Hej,

I mitt hus finns det ett soprum bredvid entren. Det är ungefär 85 centimeter djupt på insidan av huset.

Jag vill ta bort det och bygga ut hallen. Jag tänkte behålla dörren på utsidan så jag slipper fundera över hur fasaden ska se ut, dörren ska bara inte gå att öppna.

Vad ska jag tänka på när jag bygger ytterväggen i form av material, isolering etc? Idag verkar det vara ett tunt material då det låter högt när man knackar på insidan av soprummet, där jackorna hänger. Det isolerar alltså inte superbra. Det är gipsskiva på insidan, sedan kanske någon tunn isolering, eller ingen isolering, sedan ett ytterskikt. Trä kanske.

Ska jag bygga med lecablock och armering mot existerande betongvägg, eller ska jag gjuta?
Eller kör man bara med reglar och isolering, sedan ångspärr och gipsskiva?

Tacksam för råd!

Vit träpaneldörr på en gul tegelvägg nära entrén; har ett handtag och två ventiler i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av inre vägg och dörrkarm i husets soprum, visar grov målad yta och trädetaljer intill.
Skapa konto
Öppet soprumsdörr med vit dörrkarm, synlig insida med två vita soptunnor på ett grått cementgolv, bredvid en gul dörr.
Skapa konto
Närbild av en vägg med två hål, där ett större och ett mindre blottar insidan av materialet, vilket kan vara gipsskiva eller tunt isoleringsmaterial.
Skapa konto
Interiör av ett soprum med två vita soptunnor, en blå och en gul vägg, samt en bred dörrkarm upptill i bild.
Skapa konto
Vägg i hallen med vita gipsskivor och rad med färgglada jackor hängande på svarta krokar under ett fönster som släpper in ljus.
Skapa konto

Jag skulle räkna dörren som oisolerad och därför ta bort den och mura igen hålet med lättklinker block i samma läge och slätputsa utsidan. Skulle även putsa insidan. Sedan regla upp innanför isolera och skiva väggen (osb+gips).

N Nissegandhi skrev:
Jag skulle räkna dörren som oisolerad och därför ta bort den och mura igen hålet med lättklinker block i samma läge och slätputsa utsidan. Skulle även putsa insidan. Sedan regla upp innanför isolera och skiva väggen (osb+gips).
Ja dörren är oisolerad och var bara tänkt att ha kvar för utseendets skull. För att slippa fixa och måla ytskiktet.

Tack för tips!

Jag tänkte bygga ett fönster 31cm högt 80cm brett som går längs takhöjd.

Borde jag ta bort hela väggen, inklusive tegel, regla upp i rätt höjd och täcka med, utifrån och in, OSB -> plast -> reglar (inkl isolering mellan)-> plast -> osb -> gips?

Ska jag fästa reglarna i befintliga väggar genom att borra och skruva i betongen? Bör jag även göra om botten av öppningen? Det är idag en metallprofil etc.

Så monterar jag fönstret i det utrymme jag reglat upp. Letar upp rätt sätt att göra detta på i nytt inlägg.

Utsidan ska sedan ha någon form av panel.

Eller borde man köra lecablock? Måste man regla upp på insidan så bygger det ju rätt mycket och känns lite onödigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.