Vi står i begrepp att bygga en "groggveranda" längs den ena gaveln på vårt hus i Skåne. Som botten på verandan har vi tänkt lägga en isolerad platta med betong överst, och anlägga golvvärme i denna betongplatta. Överst har vi tänkt lägga ett golv av itusågat tegel. Verandan blir lite drygt 15 kvm stor med klassiskt utseende.

Nu är frågan hur vi ska värma denna veranda. Vi har från början tänkt oss en värmepump luft/vatten ansluten till slangar i golvet, men har nu hört att vanliga elslingor (som är bra mycket billigare att installera) inte blir så dyrt att driva som vi trott. Det skulle göra hela bygget mycket enklare och vi skulle också slippa en brummande värmepump och en möjligen skrymmande inomhus-del då det skulle räcka med en enkel termostat i veranda-rummet.

Någon som har erfarenhet av golvvärme och kan hjälpa till med synpunkter i frågan?
Alla tips mottages tacksamt. Och ja, jag är ny på det här.

surris
H Husprat skrev:
Vi står i begrepp att bygga en "groggveranda" längs den ena gaveln på vårt hus i Skåne. Som botten på verandan har vi tänkt lägga en isolerad platta med betong överst, och anlägga golvvärme i denna betongplatta. Överst har vi tänkt lägga ett golv av itusågat tegel. Verandan blir lite drygt 15 kvm stor med klassiskt utseende.

Nu är frågan hur vi ska värma denna veranda. Vi har från början tänkt oss en värmepump luft/vatten ansluten till slangar i golvet, men har nu hört att vanliga elslingor (som är bra mycket billigare att installera) inte blir så dyrt att driva som vi trott. Det skulle göra hela bygget mycket enklare och vi skulle också slippa en brummande värmepump och en möjligen skrymmande inomhus-del då det skulle räcka med en enkel termostat i veranda-rummet.

Någon som har erfarenhet av golvvärme och kan hjälpa till med synpunkter i frågan?
Alla tips mottages tacksamt. Och ja, jag är ny på det här.
Det är ju direktverkande el så man får ju räkna med att energin blir därefter. 1 kWh köpt elenergi blir 1 kWh värme. Har du en värmepump så har du en faktor 3-4, alltså 1 kWh köpt elenergi blir 3-4 kWh värme.

Finns det inget vattenburet system i huset som ni kan koppla in golvvärmen på?

Det finns vattenburen golvvärme i huset sedan en tidigare renovering, men jag kan inte se hur man kan koppla in på det. Pannan som värmer vattnet ligger i andra änden av huset, slangarna är ingjutna i betong och toppade med tegel. Systemet har fungerat bra, så därför tanken att lägga en ny slinga i tillbyggnaden och driva den med en luft/vatten-pump. Hur mycket kWh behöver man egentligen för 15 kvm isolerad tillbyggnad?

Min fråga föranleddes av att värmepump och vattenslingor är dyrt att anlägga, men möjligen ekonomiskt att driva, medan elslingor är billiga att anlägga men möjligen dyra i drift.

Ska du ha inomhusstandard/temp på verandan ?

Att skaffa den billigaste/minsta luftvattenvärmepump och koppla in den kommer som minimum kosta 80-100 kkr. (50 för pump 30-50 för inkoppling/slingor/material. Och det är nog lite lågt räknat. )

Om du inte ska ha rumstemp året om, så hade jag köpt en luft/luft pump. Om du har mycket glas i verandan och isolerat grund/vägg/tak så kommer du behöva tillföra väldigt lite värme på vintern i Skåne.

Det kan ju aldrig vara ekonomiskt försvarbart köpa en ny luft/vatten-pump och beredare för att värma 15kvm. Du lär kunna använda ganska mycket el innan du kommer upp i dom investeringssummorna. Sen precis som du skriver - var ska utedelen och beredaren placeras?

Om du inte kan koppla in på nuvarande luft/vatten så skulle jag nog ta en vanlig Luft/luft VP som står för huvudvärmen och elslingor som sitter på ställbar tim:er (3-5 timmar nått) som man slår på då man vill använda.
På detta sätt får du ned uppvärmningskostnaden samt fortfarande varmt om fötterna.
Samt iom timer på elslingorna så kostar det inte skjortan om man glömmer att slå av elslingorna.

Dock att tänka på med elslingor är kommande effektavgift, som kan göra att om elslingorna används blir det riktigt dyrt även om det bra är installerat 60-75W/m² för komfortvärme under trägolv/laminat.

Kan ju ev se om man kan gräva ner en kulvert utvändigt som går från pannrum till groggverandan å har du bergvärmepump så kan du också gräva ner slangar för att kyla på sommaren om den ligger i solläge

Jag som har elgolvvärme har den bara på i badrummet och det kostar skjortan att ha den på (framför allt med för mig kommande effektavgift). Isolera golvet så gott det går och värm rummet med en LLVP. Golvet kommer att kännas varmare om TS väljer trä istf tegel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.