Hej gott folk!

Vi ska bli husägare för första gången i juni och vi behöver bygga ut vårat hus. Så som vi vill ha det behöver vi bygga ut 60 kvm. 30 på nedervåningen o 30 på övre.
Det är enbart vardagsrum som ska byggas ut o bli större o på övreplan sovrum. Det är som att vi egentligen bara gör huset lite avlångare. Alltså väldigt basic. Inga badrum, eller inget kök osv.

Detta är i Göteborg. Vår arkitekt säger att det kommer kosta ca 40 k per kvm. Men jag har fått höra att ett så enkelt bygg kostar ca 28 till 32 k per kvm.

Ett annat tips jag fick var att anlita en byggfirma som bygger fasaden enbart. O bygga en snickare som fixar invändigt och att detta brukar sänka kostnaderna rejält.

Vad är era erfarenheter? Vilka seriösa byggföretag rekommenderar ni? Vad är rimligt gällande kr / kvm, vad är smartaste lösningen för att få ner priset?

Hjälp en amatör in need 😅
 
Anlita en snickare skulle det stå*
 
Hej och välkommen till Byggahus!

Det smartaste för att få ner kostnaden är rimligtvis att göra så mycket som möjligt själva.
Kan ni inte bygga får ni iaf överväga att städa, köra byggskräp och måla själva.
 
Tack! Vi har inte den kunskapen för att bygga själva men däremot kan vi måla o forsla bort etc.
Men själva fasadbygget av utbyggnaden, vad kan vi räkan med för kostnad och är det en smart lösning att anlita firma för enbart fasadbygge och därefter snickare för invändigt? Som lägga golv etc
 
M Maryh14 skrev:
Tack! Vi har inte den kunskapen för att bygga själva men däremot kan vi måla o forsla bort etc.
Men själva fasadbygget av utbyggnaden, vad kan vi räkan med för kostnad och är det en smart lösning att anlita firma för enbart fasadbygge och därefter snickare för invändigt? Som lägga golv etc
Golv kan ni väl lägga själva
 
Varför skulle det bli billigare att byta snickare?
 
F fribygg skrev:
Golv kan ni väl lägga själva
Det är väl inte så självklart att vi kan göra det lika proffsigt som en som jobbar med det o är expert? Vill att det blir bra och eftersom vi aldrig har gjort det vill vi inte chansa. Sen har vi inte den tiden heller tyvärr.
 
Intet Intet skrev:
Varför skulle det bli billigare att byta snickare?
Jag vet inte, hört många säga det. Kanske för att det blir paketpris o därav högre pris. Att det blir som nyckelfärdigt o det är ofta dyrare.
 
M Maryh14 skrev:
Jag vet inte, hört många säga det. Kanske för att det blir paketpris o därav högre pris. Att det blir som nyckelfärdigt o det är ofta dyrare.
Det borde väl vara tvärs om. Ju mer jobb, desto lägre pris. Mängdrabatt.
 
Intet Intet skrev:
Det borde väl vara tvärs om. Ju mer jobb, desto lägre pris. Mängdrabatt.
Kanske!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.