Hej!

Jag ska hjälpa en bekant att förbättra golvet i ett uterum. Uterummet är i grunden en altan under tak där det idag ligger trall som är cirka 20 år gammal.

Tanken är att isolera underifrån genom att montera masonit i botten av bjälklaget och sedan lägga mineralull (Rockwool) mellan reglarna. Ovanpå ligger den befintliga trallen kvar och planen är att lägga någon form av vinylgolv ovanpå.

Bjälklaget ligger ungefär 70 cm över mark så det finns bra med luft under konstruktionen. Utrymmet kommer främst användas vår och höst, alltså inte som uppvärmt året-runt-rum.

Jag funderar på några saker:

Är mineralull rätt val här eller är cellplast ett bättre alternativ i denna typ av konstruktion?

Bör man montera vindduk/vindskydd under isoleringen?

Fungerar det att lägga vinylgolv direkt på trallen eller bör man lägga t.ex. golvspånskiva/plywood ovanpå först?

Tar gärna emot synpunkter, tips och förslag på hur ni hade gjort.

Vad används för värmekälla i uterummet?

Det viktigaste är att få det helt vindtätt och det kan man åstadkomma på flera sätt.
Jag skulle nog tagit upp trallen för att komma åt att jobba ovanifrån för det är jävligt krångligt att jobba från undersidan.
Lägger man trossbottenskivor som man passar in bra och tejpar i skarvar mot bjälklaget så blir det tätt.

Vinylgolvet kan du lägga direkt på trallen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.