Hej.
Hoppas på lite goda råd här.

Jag har bytt ut mina gamla järnrör i ett 2-rörssytem till värmen i huset.
Nu är det framdragit i 22mm kopparrör.
Matningen sker från en fjärrvärmepump.
Allt detta sitter i källaren på ett enplanshus.
Det första som sker på stammen är att den delas upp i ett T, ena sidan går åt höger där golvvärmen till övervåningen (Våningen ovanförkällaren då :)) är pågrenad. En egen shuntgrupp som tillgodoser 70m2 golvytan. Samtliga radiatorer är bortplockade från detta planet. endast golvvärme som kör här. Efter detta så fortsätter stammen till 3 radiatorer i källaren. Dessa är påkopplade på stammen med 12 mm kopparrör.
Åt vänster i T kopplingen så kommer det en shuntgrupp till som är påkopplad på stammen, detta till golvvärmen i källaren. Ca 45m2.

Nu till problemet.
Så fort en av golvvärmerna är igång så "tar den" all värme som kommer från fjärrvärmen. Oftast så är det den på ovanplan som kör och då är det kallt i källaren, inte en tendens till att värman kan cirkulera igenom radiatorerna där, eller att golvvärmen får något till sig.

Fjärrvärmen har en cirkulationspump på sig som kör på högsta hastighet.

Vad kan vara felet. Kan det skapas undertryck i stammen när en av pumparna till golvärmen "suger" till sitt system?

Jag kan såklart skissa up dragningen av rören och ta bilder på shuntgrupperna eller förse er med mer info om det hjälper.

Tacksam för alla goda råd som ni kan ha i detta.

L
Du har något som kallas kortslutning i systemet
Stäng av en av pumparna och se om vattnet går ut på en sektionen , prova sedan med nästa på samma sätt , låt gå ett litet tag på varje för resultat
Vad står repektive pump på för fart , samt typ av pumpar
Börja där och kom med mera info om systemet

Hej igen.
Då har jag testat lite.
Om jag stänger golvvärmen på ovanplan, den stora på 70m2 så får gollrmwn i källren full effekt, men fortfarande inte elementen i källaren. Stänger jag även av GV i källaren så kör elementen där på full effekt. Så all GV måste stängas ner för att elementen ska få någon värme alls.
GV på ovanplan är den som tar prio om alla är igång.

Här är anläggningarna och pumpar.

GV källare.
Ny pump som inte går att ställa. Kör på någon form av autoläge?

Värmesystem med grön lysande pump och en manuell vred för fjärrvärmeinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystem med rör och cirkulationspump i teknikskåp.
Skapa konto

GV ovanplan.
Pumpen ställd på autoläge. Går att ställa manuellt.

Cirkulationspump i en uppvärmningsanläggning med autoläge aktiverat och tryckmätare.
Skapa konto

Värmesystem med rör, mätare och pumpar för golvvärme i ett fördelningsskåp.
Skapa konto

Pumpen i ventralen för fjärrvärmen.
Fick byta dena då den andra började låta mycket och gick ojämt. Funderar på om dom andra pumparna ”suger” och gör så att dena överbelastas?? En amatörtanke :)

Värmesystem med rörmokeri, manometrar och cirkulationspumpar märkta med Wilo.
Skapa konto

Värmesystem med rör, manometrar, och cirkulationspumpar i ett tekniskt utrymme.
Skapa konto

L
Är det ny inkopplling av GV ,
Bild 2 ballofixer stängda har du glömt öppna innan du tog fotot när du öppnar dom känn på rören , ett ska bli varmt det andra ska vara kallt ett tag
det vita termodonet är för att ställa maxtemp för slingorna
Bild 3 den pumpen kan du ställa fart på genom att trycka på pilen , ställ den i konstant minsta fart
Bild 4 ställ upp på pumpens vred till 3 är maxfart blir lite fart på sekundärvattnet då

Börja med det

Hej.
Ballofixerna är stängda efter att jag testat så det visste jag om. När den kör så bli ena röret varm och det andra svalare.
Bild 3 GV på övre plan är en ny installation ja.
Har testat att öka o sänka hastigheten på pumpen. Problemet kvarstår dock att jag inte får värme till GV i källaren eller radiatorer i källaren.
Pumpen på fjärrvärmecentralen står på max. Har testat att sänka här med, men såklart utan att det ger värme på alla 3 sektioner samtidigt.

Fundering: Kan det vara lönt att koppla verje sektion på en ”egen” stam med grening direkt vid fjärrvärmepumpen. Och gen den en chans att mata alla 3 utan att GV som sitter först idag kan strypa dom andra?

L
Är lite fundersam på den pump som sitter i FJV , det är huvudpumpen för hela systemet och ska ha kraft att försörja allt , om den står på max nu så verkar den inte ge det som behövs
Är du säker på att den snurrar som den ska , blir det för lite tryck från den så kan annan pump sno flödet till en del
Kan du göra en enkel skiss hur det ser ut nu med rör pumpar radd GV , kanske går att se hur det ser ut
Du har en form av kortslutning i systemet flödesmässigt

L
Tänker lite
Du har satt in nya raddiatorer ta ett foto så man ser hela med inkoppling av rör

En enkel skiss men jag tror du fattar den :)
Jag har inte satt in några nya radiatorer. Tog bort alla på ovanplan (Entreplan) och ersatte det med GV. (6 element som togs bort, gamla gjutjärnspjäser)
Allt annat är i källaren och det ända jag gjort där är att jag bytt ut dom gamla järnrören i srammen till 22mm kopparrör. Pumpen på FJV är utbytt till samma som original då den gamla lät som den skulle skära när som. Står som sagt på max. Innan utbyte av stammen och insättning av GV på entreplan så körde allt fint på mellan hastighet på pumpen i FJV-anläggningen.

Handritad skiss av VVS-system med markeringar för GV, pump och kopparrör.
Skapa konto

L
Många frågor men ännu ingen rätsida på det , vi fortsätter
Det är något kanske som stoppar flödet , till radiatorerna har du termoventiler på dom , har du kollat så inte piggen innanför donet har fastnat i stängt läge eller kärvar
PÅ bild 4 . där står alla termodon helt öppna ,är det p-g-a det kallt i de rummen eller står termostaterna på max , och du har ett flöde på 2L/min = 360L och temperaturen in och ut ser lika ut enligt mätarna , det är direktflöde där .
Vet du hur långa slingorna är , det ska vara skillnad på ca 3-4C mellan in och ut , vad händer om du skruvar på de blå där , så det blir ca 1,2 L/MIN , då blir det lite mindre vatten för pumpen att sno från det övriga
Prova får du se

Är det där du har 22mm stammen som är problem?
Mycket flöde kör du ut på den stammen?
Har du testat att sänka flödet?

De två elementen. De har du bara skissat upp fel? För så som du har ritat fungerar inte.

L Liteavvarje skrev:
Många frågor men ännu ingen rätsida på det , vi fortsätter
Det är något kanske som stoppar flödet , till radiatorerna har du termoventiler på dom , har du kollat så inte piggen innanför donet har fastnat i stängt läge eller kärvar
PÅ bild 4 . där står alla termodon helt öppna ,är det p-g-a det kallt i de rummen eller står termostaterna på max , och du har ett flöde på 2L/min = 360L och temperaturen in och ut ser lika ut enligt mätarna , det är direktflöde där .
Vet du hur långa slingorna är , det ska vara skillnad på ca 3-4C mellan in och ut , vad händer om du skruvar på de blå där , så det blir ca 1,2 L/MIN , då blir det lite mindre vatten för pumpen att sno från det övriga
Prova får du se

Det ska inte vara något som stoppar flödet. Jag kan ju få värme i ett system i taget om jag stänger av flödet till övriga. Även i radiatorerna om båda GV är stängda. (Jag har ballofixer så jag kan strypa båda)
Termostaterna på radiatorer a är helt öppna, piggarna kollade o smörjda. Även luftat dom.

I GV på bild 4 kan jag inte ställa något per slinga. Dom blåa ”ställdonen” öppnar hela stänger bara resp slinga via trådlös termostat. Dom är alltid öppna så länge rummet är under 20 grader. Brukar bara få upp det till typ 19,5 sen får jag elda på i kaminen. Men då stänger dom när rummet är uppe i temp. Jag kan ta bort dom och sätta dit en skruvbar del för att sänka flödet i någon slinga?

Just nu skiljer det typ bara knappt 2 grader på in och ut så jag kanske ska sänka pumpen på denna shunten till lägsta för att se om det hjälper.

Men som sagt. FJV borde kunna trycka ut mer i stammen än vad som går åt till GV?
Är lite osäker på längden på slingorna. Vet dock att det är 3 ca lika stora. 20 mm slang med cc300 på slingorna.

Jag testade nu att ställa ner pumpen till lägsta hastighet på pumpen till GB här uppe.
GV i källaren är fortfarande avstängd. Vill ju se att något jag gör faktiskt släpper vidare vatten till radiatorerna :)

Maxwells demon TotalControl skrev:
De två elementen. De har du bara skissat upp fel? För så som du har ritat fungerar inte.
Hej.

Ja dom blev felskissade. Vara bara för att visa att det sitter 2 på smma avstick. Dock kopplade korrekt :)

Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det där du har 22mm stammen som är problem?
Mycket flöde kör du ut på den stammen?
Har du testat att sänka flödet?
Jag kan inte se hur mycket flödet är. Bara hur mycket tryckwt i bar är. Ligger på runt 2 bar nu.
Sänka flödet kan jag göra genom att sänka hastigheten på pumpen i FJV men det ger ingen effekt. Fortfarande bara ett av systemen som får värme ifrån stammen.

L
L Lotsvägen skrev:
Hej.

Ja dom blev felskissade. Vara bara för att visa att det sitter 2 på smma avstick. Dock kopplade korrekt :)
Har du satt nya koppel på elementen , därav min fråga på ett foto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.