Byggahus.se

Bästa svaret

Krilleman
Och du menar inte en helt vanlig laddventil?
 
  • Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Visste väl att det fanns personer i detta forum som kan hjälpa till när så erfordras. Tack Krilleman
 
Men vi blir fundersamma då laddventilen inte har den funktion du beskriver. Den löser ditt problem men kopplas inte som du beskriver.
 
Krilleman
Jaha, det var en sådan du sökte. :D

Esbe är ett bra företag att handla dessa produkter från. Dom har flera olika varianter.

(y)
 
L
Till TS hur matar du ut värmen till elementen ? med en shunt från vad , tänker du dig att när du eldar så laddas tank och värme ut samtidigt , VV kommer det bara från tank eller panna
Du säger även tekniktank , har du två tankar då och ska laddas via acktank , lite i mitt tycke kaka på kaka , men beror hur man tänkt och kopplat
 
Det kan vara lite kaka + kaka, jag hade en tank, eluppvärmd, som täckte husets behov men den är bara på 160 L och eftersom vi är en badande familj så räckte inte denna till när vi anslöt en Luft-vatten värmepump. Temp i tanken gick då ner till 55-60 grader utan el. Genom att seriekoppla en ackstank på 500L så löstes problemet. Beroende på att värmepumpen inte ger jättebra värme vid minusgrader så vill jag installera en vattenmantlad kamin som ger 7 KWH till systemet. Det finns en pump som pumpar mellan acktank och den gamla tanken och det är på denna ledning som jag vill ansluta kaminen. När jag inte eldar så strömmar 55-60 tradigt vatten till tanken där värmesystemet är kopplat till men om jag eldar så vill jag att vattnet från acktanken går via kaminen. Till saken hör är att VP värmer acktanken därav pumpen mellan acktank "tekniktank". Från den gamla tanken som är "tekniktank" så värms huset och varmvatten via en värmeväxlare. Ev överskott av värme i tekniktank går tillbaka till acktanken.
 
Det jag funderar på är hur laddventilen eg fungerar, om min idé fungerar så tar ventilen emot strömningar från två håll typ 90-10% när sedan det mindre flödet, 10% ökar i värme så öppnar ventilen och successivt byter till 10-90%. Är detta korrekt?
 
L
0 0840 skrev:
Det jag funderar på är hur laddventilen eg fungerar, om min idé fungerar så tar ventilen emot strömningar från två håll typ 90-10% när sedan det mindre flödet, 10% ökar i värme så öppnar ventilen och successivt byter till 10-90%. Är detta korrekt?
Börjar med laddomaten , enligt skiss
 
  • Skiss av en laddomat med flödesriktningar och textförklaringar för installation i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Måste se hur laddventilen fungerar i dit fall
kommer åter
 
Krilleman
Laddventilen fungerar på samma sätt som en laddomat.
 
L
Krilleman krilleman_215 skrev:
Laddventilen fungerar på samma sätt som en laddomat.
Den ska väl trycksättas på 2 håll , ( 1 in kallt 1 in varmt ) och 1 ut bland
Har inte satt någon i en tankinst , kan du ge oss en enkel skiss på flödesväg och pumpens placering , den är bra mycket billigare
MVH liteavvarje
 
Krilleman
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Jag har en pump som pumpar vatten från en varm tank till en tank som sedan fördelar värmen till huset. Nu vill jag att detta flödet skall fungera som idag men "på vägen" ta en sväng om en vattenmantlad kamin som då skall ta över värmeproduktionen när jag eldar. Om laddventilen fungerar som jag tror så kommer det vanliga flödet upphöra och ersättas av ett flöde via kaminen om jag eldar. Normalflödet är 55-60 grader men om jag eldar så höjs detta till ca 85 grader. Ev överskottsvärme går tillbaka till tank 1 så successivt så avstannar uppvärmningen i denna tank och endast kaminens tillskott cirkulerar. Om hela systemet kommer upp i 95 grader så nödkyls kaminen men detta räknar jag inte skall hända eftersom totala vattenvolymen är ca 700 liter.
Tank 1 värms av VP luft-vatten alt el om VP stannar.
Tänkte sätta en Laddventil på returen från kaminen.
Om jag inte eldar går 10% via kaminen eldar jag så går 90% via kaminen.
 
L
Det är nog lite hjärndöd just nu , för att se vad har , men tror jag förstår det
Men sätt ihop en skiss på vad du har med VP tankar pumpar och kamin , bara i enkelhet
så bilden blir klar
En pump till behöver du , som skickar det från kaminen och startar på kaminvärmen
 
Jag är ganska klar över vad jag behöver men den springande punkten är om denna typ av ventil har en sorts "pilotflöde" som hanterar ventilfunktionen. Om det inte rinner ett grundflöde genom båda kanalerna så kan inte ventilen öppna och stänga för att styra det varmaste flödet genom ventilen. Om inget pilotflöde så tar det för lång tid till dess det varmare vattnet når ventilen och öppnar för det varmare vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.