Tjena,

Precis kommit hem från utomlandssemester. Inget varmvatten och LP-larm. Så klart :-(

Första åtgärd:

- Lågttryck i expansionskärl. (trycksatt den igen, har ett element som läcker lite i källaren så tappar långsamt tryck)
- Fyllt på Brine (var inte tomt innan)

Körde igång och fick upp lite temp,men LP-alarm igen.

hmm. Har rensat filtret men tycker inte det var speciellt smutsigt alls. Men verkar vara strul med KB-pump då jah inte får någon cirkulation. 25 KB-f 17 kb-r. Har ställt 10dgr tvångskörning men den har nog inte startat iaf så blir det varmare istället för kallare. Men inget LP larm än, kommer säkerligen få snart. Så vad föreslår ni?? I övrigt så såg jag att den står i läge 3.

L
Kolla om den snurrar först , lossa blanka muttern i ändan på pumpen och se om den snurrar
prova även med att vrida ett par gånger på ratten , ställa om farten , känn så att läget kommer rätt på vredet , glappis i vredet kan det bli ,i bland kan pumpar även säcka i en lindning

L Liteavvarje skrev:
Kolla om den snurrar först , lossa blanka muttern i ändan på pumpen och se om den snurrar
prova även med att vrida ett par gånger på ratten , ställa om farten , känn så att läget kommer rätt på vredet , glappis i vredet kan det bli ,i bland kan pumpar även säcka i en lindning
Pumpen snurrar. HAr vridit ratten och den ändara varvtal, men det är ingen cirkulation. HAr satt pumpen i R läge då pumpen går varm bara pumpar luft.

L
Är du säker på att det är luft , är det tryck i KB systemet , ev luft kan inte gå ut annars om inget tryck finns .
När du öppnade skruven i ändan kom det luft då , om det inte finns ingen luft i pumpen .så kommer det bara lite vatten ,
Två saker kvar , pumphjulet löst i pumpen ,
Kontroll och åtgärd , stänga ventiler mot pumpen , kanske det finns kopplingventiler direkt vid pumoen , det sitter 4 skruvar på pumpen mot pumphuset , bara lossa och rucka på den så lossnar den ., lätt att göra
Är VP av äldre modell , vilken sort och typ
Ett annat , är det slangar kopplat mot pumpen så kan dom vara igensatta av magnetit som fastnar i dom , inget ovanligt ,
Åtgärd , stänga alla ventilerna mot slangarna lossa och rensa dom , när du ändå har dom borta , spola växlaren baklänges , kan vara lite skit i den

L
PS Kom på att om du startar och stoppar pumpen så ska nivån i kärlet variera upp eller ner ,
då kan det vara det som ovan
En dum fråga ::: inga ventiler stängda :confused:

L Liteavvarje skrev:
PS Kom på att om du startar och stoppar pumpen så ska nivån i kärlet variera upp eller ner ,
då kan det vara det som ovan
En dum fråga ::: inga ventiler stängda :confused:
Väldigt säker att det är luft nu. Fick ett tips, öppna avluftning på brine kärlet sen öppna avluftning på returen från KB-pumpen. Då kom det rejält med luft och sen brine. Har nu fått fylla på igen och startat. Nu verkar den cirkulera...skall kolla nu under kvällen att KB-temp sjunker till det normala. Ser bra ut ännu iaf. :)

Ps. Det står vad jag har i mina svar....se signaturen ;-)-. Ds.

L
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Väldigt säker att det är luft nu. Fick ett tips, öppna avluftning på brine kärlet sen öppna avluftning på returen från KB-pumpen. Då kom det rejält med luft och sen brine. Har nu fått fylla på igen och startat. Nu verkar den cirkulera...skall kolla nu under kvällen att KB-temp sjunker till det normala. Ser bra ut ännu iaf. :)

Ps. Det står vad jag har i mina svar....se signaturen ;-)-. Ds.
Tunn text inga extra ögon på mig :)
Hoppas att det håller för dig nu , tänk på att du ska ha lite tryck på KB , behövs inte mycket men pumpen knuffar runt bättre

L Liteavvarje skrev:
Tunn text inga extra ögon på mig :)
Hoppas att det håller för dig nu , tänk på att du ska ha lite tryck på KB , behövs inte mycket men pumpen knuffar runt bättre
Nu är det lite drygt hälften i det kärlet, och det har slutat att sjunka men KB-F är ff alldeles för hög. Kanske skall fylla på lite mer. Får inte ut mer luft nu verkar det som.

L
Nu är det lite drygt hälften i det kärlet, och det har slutat att sjunka men KB-F är ff alldeles för hög. Kanske skall fylla på lite mer. Får inte ut mer luft nu verkar det som.
Finns inga genvägar , bara hålla på tills ev. luft är borta . Har KB -pumpen svalnat nu , på pumphuset , inte motorn

L Liteavvarje skrev:
Finns inga genvägar , bara hålla på tills ev. luft är borta . Har KB -pumpen svalnat nu , på pumphuset , inte motorn
Den är betydligt svalare. Kanske 25 grader istället för 45 grader

L Liteavvarje skrev:
tänk på att du ska ha lite tryck på KB , behövs inte mycket men pumpen knuffar runt bättre
Lite OT, men detta var intressant!

I mitt system så är tryckkärlet högsta punkt.
Tänkte därför köra öppet system, men med 240m hål i backen så skadar det inte att underlätta lite för KB-pumpen.

L
Den är betydligt svalare. Kanske 25 grader istället för 45 grader
Då har KB börjat att röra på sig :) den delen ska bli ganska sval , en del värme får den av motorn

Jarlingar Jarlingar skrev:
Lite OT, men detta var intressant!

I mitt system så är tryckkärlet högsta punkt.
Tänkte därför köra öppet system, men med 240m hål i backen så skadar det inte att underlätta lite för KB-pumpen.
Tryck kärlet är högsta punkten för mig.

L Liteavvarje skrev:
Då har KB börjat att röra på sig :) den delen ska bli ganska sval , en del värme får den av motorn
Fast nu är den uppe i 35 grader igen på KB-F och R 18. Fick precis en LP-larm :-(

Kör på Reserv läge i natt. Ny tag imorgon,se om jag tar hit en tekniker som kan trycksätta KB lite mer och få bort luften.

Redigerat:
L
Fast nu är den uppe i 35 grader igen på KB-F och R 18.
Bara försöka att se om det kan vara mera luft , KB rör sig inte tydligen bra , har du manometer på KB , inte vanligt , med den diffen på temp så rör det lite på sig , om du startar stoppar pumpen gungar det då i kärlet , då drar pumpen lite iaf , när du stängt pumpen så ska det stå still i kärlet , gör det inte det så är det luft som gungar KB ,
På vilken sida sitter kärlet , efter pumpen eller före , sitter det efter kan du öppna kärlet och starta pumpen , då trycker pumpen upp KB i kärlet och kan komma luft med , men efter det så bör du fylla med luft så det bli tryck
Mycket på en gång det här

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.