Halloj!
Är i tagen att bygga skärmtak/farstukvist och funderar på hur jag ska montera stolparna i nederkant. Utgångsläget är att det redan finns ett trädäck som byggdes för några år sedan och på det ska jag montera stolparna. Stolparna kommer vara 4 till antalet i framkant och jag kör med otryckt 115x115 limträ.
Min initiala tanke är att att använda en stolpfot enl nedan bild och justera upp den så att stolpen är ca 10mm över däcket. Det verkar bra på så sätt att stolpen aldrig kommer stå blött, men en liten oro är att det heller inte blir tillräckligt stadigt.
Stolpen står i praktiken bara på gängstången som sticker upp ~10 cm i stolpen. Å andra sidan kommer ju taket, räcket och en del snickarglädje stadga upp det hela när det väl är på plats.
Har ni några erfarenheter kring att använda den här typen av stolpfot?
Alternativet är såklart en mer tradidionell montering där man fäster stolpen i bjälklaget men är inte helt förtjust i att ha en otryckt stolpe monterad så den kan suga fukt vilket känns som en risk även om man har papp emellan stolpe och bjälklaget.
Är i tagen att bygga skärmtak/farstukvist och funderar på hur jag ska montera stolparna i nederkant. Utgångsläget är att det redan finns ett trädäck som byggdes för några år sedan och på det ska jag montera stolparna. Stolparna kommer vara 4 till antalet i framkant och jag kör med otryckt 115x115 limträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min initiala tanke är att att använda en stolpfot enl nedan bild och justera upp den så att stolpen är ca 10mm över däcket. Det verkar bra på så sätt att stolpen aldrig kommer stå blött, men en liten oro är att det heller inte blir tillräckligt stadigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpen står i praktiken bara på gängstången som sticker upp ~10 cm i stolpen. Å andra sidan kommer ju taket, räcket och en del snickarglädje stadga upp det hela när det väl är på plats.
Har ni några erfarenheter kring att använda den här typen av stolpfot?
Alternativet är såklart en mer tradidionell montering där man fäster stolpen i bjälklaget men är inte helt förtjust i att ha en otryckt stolpe monterad så den kan suga fukt vilket känns som en risk även om man har papp emellan stolpe och bjälklaget.
Det blir e
tt ganska högt kvadrat tryck på gängorna så välj en 25-30mm gängad stång. Med 1cm emellan till tränden bryter du kapillärkraftenD D_K skrev:Halloj!
Är i tagen att bygga skärmtak/farstukvist och funderar på hur jag ska montera stolparna i nederkant. Utgångsläget är att det redan finns ett trädäck som byggdes för några år sedan och på det ska jag montera stolparna. Stolparna kommer vara 4 till antalet i framkant och jag kör med otryckt 115x115 limträ.
[bild]
Min initiala tanke är att att använda en stolpfot enl nedan bild och justera upp den så att stolpen är ca 10mm över däcket. Det verkar bra på så sätt att stolpen aldrig kommer stå blött, men en liten oro är att det heller inte blir tillräckligt stadigt.
[bild]
Stolpen står i praktiken bara på gängstången som sticker upp ~10 cm i stolpen. Å andra sidan kommer ju taket, räcket och en del snickarglädje stadga upp det hela när det väl är på plats.
Har ni några erfarenheter kring att använda den här typen av stolpfot?
Alternativet är såklart en mer tradidionell montering där man fäster stolpen i bjälklaget men är inte helt förtjust i att ha en otryckt stolpe monterad så den kan suga fukt vilket känns som en risk även om man har papp emellan stolpe och bjälklaget.
En nybörjarfråga här, men hur funkar en sån stolpfot? Justerar man den till önskad längd och sen kapar av gängstången? För stolpen ska väl ändå stå på brickan och inte på toppen av stången?
Eller borrar man ett långt hål under stolpen?
Eller borrar man ett långt hål under stolpen?
Klicka här för att svara