Hoppas på lite bra tips, vet inte riktigt var det här ska ta vägen

Första problemet;
Fjärrvärmeanläggningen som jag har i bostadshuset fungerade bra ända tills jag kopplade in garagebyggnaden. Efter det är det helt omöjlig att få flöde A, B, C att fungera samtidigt. Jag får bara två st att fungera tillsammans, om jag försöker på tre st så kommer antingen A eller C att vända riktning och gå baklänges.

Andra problemet;
Garage, där måste blandningsventilen vara justerad i ett mellanläge. Annars går flöde D eller E baklänges.

Har försökt justera trimventilerna och minifördelaren till oändlighet.Lyckas enbart om flödet i systemet är mikroskopiskt och då räcker inte flödet för att värma bostaden.
Nu ska det byggas om och jag vill gärna få råd om hur det ska fixas till.

Schematisk ritning av fjärrvärmeanläggning med anslutning till bostadshus och garage, problem med flöde beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Du har en s.k kortslutning , vattnet vill gå fel väg , för lite flöde , något snor flödet för dig , som du säger
Stora matarpumpen i FJV går den på fullt , Det verkar som att A och D pumpar suger för hårt
tillsammns med C , har du justerat något med farterna på pumparna
dom sektionerna är inte shuntade från FJV utan har egen temp via FJV
Vad är det för matarpump i FJV inte omöjligt den blev för liten när garaget kom till
Lite svårt med att läsa din bild , går inte att zoma direkt , foto med mobil brukar gå bra

L Liteavvarje skrev:
Du har en s.k kortslutning , vattnet vill gå fel väg , för lite flöde , något snor flödet för dig , som du säger
Stora matarpumpen i FJV går den på fullt , Det verkar som att A och D pumpar suger för hårt
tillsammns med C , har du justerat något med farterna på pumparna
dom sektionerna är inte shuntade från FJV utan har egen temp via FJV
Vad är det för matarpump i FJV inte omöjligt den blev för liten när garaget kom till
Lite svårt med att läsa din bild , går inte att zoma direkt , foto med mobil brukar gå bra
Ja fjv matarpumpen går för fullt - läge 3 (grundfos UPS 15-60),
Jag har försökt justera flödena på pumparna en hel del, problemet med det är att om jag ställer pumparna för golvvärmesystemen för lågt så kommer det inte tillräckligt till golven.
B+D+E i kombination vill dra antingen A eller C baklänges....

BjörnKarlsson BjörnKarlsson skrev:
Ja fjv matarpumpen går för fullt - läge 3 (grundfos UPS 15-60),
Jag har försökt justera flödena på pumparna en hel del, problemet med det är att om jag ställer pumparna för golvvärmesystemen för lågt så kommer det inte tillräckligt till golven.
B+D+E i kombination vill dra antingen A eller C baklänges....
Schematisk ritning av värmesystem med pumpar, ventiler och radiatorer för ett bostadshus och garage.
Skapa konto

[bild]
Schematisk ritning av ett värmesystem i ett bostadshus med radiatorer, pumpar och ventiler.
Skapa konto

En variant som jag funderat på är att ta bort "kortslutningarna" och sen köra 50 grader framledningstemp till allt
En annan är att sätta systemen i serie

L
Att ha +50 på GV är inte bra , du säger att det funkade innan garaget , det är det går över styr
Troligtvis är din matarpump för liten , den orkar inte att få fart på vattnet till allt efter tillkommande anslutning , det är lång väg , och då kan det bli lite lustiga effekter .
Du behöver en större pump där ca 2 snäpp med möjlighet att ställa farten , antingen fasta
3 lägen eller reglerbara farter

ja det kan vara sanningen
pumpen som heter ups 15-60; vilken skulle vara två snäpp större? hur vet man det?

L
ja det kan vara sanningen
pumpen som heter ups 15-60; vilken skulle vara två snäpp större? hur vet man det?
Kommer tillbaka i morgon var du kan köpa en till ett skapligt pris och sort

L
Hej igen har funderat lite , om du öppnar shuntarna för fullt och stänger pumparna ute i anläggningen blir det varmt då , detta för att utröna om matarpumpen är för liten , orkar den med så är det ett flödesfel ute , vattnet vill gå runt , det finns en symbol som är som en ring med streck över vid GV - systemen , är det backventiler

Ett av problemen var massor med smuts i filtret på fjärrvärmeväxlaren
nu ska vi se om balanseringen blir enklare då flöde finns genom huvudpumpen....
kollar det du skriver ovan

L
Ett av problemen var massor med smuts i filtret på fjärrvärmeväxlaren
nu ska vi se om balanseringen blir enklare då flöde finns genom huvudpumpen....
kollar det du skriver ovan
Då har du kommit ett steg ner på stegen ,:) det med flödesproblemet . tror det kommer att ordna sig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.