Har en misstanke om att vårt exp.kärl är trasigt alt har fel lufttryck.
Anledningar är att vi tappar tryck och när jag fyller på med vatten reagerar det extremt snabbt.
Någon som vet hur man enklast gör för att kolla trycket i det?
Ska väl vara trycklöst på vattensidan men hur fixar jag det?
Försökte ta bilder men de kanske inte säger något.
Anledningar är att vi tappar tryck och när jag fyller på med vatten reagerar det extremt snabbt.
Någon som vet hur man enklast gör för att kolla trycket i det?
Ska väl vara trycklöst på vattensidan men hur fixar jag det?
Försökte ta bilder men de kanske inte säger något.
Du har en säkerhetsventil på värmen någonstans ,
Stäng av allt , öppna säken fyll luft till ca 0,5 bar öppna säken igen , fortsätt på samma sätt tills det inte kommer vatten , tryck i ca 0,5 bar och fyll med vatten till 1,2 bar ( då ska trycket öka sakta ) starta upp allt igen , färdigt
Sen får du hålla koll på trycket
PS Du kan fylla luft i kärlet en gång först och lyssna om det bubblar , då är det häl i blåsan
Stäng av allt , öppna säken fyll luft till ca 0,5 bar öppna säken igen , fortsätt på samma sätt tills det inte kommer vatten , tryck i ca 0,5 bar och fyll med vatten till 1,2 bar ( då ska trycket öka sakta ) starta upp allt igen , färdigt
Sen får du hålla koll på trycket
PS Du kan fylla luft i kärlet en gång först och lyssna om det bubblar , då är det häl i blåsan
Säkerhetsventil för värme är den som sitter upp och ner, till vänster (ovanför cirkulationspumpen), på nedre bilden. Har en liten rörböj som mynnar ut i spilltratten.
Följ Liteavvarjes instruktioner ovan för att fylla på luft
Följ Liteavvarjes instruktioner ovan för att fylla på luft
Räcker att stänga av pannan och pumpar , inga andra ventiler behöver stängas
Edit : om kärlet är trasigt kan du köra som vanligt ändå , bara att det kanske kommer att läcka lite ur säkerhetsventilen när vattnet blir varmare och trycket sjunker bra mycket när det svalnar , men fyll inte på mera
tills du har fått ett nytt kärl
Edit : om kärlet är trasigt kan du köra som vanligt ändå , bara att det kanske kommer att läcka lite ur säkerhetsventilen när vattnet blir varmare och trycket sjunker bra mycket när det svalnar , men fyll inte på mera
tills du har fått ett nytt kärl
Redigerat:
Klicka här för att svara

