Hej!

Jag har Sundolitt Cellplast EPS C80-skivor i storleken 150x1200x2400 mm som jag vill använda för att isolera källarväggen på insidan.

De har lite udda mått, så jag undrar vilket system jag ska använda för att “reglar upp” dem?

De är för breda för att passa med cc600/1200 mm och 45 mm reglar?
Så ska man skära av 45 mm från varje skiva?

Tjockleken anges till 150 mm, men när jag mäter dem är de snarare 146–147 mm. Kommer det att fungera med 45x145 mm reglar?

Eller finns det ett annat system som bör användas för dessa? Stålreglar?

Tack för hjälpen

Kan du inte sätta dem utan reglar och putsa på isoleringen?

AndBr AndBr skrev:
Eller finns det ett annat system som bör användas för dessa? Stålreglar?
Träreglar bör inte användas på källarväggar

F fribygg skrev:
Kan du inte sätta dem utan reglar och putsa på isoleringen?
Tack för svaret!

Jag har också funderat på det där, att använda isoleringsspik och putsa direkt på dem. Är det vanligt att göra så?

Jag är lite orolig för att de ska lossna?

• Isoleringsspik med mått på 200 mm längd och 60 mm bredd för fastsättning av isoleringsmaterial, visas i en teknisk ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vara mer orolig för källarväggen OM jag placerade isoleringen på insidan.

F fribygg skrev:
Jag skulle vara mer orolig för källarväggen OM jag placerade isoleringen på insidan.
Vi har en källare med gjuten betongväggar/golv och dränering på utsidan.
Vi har aldrig haft några fuktproblem, men vi kommer att lägga en fuktskyddsmatta bakom isoleringen så att eventuell fukt som tränger in hamnar i dräneringen under källargolvet.

AndBr AndBr skrev:
Vi har aldrig haft några fuktproblem
Hitills, med 6 tum friggolit på insidan kommer ju betongväggen bli mycket kallare.

F fribygg skrev:
Hitills, med 6 tum friggolit på insidan kommer ju betongväggen bli mycket kallare.
Hmm, jag förstår vad du menar. Går det att sätta in en ångspärr på något sätt om man putsar direkt på frigolit?

Källarväggar isoleras lämpligen på utsidan.

• Gilla
AndBr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.