Hej,

Jag har en fråga om det går att koppla på vattenburen golvvärme till mitt befintliga kök samt tillbyggnad från det befintliga radiatorsystemet.

Jag har idag ett element vid köket, se bild. Min tanke är att använda den anslutningen för att försörja golvvärme i befintliga köket samt tillbyggnad på ca 15 m² .

Var är det lämpligast att placera fördelaren – kan man bygga in den i väggen vid övergången mot tillbyggnaden?

• Planskiss av kök på 13 m² med befintligt element markerat, visar förslag för vattenburen golvvärmeanslutning och placering av fördelare till tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med röranslutning i kök, markerad med en blå cirkel, med frågeställning angående vattenburen golvvärme från radiatorsystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den inringade delen har en annan gänga än vad rördelarna har och döljer en retur returventil.

Hur ser det ut under golvet. Källare?

Ok, då funkar det inte att koppla på?
Eller ser du någon annan möjlighet att koppla på?

Ja det är källare under, betongbjälklag under all plastmatta.

K kolio skrev:
Ok, då funkar det inte att koppla på?
Eller ser du någon annan möjlighet att koppla på?

Ja det är källare under, betongbjälklag under all plastmatta.
Då kan det vara lättare och snyggare att ansluta rören i källaren.
Själv svetsar jag på muffar.

BirgitS
Sen behöver du en shunt som blandar in kallvattten i radiatorvattnet innan det går ut i golven. Du vill inte ha 50-gradigt vatten cirkulerande i golvet, förutom att det blir svårt att gå på golven kommer parkett/laminatgolv etc. bli förstört.

Ja det är sant , får kika hur det ser ut i källaren.

Shunten är jag med på att jag måste ha, tänkte på placering av fördelarskåpet är den ok i den nya ytterväggen ? Eller ska man ha den på motsatt vägg

BirgitS
Det är nog bra att undvika vatten i ytterväggar. Går det att ha fördelaren i källaren?

Dy har rätt. Får hitta en väg ner till källaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.