K
kirilian: Tack så mycket alla. Fantastiskt bra svar. Nu skall jag bara fundera på det ni skrev och försöka skruva på rätt ställe så lite lagom värme åker upp till radiatorerna på övervåningen...
17 svar · 2,8k läst
·
A
ankaon: Nu är den monterad och den är tät och värme finns det i alla element(y)
5 svar · 4,2k läst
·
E
EndZone: I mitt vidbyggda garage kör jag vattenburen fläktkonvektor med tanke på att jag har bergvärme installerat. Har förvisso ingen direkt dammbildande verksamhet i garaget, men håller värmen omkring 16 grader på vintern. Isolerat garage, dock med en garageport som nog släpper ut en del värme. Jättebra lösning tycker jag, i synnerhet då luften även får viss rörelse via fläkten.
17 svar · 2,8k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Axeln var i fel läge, gissar att den låg 45grader fel. Så när jag insåg det så var det ju bara att skruva loss motorn och justera.
17 svar · 5,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: Du kan inte byta el-element mot luftvärmepump, men du kan komplettera. Sovrummen brukar behöva tillskott under de kallaste vinternätterna. Vill du ha snyggare element kan man ju bara för den skull byta till nya , men annars verkar det där rent tekniskt vara en rätt bra variant för att vara så gammal.
5 svar · 7,1k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Helt klart ett alternativ, men installationskostnaden blir ju rätt hög kontra elslinga. Men funderar man ändå på att konvertera till vattenburet så är det ju helt klart ett alternativ!
11 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Jag har konverterat vårt hus till vattenburet. Hus från 30 talet, utbyggt på 70 talet, då revs den vattenburna värmen. Ny takvärme (direktverkande el, för er som inte hört talas om takvärme) installerades. Det fanns fortfarande vattenradiatorer i källaren och en enstaka på bottenvåningen. Så vi hade en elpanna, trots direktel i resten av huset. När vi byggde om, och renoverade så
5 svar · 3,3k läst
M
Marcussjogren: [citat] Jag trodde faktiskt att det skulle bli lite obehagligt att hålla i båda polerna. Man har ju tappat en skiftnyckel på båda en gång i livet, och det blev ju en liten fyrverkerishow av det.
6 svar · 947 läst
·
L
Liteavvarje: Troligtvis flödesproblem , finns dåligt på raddarna , som KjellTimell säger så kan termostatventilerna ( om det finns ) fastna i stängt läge över sommaren , ta bort termostaten och kolla piggen som sitter där sitter där , är dom inne , bara en liiiten snutt syns , knacka på dom med skaftet på en mejsel så hoppar dom ut , knuffa några gånger så dom går lätt , inga tänger för
2 svar · 785 läst
L
Liteavvarje: Du kan prova tror jag genom att stänga ned värmen helt på puschen , slutar det att värma på andra element så är det ett enrörs , för stängs flödet där , finns ingen retur det blir stopp på flödet , men med tanke på anslutningarna på raddarna , inget koppel utan rakt in på dom ,så är det nog ett tvårörs du har
29 svar · 6,3k läst
·
K
kalleolle: Hej, ska bara uppdatera. Har inte lyckats få hit installatören så fick ta hjälp av annan firma. Dom höjde rören i deras upphängningar så dom hänger fritt genom hålen och knäppningarna är nu borta :)
17 svar · 3,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Nej. Vet inte om det är medräknat i de siffror jag sett men antar att det inte är medräknat. Det skiljer även där eftersom det finns olika system för att lösa det.
9 svar · 4,1k läst
E
evoline: Jag maxade ena dagen men det lät fortfarande, så jag vred den till minimum för att se om det blev bättre, men var samma sak. Nu efter 2-3 dagar frågade jag er, gick precis och hämtade WD-40 och sprutade lite på upphängningen, ljudet är nu borta :-) Återkommer om det låter igen, men det har vart tyst i 15min nu :-) Tack så hemskt mycket för hjälpen
6 svar · 12,7k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Menade slangar förstås :) http://www.buildahouse.se/bukkefix-20-mm-2784.html
66 svar · 6,3k läst
·
M
mb7726: Tusen tack för svaret. Insexskruven finns där enligt beskrivning.
3 svar · 4,1k läst
·
T
Tomtebrölet: Ok, ska undersöka...
32 svar · 2,8k läst
·
L
Liteavvarje: Du har två system , raddar och GV , troligtvis sitter det ventiler så det går att stäng var för sig det är en utmärkt finnes för att se om det läcker någonstans på någon del , vid öppnande av sektion så kolla mätaren om trycker dyker snabbt , då kan det vara något där
9 svar · 16,8k läst
GoForIt
GoForIt: Det låter väl som en vettig lösning. Möjligen skulle fjärrvärme vara aktuellt om det finns tillgängligt. Den vattenmantlade kaminen ger ju fin back-up.
1 svar · 4,0k läst
L
Liteavvarje: + 65 C i inglasat rum är nog att ta i , men + 50C kan det bli om lampan lyser rakt in hela dagen
4 svar · 3,2k läst
·
L
Liteavvarje: Klart man får vad man betalar för , men många säljföretag skär guld i sverige , det med prisgaranti har du rätt i Krilleman , lite diffust när man läser det , men undrar om den är inte OK iaf , känner ingen som har använt den , Mina slangar köpte jag av kille som tagit hem från tyskland och fått över och lagrat dom , går bra att göra det , men inga sorters slangar tål UV , då
3 svar · 2,8k läst
·
Zork
Zork: Har samma problem, tänkte att man borde kunna ersätta ventilen med en drevad plugg? Kör oxå elementen öppna och reglerar med bergvärmen.
1 svar · 4,2k läst
·
L
Liteavvarje: Du får titta i manualen till den , om det går komplettera el till den , då ska det vara 2 tums hål i den , det är standard fäste för el-patroner som finns i 3 , 6 , 9 KW annars en el-panna begagnad från blocket , inte många kronor
1 svar · 2,2k läst
·
A
Avemo: Är det en pelletskamin du har? En pelletspanna kräver också vattenburet system. Utan vattenburet system är det inte så mycket att välja på. Direktel, pelletskamin och luft luftvärmepump är vad jag kan komma på som inte kräver vattenburet. Och det går som sagt att dra in vattenburet i efterhand.
2 svar · 1,2k läst
J
Josth: Det är ju heller inget shuntat system utan det har växelventil vilket gör att framledningstemperaturen kommer att variera ganska mycket under dygnet men det genomsnittliga värdet är precis den värme som behövs enligt inställningarna.
2 svar · 2,0k läst
·
K
Kojak: Se länken ovanför min bild för en mindre
10 svar · 5,6k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Rätt uppfattat , i och med att du har avluftningar på fördelarna , skulle mot förmodan få eller har en s,k, otät koppling för undertryck går det att byta ut dom manuella avluftare till automatiska men tror inte det är nödvändigt , men möjligheten finns Om du tror att du kan ha luft i andra slingor ( dålig värme i något golv ) kan du spola genom en i taget enligt schemat som
9 svar · 2,5k läst
·
L
lillefar: Kopparn ska jag hålla koll på
8 svar · 4,8k läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] Skulle gissa en panna som drivs med gas.
11 svar · 1,9k läst
·
S
Stefan1972: Fast man kan tänka baklänges också för allt kommer inte att finnas i evigheter. Köper du nya termostater och insatser nu, kanske ganska dyra och sen om nåt år kanske ventilerna läcker och då finns inte rätt ventiler att köpa......Då åker man på att byta allt ändå. Själva ventildelen till gångbara termostater är ju bara kaffepengar, det är väl jobbet med att tappa ur och byta
9 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.