Jag trodde jag var lite smart, när jag drog värmerör i taket, för att ansluta uppåt till radiatorerna på våningen ovanför.

Tänk som bilden nedan, men vinklat 90 grader upp istället för ned. Och ballofix i taket nära stammen.

Värmerör i tak med två ballofix ventiler, fel vinkel mot radiatoranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen var att ansluta radiatorerna i källarplanet och ta de andra lite senare.

Nu har jag upptäckt tre problem. Det första är att jag inte vet exakt på cm var radiatorerna skall sitta. Det andra är att vinkeln för böjen upp blir lite för stor, så röret går in snett i gipstaket. Och tredje är att det blir svårt att sticka in röret i ballofixen om hålet upp är ung. lika stort som röret.

Radien kan man lösa med klämkoppling i vinkel, men det känns B.

Övriga problem kan man komma undan genom att förskjuta avtappningen från stammen ca 2-3 dm, så man får vinkla radiatoranslutningen 90 grader i taket också, innan man går upp.

Men jag tror jag har missat den uppenbara lösningen, så berätta nu ni som kan detta! :)

Radien kan du lösa med att gå med röret lite neråt mot väggen, alltså inte parallelt med taket, och sedan med en böj mer än 90 grader uppåt. Alternativt böjer du inte utan mjuklöda en skarp vinkel. Det blir nog bäst.

Krilleman
M -MH- skrev:
Men jag tror jag har missat den uppenbara lösningen, så berätta nu ni som kan detta!
I normalfallet så släpper man ju ner rören från taket så dessa går att isolera med rörskål. På det sättet så finns det alltid plats för både uppgångar och nergångar.

Hänga i klammer är inte någon standard, utan snarare en genväg för utrymmesmässiga skäl på den fria takhöjden.

Och som du har märkt kommer det med en baksida.

Jag skulle nog accepterat att böjen kommer lätt snett ur gipstaket för att undvika onödig skarvning.

Beträffande ballofixerna i dessa fall så brukar alltid stammen kunna rubbas någon cm, efter man slätt rören från klamman, så det brukar alltid lösa sig!

Hmm, jaha det var mina fina klamrar som ställde till det.

Hur gör man med rörens placering, börjar mam normalt från andra hållet och sätter radiator först och borrar därefter hål?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.