Under vintern nu så har jag haft en firma som har renoverat badrummet, och jag har under hela renoveringen bott på annat håll. Nu när jag har flyttat hem igen, och snön försvunnit, så syns det att hela trädgården är FULL med frigolitkulor. Jag antar att det har använts vid gjutning/isolering. Det ser verkligen ut som de har dumpat ut en hel säck, för det finns lite över hela trädgården. Finns det något jag borde göra nu, eller finns de ens något jag KAN göra nu när det har spridits sig överallt? Kan ju inte direkt gå och plocka dem för hand. Borde jag kräva firman att de gör nått?
En dammsugare är nog enklaste sättet.G Gesseman skrev:Under vintern nu så har jag haft en firma som har renoverat badrummet, och jag har under hela renoveringen bott på annat håll. Nu när jag har flyttat hem igen, och snön försvunnit, så syns det att hela trädgården är FULL med frigolitkulor. Jag antar att det har använts vid gjutning/isolering. Det ser verkligen ut som de har dumpat ut en hel säck, för det finns lite över hela trädgården. Finns det något jag borde göra nu, eller finns de ens något jag KAN göra nu när det har spridits sig överallt? Kan ju inte direkt gå och plocka dem för hand. Borde jag kräva firman att de gör nått?
Eller så gör du en vårkrattnP Peter787 skrev:
Gör en vårstädning med kratta i hela trädgården, och blir det något kvar efter du tagit upp gammla löv, barr, gräs och frigolit "försvinner" resten ner i marken så nästkommande generation har något att störa sig på i framtiden😉G Gesseman skrev:Under vintern nu så har jag haft en firma som har renoverat badrummet, och jag har under hela renoveringen bott på annat håll. Nu när jag har flyttat hem igen, och snön försvunnit, så syns det att hela trädgården är FULL med frigolitkulor. Jag antar att det har använts vid gjutning/isolering. Det ser verkligen ut som de har dumpat ut en hel säck, för det finns lite över hela trädgården. Finns det något jag borde göra nu, eller finns de ens något jag KAN göra nu när det har spridits sig överallt? Kan ju inte direkt gå och plocka dem för hand. Borde jag kräva firman att de gör nått?
Dum fråga kanske, men är du säker på att det är frigolit? Det kanske är perlite dom använt? (Isf är det lugnt)G Gesseman skrev:Under vintern nu så har jag haft en firma som har renoverat badrummet, och jag har under hela renoveringen bott på annat håll. Nu när jag har flyttat hem igen, och snön försvunnit, så syns det att hela trädgården är FULL med frigolitkulor. Jag antar att det har använts vid gjutning/isolering. Det ser verkligen ut som de har dumpat ut en hel säck, för det finns lite över hela trädgården. Finns det något jag borde göra nu, eller finns de ens något jag KAN göra nu när det har spridits sig överallt? Kan ju inte direkt gå och plocka dem för hand. Borde jag kräva firman att de gör nått?
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 329 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 329 inlägg
Det är frigolit från eps-cement
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Som sagt, det är eps cement. Kulorna försvinner av sig själv. Du kanske ser enstaka kulor även nästa vår. Under sommaren blir de övervuxna.
Detta är alltså betong med frigolitkulor istället för grus. Blir en lätt utfyllnad med skaplig värmeisolering.
Detta är alltså betong med frigolitkulor istället för grus. Blir en lätt utfyllnad med skaplig värmeisolering.