Taket hade börjat läcka in. Reglarna var bara 14 cm över ett spann på 6 meter, vilket gjorde att de till slut böjde sig av den tunga snön och orsakade läckage.
Jag har nu anlitat en firma som bygger ett nytt tak med lutning och kraftigare reglar på 30 cm.
Min fråga är: är det korrekt att bygga på det här sättet – med en ny bärlina på väggen och små klossar mot den gamla bärlinan?
Se bilder.
Jag har nu anlitat en firma som bygger ett nytt tak med lutning och kraftigare reglar på 30 cm.
Min fråga är: är det korrekt att bygga på det här sättet – med en ny bärlina på väggen och små klossar mot den gamla bärlinan?
Se bilder.
This angle change makes no sense. It only complicates and increases the cost of the renovation, but it doesn't help. Snow will still accumulate, and rain will still run off at the previous slope. The beams are oversized, so I don't understand why the different angle is needed. The construction itself doesn't bode well either. Are the rafters attached to the panels? The installation of the new support strip doesn't look very good. Is it being installed through two layers of panels?
Edit
OK second picture lucking better.
Edit
Redigerat:
The old roof didn't have any angle. Minimalistic. And weak beams. 4cm x 14. We had to change and make an angle. I was worried about the construction. Build a new carrier on the wall like that so he beams can lean on it. If its OK to do like that.S sturnus skrev:This angle change makes no sense. It only complicates and increases the cost of the renovation, but it doesn't help. Snow will still accumulate, and rain will still run off at the previous slope. The beams are oversized, so I don't understand why the different angle is needed. The construction itself doesn't bode well either. Are the rafters attached to the panels? The installation of the new support strip doesn't look very good. Is it being installed through two layers of panels?
Edit
Här kommer lite fler bilder. Man vill ju inte ha en limträbalk flygandes i huvudet. Så är detta verkligen rätt eller bör jag klaga innan de börjar sätta plåt, isolering och innertak.
Jag tror du ska göra en belastningsberäkning på konstruktionen. 6m är en avsevärd spännvidd om det bara finns underlag vardera änden. Tips : du kan skruva ihop balkar själv av 45mm regel i överkant och överkant med en 10mm OSB skiva på vardera sidan.E Eggentini skrev:Taket hade börjat läcka in. Reglarna var bara 14 cm över ett spann på 6 meter, vilket gjorde att de till slut böjde sig av den tunga snön och orsakade läckage.
Se bilder.
Glöm inte räkna med snölasten som gäller för området/zonen där bygget liggerK Knuten26 skrev:
6m är bara på 2 balkar. Där huset har ett hörn. Och under en av dessa är det en vägg den följer hela vägen. Resten är 3-4meter. Varför ka ske lite otydligK Knuten26 skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
287 kr inkl moms
319 kr
Läs mer
Dom har satt dit plåten nu och då när de skulle sätta dit bläcket ovanpå plåten var det tvungna att såga av lite från panelen men då kapades de ju under taket så då ser jag nu när ja kom hem. Att dom är förankrade i ett nu löst panel virke som dessutom är nara infäst några millimeter i isoleringen...... Ska påpeka de imorgon bitti när det kommer. Ska de inte va en balsko av nått slag där egentligen/istället?