Reglera framledningstemp

1k läst  29 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Eftersom jag är hempulare och inte VVS expert så är jag beredd att dumförklaras, men så här är det: Bor i en liten träkåk på 65 kvadrat. Ursprunglig värmekälla är en kökspanna som jag kompletterat med acktank för att kunna elda mer effektivt (och inte behöva springa upp på nätterna och fylla på ved). Jag har termostater på elementen pga lite olika värmebehov i de olika rummen. Finns det någon smart shunt som ser till att framledningstemperaturen är densamma trots att temperaturen i acktanken varierar mellan 50 och 90 grader beroende pånär man eldat? Nu sitter en vanlig ESBE manuell shunt men det blir ju väldigt varierande temp med den. Styrning med utegivare löser inte det problemet. Kan man sätta givaren på acktanken så att shunten regleras beroende på den temperaturen i stället? Någon som provat, eller känner till en lämplig manick? Har också funderat på att använda en sån regulator som man har till tappvattenberedare, skulle det funka måntro?
    Bild på nuvarande shunt:

2. L
    Medlem · Nivå 13
    Visst går det att lösa, men varför vill du ha en fast framledningstemperatur?
    Styrning med utgivare hade ju varit perfekt här

3. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Ja, styrning med utegivare och injustering av radiatorsystemet så att alla rum klarar sig med ungefär samma framledningstemp. Så har man gjort dom senaste 70 åren...

4. S
    Medlem Nivå 13
    Finns ju shunt styrningar som är till för att hålla konstant temp också men verkar riktigt dumt att använda en sån när det blir bättre med shunt mot utegivare eller kanske tom innegivare i ett så litet hus. Sätt innegivaren i det kallaste rummet och låt termostaterna strypa i resten av systemet så är det klart.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Visst, jag vet, men det jjag inte gillar är att när jag värmer tanken så får jag upp till 90 gr fram till shunten = glödheta element (bara övre delen pga att termostaten stryper direkt) eftersom tempen på returen också blir högre. Det uppstår också irriterande knäppningar i rören pga de stora temperatursvängningarna. Efter x antal timmar, när returtempen gått ner tillräckligt är det inga problem , eller "problem" kanske är att ta i, tycker bara att det är irriterande och upplever att det blir ganska ojämn temperatur.

6. S
    Medlem Nivå 13
    Fram till shunten kommer det alltid bli full temp men efter shunten kommer ju tempen bli rätt med nån typ av automatiskt reglering och att du får ojämn temp är inte så konstigt.

7. P
    Medlem Nivå 1
    Nej, inte konstigt alls, skulle bara vilja få en jämnare temp på framledningen som sagt. Verkar tydligen inta vara många som tycker det är lika störande som jag tydligen. F.ö har jag haft den här installationen närmare 10 år så jag kanske inte ska vara klåfingrig, har ju inte direkt brist på projekt såatte...

8. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Vanlig automatshunt med förslagsvis innegivare kommer lösa ditt problem. Då kan du även ställa en mintemp på framledningen om behovet skiljer sig mycket.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 13
    Det är inte så många som kör med shunten på max många har automatiskt shunt styrning och det rekommenderas verkligen.

10. L
    Medlem · Nivå 13
    Precis detta som du beskriver kommer du att slippa om du shuntar ut precis så hög temperatur som behövs vid aktuell utetemp. Radiatorerna kommer att bli mer jämnvarma och du slipper knäppningar pga stora temperaturväxlingar. Att ha en konstant fast framledningstemperatur är ingen bra lösning

11. P
    Medlem Nivå 1
    Okej, jag är övertygad. Hittat en shuntautomat med framledningsgivare och begränsning av framledningstemp + ute/innegivare, går på runt 3000:-... är det värt unvesteringen?

12. D
    Medlem · Nivå 17
    Alla automatshuntar har givare för framledningstemperaturen. Det är ju den man reglerar. Vill man inte reglera mot ute eller innetemperatur så går alla reglerutrustningar att få att reglera ut en fast temperatur. Men om man ändå monterar den så kan man ju även ta hänsyn till ute tempen.

13. P
    Medlem Nivå 1
    Ok, då har de ju precis den funktion jag är ute efter. De modeller jag har kollat tidigare har inte nämnt något om framledningsgivare, fick uppfattningen att de bara öpnnar eller stänger shunten beroende på utetemp.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Tillverkaren kanske tycker det är så självklart att dom har en givare för framledningen så man skriver inte ut det?

15. P
    Medlem Nivå 1
    Ja, som jag skrev i första inlägget så är jag inte VVS-utbildad och allt är självklart när man vet vad man pratar om. Jag har förstått att automatiken ju har precis den funktion som jag efterfrågade, så nu blir det nog att installera en sån. Man lär så länge man lever :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: