Under vintern nu så har jag haft en firma som har renoverat badrummet, och jag har under hela renoveringen bott på annat håll. Nu när jag har flyttat hem igen, och snön försvunnit, så syns det att hela trädgården är FULL med frigolitkulor. Jag antar att det har använts vid gjutning/isolering. Det ser verkligen ut som de har dumpat ut en hel säck, för det finns lite över hela trädgården. Finns det något jag borde göra nu, eller finns de ens något jag KAN göra nu när det har spridits sig överallt? Kan ju inte direkt gå och plocka dem för hand. Borde jag kräva firman att de gör nått?

• Frigolitkulor utspridda över en gräsmatta i en trädgård, synliga efter vinterns snö har smält bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med frigolitkulor och cigarettfimpar vid betongvägg.
    Skapa konto
  • Gulbrunt gräs med fläckar av jord och vissna partier på en åker eller gräsmatta.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med ojämn och fläckvis grönska, omgiven av stenar och jordig väg.
    Skapa konto
  • Gräsmark täckt av vissna löv och små vita korn spridda på ytan, eventuellt granulerad gödsel.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
P
G Gesseman skrev:
Under vintern nu så har jag haft en firma som har renoverat badrummet, och jag har under hela renoveringen bott på annat håll. Nu när jag har flyttat hem igen, och snön försvunnit, så syns det att hela trädgården är FULL med frigolitkulor. Jag antar att det har använts vid gjutning/isolering. Det ser verkligen ut som de har dumpat ut en hel säck, för det finns lite över hela trädgården. Finns det något jag borde göra nu, eller finns de ens något jag KAN göra nu när det har spridits sig överallt? Kan ju inte direkt gå och plocka dem för hand. Borde jag kräva firman att de gör nått?
En dammsugare är nog enklaste sättet.

• Gilla
Fdmäklarn och 9 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
En dammsugare är nog enklaste får n
P Peter787 skrev:
Får köpa en grovdammsugare då och dammsuga hela gräsmattan som om det vore ett golv :p frågan är hur mycke av det den faktiskt kommer kunna suga upp när de sitter i gräs etc.

P
G Gesseman skrev:
Får köpa en grovdammsugare då och dammsuga hela gräsmattan som om det vore ett golv :p frågan är hur mycke av det den faktiskt kommer kunna suga upp när de sitter i gräs etc.
Du kan ju hyra en grovdammsugare på, typ Cramo.

• Gilla
Gesseman
  • Laddar…
En lövblås/sug borde funka

• Gilla
mlkjhr och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
En lövblås/sug borde funka
Ja vissa/många lövblåsar har även en påse och kan fungera som en grov grovdammsugare. Det är vad jag skulle testa.

Exempelbild:

En person använder en grön lövblås med en svart uppsamlingspåse på en gräsmatta med höstlöv.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Eller gör ingenting, som jag skulle gjort.
Ännu bättre. Köp öl för pengarna och se på när gräset begraver kulorna.

• Gilla
  • Arg
whak och 12 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Eller så gör du en vårkrattn
G Gesseman skrev:
Gör en vårstädning med kratta i hela trädgården, och blir det något kvar efter du tagit upp gammla löv, barr, gräs och frigolit "försvinner" resten ner i marken så nästkommande generation har något att störa sig på i framtiden😉

G Gesseman skrev:
Dum fråga kanske, men är du säker på att det är frigolit? Det kanske är perlite dom använt? (Isf är det lugnt)

Q qfrantellus skrev:
Dum fråga kanske, men är du säker på att det är frigolit? Det kanske är perlite dom använt? (Isf är det lugnt)
Nope inte säker alls. Är perlite biologiskt nerbrytbart?

P
G Gesseman skrev:
Nope inte säker alls. Är perlite biologiskt nerbrytbart?
Det är porös vulkansten. Klämmer du en sådan mellan fingrarna blir det bara pulver kvar.

Givet hur perfekt runda kulorna ser ut på bilderna lär det inte vara perlit.

Det är frigolit från eps-cement

• Gilla
i_am_peer och 1 till
  • Laddar…
Hej hopp 1907 Hej hopp 1907 skrev:
Det är frigolit från eps-cement
Används för gjuta bjälklag, ofta i badrum. Är man lite snäll mot kunden så täcker man av en yta där man ska blanda eps med en pressening så dem flesta kulorna lägger sig på presseningen

Som sagt, det är eps cement. Kulorna försvinner av sig själv. Du kanske ser enstaka kulor även nästa vår. Under sommaren blir de övervuxna.

Detta är alltså betong med frigolitkulor istället för grus. Blir en lätt utfyllnad med skaplig värmeisolering.

• Gilla
mikael.lund
  • Laddar…
Det är väl bra toppdressing för gräsmattan?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.