. Det skulle även komma en ny inverter-styrd pump men han tyckte ändå att den beprövade on/off-pumpen var att föredra då den nya inte tillverkades av Thermia och att kompressor mm satt skyddade i innerdelen. Nu på höstkanten
0 svar · 6,2k läst
L
Liteavvarje: Inga larmer Kanske en dip i datorn , stäng av vänta 1 min och sätt på
1 svar · 5,0k läst
J
JohanLun: [citat] Är interiören helt "slut" så man måste göra om alla ytskikt från grunden är det kanske inte en stor kostnad, men i ett gammalt kulturhus så är det mkt som ryker om man isolerar även från insida, golv tappar ofta frisbrädor, foder måste lossas eller bytas till nyare varianter etc. Likaså med fönster, är det inte standardstorlekar så blir det troligen mkt dyrt. Dessutom
22 svar · 6,5k läst
E
erik_m_a: [citat] Själva brunnen ligger ca 2dm ned i ett stående plaströr typ detta https://www.rinkabyror.se/artikel/rorstomme-455-400/ Betongplattan får vila på rörets kanter tänkte jag, men det kanske inte håller...?
9 svar · 7,6k läst
·
B
Bigfoot: Det låter väl som en vettig ide om du har plats i garaget. (Där är det kört för min del...) Fast 1/30 yta = 1/30 förbrukning kan du ju bara räkna för golv och tak, inte för väggar. Ex. garage 5x6m=>30m2=>22m vägglängd, förvaringsutrymme 1x1m=>1m2=>4m vägglängd. (Givet likvärdig isolering då förstås.) Tänk på att ta till isoleringen så att du klarar ett normalt strömavbrott
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.