Har köpt en ny vedspis, men då rökröret som går ut på baksidan är ca 30cm högre upp än på den gamla vedspisen så måste jag ta upp ett nytt hål att mura in den nya stosen i.
När jag tagit bort den gamla vedspisen så upptäcker jag dock att rökkanalen svänger snätt upp till vänster för att sedan docka an till insatsröret och vidare upp.
Frågan är då om det blir för snäv sväng i och med att jag måste flytta upp stosen till vedspisen? Försämrar draget? Den röda markeringen är där jag behöver sätta den nya stosen och den lila blåa markeringen är där den gamla satt. Någon som har koll på detta?
När jag tagit bort den gamla vedspisen så upptäcker jag dock att rökkanalen svänger snätt upp till vänster för att sedan docka an till insatsröret och vidare upp.
Frågan är då om det blir för snäv sväng i och med att jag måste flytta upp stosen till vedspisen? Försämrar draget? Den röda markeringen är där jag behöver sätta den nya stosen och den lila blåa markeringen är där den gamla satt. Någon som har koll på detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina föäldrar fick mura en horisontell kanal när de bytte spis. Det där kommer att funka. Frågan är bara hur bökigt det blir att sota.
Det brukar vara en sotluckan som mynnar i ett annat rum ofta rakt under pipan i skorstenen.
Fundera på hur det går att sota den horisontella delen.
Annars OK.
Fundera på hur det går att sota den horisontella delen.
Annars OK.
Klicka här för att svara