7 116 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Cirkulationspump livslängd,,,
Är det nån som vet om cirkulationspumpen slits med tiden?
misstänker att den har försämrats och därför fått svala rum... inget luft i systemet och ventilerna funkar som det ska.... inkommande till elementen är varm och utgående är kall,,,, rummen som är sval är på övervåningen och är tvårörsystem och nedervåningen är ettrörssystem och har fungerat hyffsat
misstänker att den har försämrats och därför fått svala rum... inget luft i systemet och ventilerna funkar som det ska.... inkommande till elementen är varm och utgående är kall,,,, rummen som är sval är på övervåningen och är tvårörsystem och nedervåningen är ettrörssystem och har fungerat hyffsat
Har du tittat efter om det finns något filter , det ska vara ett på röret som går till VP , för att det inte ska bli skit i växlaren
Du tar troligtvis ut värmen med shunt från pannan eller tanken , klart cirkpumpen kan avta i effektivetet men dom håller rätt länge , försök att se hur vattnet går eftersom det är för lite vatten som går runt , eller shunten som inte ger vad den ska
Du tar troligtvis ut värmen med shunt från pannan eller tanken , klart cirkpumpen kan avta i effektivetet men dom håller rätt länge , försök att se hur vattnet går eftersom det är för lite vatten som går runt , eller shunten som inte ger vad den ska
Bästa svaret
Sen det med ett 2 rör och 1 rörs som matas med samma cirkpump är lite knepigt då dom behöver olika fart på vattnet för att komma fram till elementen
Om du stänger av elementen på nedervåningen , blir det varmare då på övervåningen , så är det klart att något av dom inte får den mängd vatten som behövs
Prova lite så till att börja med för att få en lite klarare bild av det
Om du stänger av elementen på nedervåningen , blir det varmare då på övervåningen , så är det klart att något av dom inte får den mängd vatten som behövs
Jag kom på i morse att jag hade varigt och pillat på strypningarna vid ettrörsystemet då jag försökt att ställa in tempen vid 0 grader för några veckor sedan ,,, har startat att strypa dem och nu blir hela överkanten varm på elementen uppeL Liteavvarje skrev:Sen det med ett 2 rör och 1 rörs som matas med samma cirkpump är lite knepigt då dom behöver olika fart på vattnet för att komma fram till elementen
Bra att det börjar ordna sig , det 1 rörs är lite klurigt gentemot 2 rörs . om du tänker dig
du får prova , en tumregel , 5 element 5 varv på strypen i kopplet , så blir första på slingan
1 varv öppet , nästa 2 varv öppet o.s.v , det sista helt öppet , då blir det ungefär samma värme till alla i den slingan ,
Du får prova lite själv , kanske strypa lite till men tror inte det då 2 rörs har ett större genomflöde
än 1 rörs , som ska förbi alla i den slingan
du får prova , en tumregel , 5 element 5 varv på strypen i kopplet , så blir första på slingan
1 varv öppet , nästa 2 varv öppet o.s.v , det sista helt öppet , då blir det ungefär samma värme till alla i den slingan ,
Du får prova lite själv , kanske strypa lite till men tror inte det då 2 rörs har ett större genomflöde
än 1 rörs , som ska förbi alla i den slingan
Jag bytte min CP efter ca: 10-11 år på min Comfortzone CE 50, men det var för att den började tjuta något djävulskt. Hade dock inga problem med att den inte pumpade ut vatten i golvvärmerören under den sista tiden innan jag bytte.
Klicka här för att svara