Värme allmänt
Stefan1972: Fast man kan tänka baklänges också för allt kommer inte att finnas i evigheter. Köper du nya termostater och insatser nu, kanske ganska dyra och sen om nåt år kanske ventilerna läcker och då finns inte rätt ventiler att köpa......Då åker man på att byta allt ändå. Själva ventildelen till gångbara termostater är ju bara kaffepengar, det är väl jobbet med att tappa ur och byta
gnuttisch: Svarar mig själv, hittade detta produktblad där det står att c21 och c22 är vändbara. http://www.purmo.com/publisher/online-view.php?doc=/docs/TP_Produktdatablad_V4_SE_0717.pdf&locale=sv-SE
camaro1969: bump, vart är krilleman_215 eller annan rör-gud :)
Workingclasshero: Dusch har jag redan, detta blir en dusch till. Men jag tar förstås plastslang med värmeslinga i. Kopplar den med jordfelsbrytare. Isolerar med såndäringa 100mm rörisolering. Då slipper jag värma kopparrör, (bra synpunkter KnockOnWood), och det är billigare. Struntar i varmvattenberedare, då jag har tid att vänta :-)
Josth: Står tydligt i manualen att det ska ledas till avlopp: "Spillvatten från förångarens uppsamlingstråg och säkerhetsventiler leds via uppsamlingsrör till avlopp så att stänk av hett vatten ej kan vålla personskada."
Perska: Okok får klura vidare. Tack för alla svar
kuntri: Jag ska ha både FTX (mått BxDxH 482x670x1920) och Elpanna (600x600x?) jämte varandra i tvättstugan. Får tyvärr inte plats med nån större ackumulatortank där så det blev ingen vattenmantlad Tulikivi för mig. Just nu iaf. Status i bygget är uppregling av innerväggar samt dragning av slang till el. Lösullen ska blåsas om ett par veckor. Inflyttning blir antagligen slutet av nästa
FRS05: [citat] Tack, tror jag löste problemet nu. Där fanns två jack vart vredet möjligtvis skulle kunna gå in under, såg så ut i alla fall. Där var i alla fall ett jack någon halv millimeter bortom max, vart vredet gick åt vänster. Så när jag brukade lite våld och tryckte och vred lite åt vänster så gick den i. Eftersom jag satt igång värmen så vill den shunta ut 85 grader nu men
BirgitS: Du skulle ju kunna fråga Klafreströms Stålgjuteriom de har något sånt att skicka: http://www.ksgab.com/kontakt/
Krilleman: Är du säker på 37mm? 36mm är dock en vanlig kopparrörs-dimension från "förr"
JOS81: [citat] Ställde upp den i läge III efter gv installationen för att det skulle flåsa runt ordentligt, men vet ej om det var nödvändigt egentligen. Annars har den gått på I eller II tidigare...
corre: På de ställen du kan öppna golven kör du med PEX. I källaren är Elförzinkade stålrör billigt och enkelt att montera. I kattvindar kan du köra vanlig PEX och övergå till elförzinkat när du går ur väggen eller taket. Isolera med dubbla lager rörskålar eller enkelt lager rörskålar och lägg 45/70mm isoleringsskivor ovanpå. Med ett lågtempssytem som bergvärme så så är det
Daniel 109: Det räcker att trycket är lägre än för trycket. Det behöver inte vara noll.
john68: [citat] Tack. Lysande länk. Borde funka perfekt. Börjar nog med att bara leda ut det i hallen så kan jag dra mer rör vb.
sepani: Det slutade på ca 1 500 SEK, ganska rimligt alltså.
KnockOnWood: [citat] OK. Vi "gissade" när vi byggde nytt för sju år sedan, och han ännu inte ångrat oss. Att ordna vattenburen uppvärmning, genom radiatorer eller golvvärme, är ju också en chansning, eller hur?
GoForIt: Marginellt skulle jag påstå, utan fackmannakunskap. Väldigt lätt gjort, men samtidigt ju lite slarvigt av utföraren.
KnockOnWood: Det blir snyggt! Gott med lite värme till de kommande vinterkvällarna :)
Liteavvarje: Eftersom ni fick kaminen till ett bra pris , så köp en hylla och sätt ditt , verkningsgraden blir bättre ju längre väg gaserna går
lurvas_56: Installerar solvärmepaneler till nybygget. Solslingan går till ackumulatortankar på 1500 l. Jag har krypgrund, s k varmgrund, o vill gärna hålla den varm på sommaren för att undvika fuktproblem. Min tanke är att jag kan låta solslingans retur passera via radiatorer i krypgrunden för vidare avkylning innan den går vidare till solpanelen. Tankar kring det? Behövs extra cirkulationspump?
Krilleman: Det är en temperaturbegränsare. Även kallad SYR-ventil. Saluförs av somatherm. Skulle du gå och köpa en ny av samma sort så heter den numera SYR 3065. Finns en del reservdelar till äldre modeller. Läs mer här: http://somatherm.se/vvs-armatur/varme/
j.andreas: Jag hade isåfall tänkt att köpa en färdigbyggd TVA. Någon som har erfarenheter av -Baxi VXB33 -Nibe Tappman -Värmebaronen Ackvavarm
Liteavvarje: Inte termostat men låsbar kapsling
Paxman: Då ska jag testa att ta i lite mer och se ifall jag får loss röret.
SSSS: Kul! Du får gärna lägga upp lite bilder osv. på hur du har gjort. Jag har också planer på att konvertera vårt hus till vattenburet värmesystem.
leby: Ok, gissar att det helt saknas isolering under plattan. Jag hade nog inte lagt i golvvärme med så lite isolering. bila upp?
DonHugo: Ok som jag misstänkte, men tänkte ända att det var bra att kolla. tack för svaret! //H