Fönsterbrädan på min veranda har murknat. Fönstret ör bytt för ett år sedan, utsidan hel. Men varför murknar fönsterbrädan? Verandan är 100 år och en gammal glasveranda. Allt är dock utbytt och ersatt som det såg ut från början.
Om jag byter ut fönsterbrädan blir det samma igen?
Hur ser fönsterblecket ut under fönstret?
Med fönstret öppet.
Kan ju lätt pressa in vatten vid blåst och felaktig plåt.
Med fönstret öppet.
Kan ju lätt pressa in vatten vid blåst och felaktig plåt.
Är det en nybytt fönsterbräda som murknat? Hur fort gick det?C ChristinaHallbergsstugq skrev:
Nytt betyder inte rätt.
Så det säger inte så mycket.
Men för att sammanfatta och ge lika mycket tillbaka som du ger, det kommer vatten dit.
Antingen uteifrån eller genom kondens på fönstren.
Hitta källan.
Ja man ser att det har runnit under fönsterbänken. Snickaren säger att hela väggen måste bytas och man bör sätta i. Ett stort glasparti. Det förstör utseendet av huset som är från 1800talet. Behåller hellre en murken bräda men det känns inte bra.
Den där brädan har murknat under flera år. Det krävs nog minst 5 år för att det skall bli sådär.
Jag har ett par obehandlade brädstumpar liggande utomhus som efter flera år är helt utan rötskador. Det tar flera år för en nedgrävd träbit att ruttna så pass att den går av.
Plastfärg är ju ett säkert sätt att få trä att murkna, men inte ens då går det på enbart ett år.
Jag har ett par obehandlade brädstumpar liggande utomhus som efter flera år är helt utan rötskador. Det tar flera år för en nedgrävd träbit att ruttna så pass att den går av.
Plastfärg är ju ett säkert sätt att få trä att murkna, men inte ens då går det på enbart ett år.
Om fönsterbrädan var ny och den ruttnar upp och du inte åtgärdar problemet så blir det samma resultat igen om du bara byter ut den utan att fixa problemet.C ChristinaHallbergsstugq skrev:
Har du dessutom en läcka eller mycket kondens så kommer det inte att stanna där utan då kommer problemet att sprida sig efterhand som fukten ökar.
Ta väck fönsterbrädan, åtgärda problemet innan ny bräda sätts på plats.
Byt snickare! Det var det dummaste jag läst att man måste sätta i ett stort glasparti. Det finns tusentals hus från 1800-talet i det här landet med liknande verandor som fungerar utan problem. I och med den analysen saknar snickaren troligen även förståelse för hur en sådan veranda med enkelglas skall vara konstruerad för att fungera och hur den skall restaureras på rätt sätt.C ChristinaHallbergsstugq skrev: