Värme allmänt
Crikke: [citat] Ja, allt verkar rulla på som det ska nu. Hoppas jag iaf :) Vågar inte riktigt ropa hej än
folkeorg: [citat] LK:s Minikretsventil M5 och dubbelslinga i golvet. Har lagt det tidigare och det fungerar bra. [bild]
GoForIt: Den varierar ju beroende på luftfuktigheten utomhus. Den varierar ju också mellan olika rum. I badrummet och tvättstugan är den ju ofta lite högre än i exempelvis sovrum.
kulle: Och skulle det komma vatten istället för luft när du trycker in bilventilen så är blåsan kass.
folkeorg: När jag talat med LK har de sagt att de inte testat något alternativt förläggningssätt men att det mycket väl kan fungera. De garanterar det dock inte.. På samma sätt rekommenderar de bara Bostic och Kiilto fix men det kan mycket väl fungera med andra märken. Det är dock inte testat..
Allmänobildad: Ebeco cable kit och T2 blå10/röd kan läggas på de flesta underlag, betong, gips, spån.
Liteavvarje: Dom fästen som syns på inlägg 6 ( dubbel och enkel fästes med en skruv på mitten ) är bra finns nog på varuhusen 20-22 mm koppar och här www.rinkabyror.se/artikel/rorhallare-e-20-22/
Dunte: De läcker vid röranslutningen vid svetsen, rostat. Jo, jag har förstått det, att man ska undvika syresatt vatten i systemet. Rörmokaren sade åt mig att det även är bra att aldrig låta vattnet kallna i systemet.
hempularen: Jag har kollat lite på Rinkaby. Verkar vara en WGFsom sagt. Tackar. Kanske dum fråga, men hur tätar man. Är den en konisk koppling, eller skall det vara lin?
STB: Jag har ett nybyggt hus med garage hopbyggt med huset. Alla rum inklusive garaget har golvvärme som drivs av en bergvärmepump. De som skulle montera garageporten ville sätta dit en takskjutport mot innerväggen. Jag insåg att eftersom väggarna är 40cm tjocka så skulle ca 45cm av golvet vara utomhus. Det fick alla andra köldbryggor och värmeförluster att bli småpotatis. Nu såg jag till
martin43: Oavsett hur du går till väga, se till att det sitter en duglig styrenhet i systemet där du kan ha dygns eller veckoprogram (om du vill) samt fram-och återkoppling på både utomhus och inomhustemp t.ex. Även att den stänger av sig över en viss valbar utomhustemp är en bra funktion (med daglig motion av cirkpumpen). En del centraler är så kassa att man bara kan justera tex ofset men inte
roli: Hoppas inte det tar allt för lång tid... Admin är inte världens snabbaste, men det är tyvärr ett måste att vänta på ett godkännande eftersom forumet tidigare har blivit spamat av icke önskvärda individer som skriver massor av icke önskvärda inlägg.....
folkeorg: [citat] Varför skulle det blir för varmt? Över radiatorn eller i rummet? Idag har vi radiatorer och de får ju full tilloppstemperatur i toppen. Jag har faktiskt en M5 idag som sitter direkt på radiatorsystemet. Visst blir golvet ordentligt varmt när det är kallt ute men det är helt Ok. Det är ju bara vid kallare än -20C som det går ut varmare än +55C. Tanken är alltså att
Marcussjogren: Tack för rättningen, blandade uppenbarligen ihop dem! Jag hade inte vart nöjd, har jag köpt en cykel så vill jag inte behöva trampa baklänges bara för att ”det funkar ändå”. Det är som Krilleman säger, lätt åtgärdat av firman.
jacha: [citat] Nej det måste inte vara luftburet. Men tänkte att det kanske blev enklast om jag vill kunna ändra temp via en panel i varje rum.
Dunte: Det stämmer! Det kom med en motor som man kan koppla till en shuntventil. Så Mao inte så mycket arbete att spara in på. Skulle gärna ha ett så mekaniskt system med så lite styrning som möjligt, då det känns som detta innebär mindre grejer som kan krångla (?). För övrigt hade tidigare ägaren kapat de tvåpoliga ledarna till tempgivare, inte så stort jobb att skaffa nya och koppla,
Sten 55: [citat] Nej. Jag vet inte vad driftskostnaden för just det golvet är men jag hade bara vanliga oljeelement tidigare. Elkostnaden för huset har inte sjunkit i alla fall men jag har ju lagt in golvvärme i flera rum. Hushållet har också ökat från en till två personer. Därför är det svårt att veta hur ekonomin är för den här värmen. Nu har jag den även i vardagsrummet. Vilken
tompalito: [citat] Tack för tipset! Var det ett hårt eller halvhårt kopparrör du bockade? Lutar dock åt att jag kommer använda LK-PAL som är ett alupex rör. Enligt LK så kräver ett flöde på 11 liter per minut minst ett 32 mm PAL rör, innerdiameter 26 mm som matning. Tycker det låter onödigt stort, men vill ju inte chansa.
qvintus4: ordnar sig nog lokala sotaren kommer kikar i helgen ...
RillE-d: Det var sotarens idé att dra ner slang så det ska inte vara något problem . Men jag glömde fråga hur man går tillväga när rören slutar på olika nivåer. Jag får väl ringa han och se vad han har för lösning.
Liteavvarje: [citat] Om du har tid att skriva eller inte är upp till dig , att jag skulle köra med någon som gör inlägg på forumet nästan vilken tid på dygnet som helst , morgon middag kväll är väl att ta i Så det du skriver , ska det vara någon form av försvar för någon att ifrågasätta yrkesmans kompitens inte bara här utan på flera ställen i forumet , därav den skrift som jag framför
Marcussjogren: Haha så tycker jag alltid det är, kan ju inte ens hämta en sak i ena änden av huset och samtidigt komma ihåg att ta med sig något annat på vägen tillbaka. Lagom disträ. ”En klen hjärna får ha starka ben” - så att säga.
kulle: Andersson hade jag inte köpt, tycker dom har genomgående dålig kvalite på allt dom säljer.
Daniel 109: Jag hade under några veckor min CTC1100 placerad i tvättstugan. Expansionskärlet var en spolarvätskedunk påträdd på ett rör och tätat med silikon. Kallvattnet kom från närmaste kallvattenkran. Varmvattnet matades in i närmaste varmvattenkran via slangar. Direkt via värmeväxlaren utan blandningsventil. Det låter inte riktigt klokt, men det funkade bra medan jag installerade en
Jarlingar: Den var inte dum @stiga (y):) Vill inte ha massa trams som ska programmeras i höger vänster varv. Koppla in, ställ tiden, glöm bort (y) Perfekt komplement att ha i carporten :)
useless: Ja, du behöver lufta alla högpunkter när det har varit dåligt med vatten.
Bossesv: [citat] Klok tanke, alla andra element står redan på trägolvet, så detta är det enda, ökar sannolikheten att du har rätt. Får testa imorrn
michfris: Utrön samtliga alternativ kring vattenburet innan du dömer ut det och investerar i annat. Kan mycket väl bli så att det kommer fungera klockrent med med en ytterligare cirkulationspump. En cp finner du på blocket för en spottstyver. Tolkar det som att ni har element som ska fyllas med varmt vatten, med en cp kommer ju vattnet pumpas runt i skillnad mot självcirkulation som verkar mindre