Värme allmänt
Liteavvarje: Autoterm gick upp i IVT för många är sen Elschema här http://500120.com/wp-content/uploads/2015/02/Autoterm-C-200.pdf Enligt schemat för rumsgivaren är det en potensimeter 5400Kohm , och kopplas in på mittuttag och ena änden på den ( beror lite på höger vänster vridning
Grief: Har en Thermia från -86 som bara går och går. Ny kompressor 2007.
Drängpers: Tack för alla goda råd! Själv förstod jag knappast frågan jag ställde, men har duktigt folk omkring mig som kunde formulera den och framför allt förstå svaren. Nu finns åter hopp om värme i huset!
abel48: Skruven på pumpen skruvade jag bara till o det blev tätt. Kopplingen som läckte brevid tog jag isär och drog på ny lin och unipack så nu är det tätt än så länge. Tack så mycket för all hjälp ni har bidragit med ☺ Mvh Anders
folkeorg: Våran BRF har en 500 liters slingtank för varmvatten. Den håller ca +55C. Tilloppet till slingan är kommunalt vatten så jag antar att det är ca +5C. För att göra ett överslag på hur mycket tanken räcker till, så borde man ju kunna räkna på gradliter dvs att en grads säkning i tanken = 500 gradliter och det räcker då till att värma ca 14 liter (500/35) inkommande kallvatten till
Stefan1972: [citat] jo så kan det ju vara men jag tänker mest på överkapaciteten du far efter som du tänkte använda till nåt annat. Om det elementet som sitter där är för litet krasst sett så är det ju inte säkert att du får nån överkapacitet alltså.
Liteavvarje: Tittade lite extra på första fotot , rören ligger lite tätt svårt att se , troligtvis är det framledning med strypventilerna , du ska kunna känna olika temp på dom , det ska vara ca 4C mi skillnad mellan ut fram till golvet och in retur tillbaka , det är en tumregel
sir_daniel: Mitt garage 50m2 fullisolerat drar vid 8-12grader samt varmare när jag är där med en Jula LLVP 12-1500kwh per år, helt ok enligt mig
Liteavvarje: Räkna med ca 80 W m2 + lite till så är du hemma , möjligtvis en Luft /Luft VP på ca 4 KW däromkring klara det .och blir en bra investering , under förutsättning det är ett helt öppet utrymme i garaget
useless: Sitter det en shunt på utgående ledningen? Vad styrs den av i så fall? Är det tillräckligt med vatten i systemet? Några bilder kanske?
rådmottagare: Tackar för svar! Fönsterpartiet är 2200mm, bef element 2000, tänkta ersättaren 1725, så det blir runt 250mm på varje sida i "glipa" mot fönsterpartiet, mot dagens 100mm per sida. Troligen inget problem trots det? Har mätt lite mer och tycker nu att jag bl a tack vare svaren på detta eminenta forum har såpass bra på fötterna att jag trots allt kan begära in en offert på att byta de
Dunte: Minns inte exakt modell, men googlade den förr och kollade, och det verkar vara den vanligaste modellen. Lila detaljer osv. Jo, det medföljde shuntmotor och hela kittet så att säga. Lägger upp systemet så att det gå bra att koppla in den i efterhand ifall jag vill och orkar. Har typ 100 bollar i luften på samma gång nu, känns det som :D Men värme i huset börjar bli prio ett. Är
prototypen: Sedan får man ju räkna på om värmepumpen ändå orkar med trots lägre framledning. Hur är det med isoleringen på 20-talshuset. Protte
menigar: Mätte motståndet och visade ca 500ohm(analog multimeter), tog bort det mystiska motståndet och fick då ett värde runt 1k ohm och nu har framledningstemperaturen blivit betydligt mer passande för utetemperaturen. Hur resistorn kom dit kan man ju verkligen undra men nu när det löst iaf. Tack för hjälpen!
TechChad: Okej, ska kolla lite på LKs beskrivningar. Återkommer ifall jag fortfarande har några funderingar... :)
sam820921: [citat] Ok. Vad bra. Syns inte på bild men elementrören kommer ut från väggen (ej golv) från ett schakt där alla stamrör går. Rör får ju inte komma upp från golvet längre. Även vvc röret går där. Jag kommer att bygga ett större schakt då fördelarskåpet ska sitta där. Ska regla ut 95 cm. Därefter dras all vvc med rör-i-rör. Det löser dock inte problemet med elementröret.
Liteavvarje: Innan du stänger ventilerna ska tappa ner så att trycket blir noll , annars kan det finnas tryck kvar når du öppna en grej du ska byta , annars kommer duschen , när trycket är borta så hänger sig vattnet lite , se till att du lite lin eller en massa gängtejp på gängorna , om inte kanske det inte blir tätt , ser inte ut som konisk gänga på luftarna , och är det inte på avluftningen
kimf: Det var ett sent svar, men ganska smart svar likväl. Men numera har jag faktiskt investerat i en ngenic. En trådlös liten innegivare, och en enhet som man sätter på kabeln som går till utegivaren. Den lurar systemet genom att fejka utetemperaturen lite för att göra nivån inne i huset jämnare (och kanske spara en krona, även om jag tror det tar lååång tid för den att betala sig
menigar: Visade sig i slutändan efter 4 olika rörfirmor att det var nästintill helt stopp i övre slingan med magnetit. Löste sig med en kraftspolning och nu fungerar alla element igen!
Rowah: [citat] 1. Jag valde att inte ha någon rumsreglering alls utan endast köra ute och inne-givare. I ett så pass trögt system som golvvärme så har jag lite svårt att förstå fördelen med rumsreglering. 3. 170-200 låter rätt så djupt på 80 kvm bottenyta. Som referens så borrade vi 200 meter till 185 kvm boyta + 90 kvm garage.
sir_daniel: Skönt, jobbigt att behöva gå i short inne när det är snö ute :)
Liteavvarje: [citat] Du ser det finns en och annan fallgrop att åka i om man inte frågar och står på sig . Bra att du fick rätt info :) inga fel kan bli
Tony Dahlgren: Radiatorerna är begagnade, returventilerna är sprillans nya :)
Marcussjogren: Sorry, menade inte att man mäter en värmekrets, man mäter dess totala värmeavgivande värde för att kunna ha en bra injustering av kretsen.
Jonatan79: Nackdel, lagrar ingen värme.Om huset är välisolerat kanske men ingen långsiktig smart lösning anar jag.
Krilleman: Prova att justera på justerskruven lite mer, det kan ju ha satt sig lite skit där. Dra den i botten och experimentera lite, men notera hur den står nu så du kan ställa tillbaka den i grundutförande om du skulle behöva det!
Krilleman: Tät förläggning med många separata slingor 16mm rör. Minst 2cm övertäckning BTG kanske kan fungera. Hur armerar man något sådant på ett bra sätt?
dadid: Sedär. Då noterar jag det i underhållsplaner och ger denna 2 år till. Gummipackningen med distansering byttes mot en fiberpackning. Gummipackningen skall dras åt med 12-15 Nm vill jag minnas. Vad gäller generellt för en fiberpackning?