Byggahus.se

Kreativ inkoppling av Thermopanel V4

1. T
    Medlem · Västra Götaland · 105 inlägg

tomnil

Medlem
    Är i full fart med att dra om värmesystemet på övervåningen stegvis i samband med renovering av enskilda rum.

I dagsläget är det ett ett-rörssystem (12mm prisol) som fungerar lite halvdant och bör bytas ut i samband med att en del radiatorer försvinner/flyttas.
    Tanken är att köra LK 16mm RiR till samtliga radiatorer och stråla samman i en fördelare på samma plan med separat avstängning per element.

Eftersom det inte är aktuellt att bryta upp allt golv på övervåningen samtidigt får det bli några mer eller mindre kreativa inkopplingar för att huset inte skall stå kallt under vintern :)

För att slippa ett extra omställbart koppel mellan 1-rörs och 2-rörssystem vid radiatorn (RSK 6606562) när allting är "klart" hade jag tänkt mig följande inkoppling i en närliggande garderob där X antal meter RiR lämnas för att senare fortsätta vidare i bjälklaget:

Från befintliga 2x12mm prisol:
    6606562 TP 1-rörsfördelare
    2x 1840049 MMA skarvnippel M22
    2x 6606019 TP avstängningsventil
    2x 1870646 LK Radiatorkoppling M22/AX16

Inloppet till 1-rörsfördelaren blir antingen direkt 12mm prisol med 184002 MMA anslutningsset M22-K12 (Behövs stödhylsa?). Eller om det visar sig vara för ont om plats vid det befintliga kopplingsutrymmet en tidigare övergång från koppar till pex (8547017 Vatette kulventil 16xcu12) följt av en stump 16mm pex.

Är säkert en hel del onödiga kopplingar, men målet är att kunna dra färdigt RiR till radiatorn men sen inte vara tvungen att koppla in radiatorn förrän resten av rummet är färdigt men fortfarande ha värme på resten av övervåningen.

Andra änden av RiR-slingan blir ett radbockstöd och ytterligare LK Radiatorkoppling M22/AX16.

Är det något fatalt jag har missat eller bör min "frankenstein-koppling" fungera?
    Behöver man tänka något speciellt på kompabiliteten mellan M22x1.5-kopplingar och klämringar?

MVH
    Tomas

2. T
    Medlem · Västra Götaland · 105 inlägg

tomnil

Medlem
    Det blev succé!

Problemen som stöttes på längs vägen var:

Befintliga rören var inte vanlig prisol utan visade sig vara mjuka stålrör 12x1,2 vilket verkade vara relativt ovanligt. Som tur var så hittade jag rsk 1866133 hos Ahlsell då de stödhylsorna jag hade köpt var för kopparrör med annan godstjocklek.

När allting var inkopplat märkte jag att tillopp och retur hade varit växlat av misstag när det gamla värmesystemet installerades, som tur var hade jag dubbla avstängningsmöjligheter och det var lätt att skifta på dem vid min inkoppling.

Jag var tvungen att lägga den extra slangen ner på golvet istället för att ha den upphängd då det annars blev högsta punkten i systemet och det var svårt att få bort luftfickor.

Nu finns det fungerade värme i väntan på att resten skall dras om!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170819_160312.jpg

IMG_20170819_160321.jpg

IMG_20170819_160249.jpg

/ Tomas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.