Tvättstuga
Krilleman: [citat] Denna finns ju för enkel installation på befintlig 110mm avloppsstam (med annan slangklämma dock): https://faluplast.se/produkt/8082434/ [bild]
BirgitS: Bra att du inte hade tänkt att bara fästa i gipsväggen, det var inte helt lätt att förstå det förut. Här finns en beskrivning och en bild på hur man ska sätta fast något i en träregel med gips på: https://sakravatrum.gvk.se/branschregler-2021-1/10-krav-pa-utforande-av-infastningar/
Huddingebo: Borde det inte gå att få dit en stående skiva emellan maskinerna?
Badboyrune: Uppdatering ifall någon skulle undra samma sak: Det var endast tre stora spikarna i balken inne i skåpet (plus några små till en smal täcklist till vänster) [bild]
Mathildatiger: [citat] Så har vi gjort. Våra IKEA-skåp står på IKEAs metallben i tvättstugan. Då blir det lätt att städa under. Vi har iofs de höga benen eftersom vi är långa och ville ha upp bänkhöjden. [citat] Vi valde en rostfri bänkskiva med uppvik i bakkant. Då gör det inget om det blir lite glipa där väggen inte är jämn. Det är heller inget problem med fukt från väggen.
TheGame: [citat] https://fixpart.se/ Är en sida menndet finns säkert fler alternativ om du söker på Google tex. om du inte vill chansa kan du ju kolla stötdämparna innan du beställer nya. Lossa en i taget kolla om dom känns svaga och glappar typ.
exsebb: [citat] Snackade med golvläggarn, och jag monterar brunnen på reglarna, fyller upp runt om manschetten på brunnen, sen så fixar han resten ;) Tack för svar.
Tomrol: Tack för era kommentarer. Vi har kört maskinen i stort sett varje dag men med månadslånga uppehåll p g a boende utomlands. Klart det är ansamlad smuts. Det blev alldeles svart när jag lät det torka helt. Klart det är bytet av tvättmedel som är förklaringen. Det gick att skaka loss genom att slå slangen mot väggen bakom vid tömning. Skona är nog miljövänligt men….? Jag har
BirgitS: Då har mattan sen länge uppnått sin tekniska livslängd och kanske redan är otät. Om det blir en vattenskada kan man inte räkna med att få någon ersättning från försäkringsbolaget. Om det är något som du accepterar kan du göra vad du vill, för försäkringsbolaget bryr sig inte längre. Om du i stället vill ha en tvättstuga som räknas som nyrenoverad och som du kan få
Festlund: [citat] Sätt upp en spilltratt med rör på vägg, fäst avloppsslangen där och dra rören till golvbrunnen. Detta för att minimera risken att slang lossnar och skapar vattenskador. Finns hos fackhandel, VVS-butiker, bygghandel och t.o.m. Biltema. Sök på tvättmaskinsavlopp eller spilltratt.
Milcent: Någon som har idé om vad man fyller igen allt med efter man satt ett genomgående rör? Det är ett betonghus så betong å tegel i hplrummet
Satsuki: Vi kasserade nyss vår Bosch med självrengörande kondensator eftersom den satt igen för 5e gången och jag tröttnat på att öppna den och göra rent sensorn i vattentråget i botten. Kanske ert problem?
pacman42: [citat] Antagligen otrevligt att vara där när man tvättar.
HästCina: [citat] [citat] Hej! Min gör samma sak; tar in vatten men det går rakt ut i avloppsslangen utan att gå in i trumman. Har tagit den gummibälgen och rengjort (inga bh-byglar, bara kalk). Återmonterat men fungerar om möjligt ännu sämre nu. 😩🤯 Vad göra? Vad är det som gör att ventilen stänger?
oscar_uppsala: [citat] Hur gick det med detta till slut @dennis1 ?
Stefan1972: Vad handlar det om för typ av golv? Pratar vi gjuten platta så lär ju en avvikelse spela en ganska liten roll. Allt beror ju på vilken nivå på renoveringen det handlar om? Man får ju väga för och emot.
Qala19: Hej! Har köpt ett gammalt hus där plastmattan inte riktigt håller en standard som jag eller förmodligen försäkringsbolag godkänner. Utrymmet är inte stort (ca 4 kvm golv). Skulle gissa att golvet gjordes blev lagt i början av 90 talet när man ser färgen. Är det någon som gjort det nyligen, med hjälp av golvläggare, och kan ge en indikation på vad det skulle kosta?
fribygg: Mora har excenterkopplingar cc42, de bör lösa dina problem så du kan använda en vanlig blandare
Anders Lenntorp: [citat] Jag löste samma symptom genom att ta loss och rengöra värmepaketet och fläkten. Nu fungerar temp.regleringen igen. Det var mycket damm... :-)
swempa63: [citat] Nya grejor inhandlade och monterade nu funkar tvättmaskinen igen 😀👏❤️
philsson87: [citat] För att byta dessa så gissar jag att jag måste demontera en del med klämring etc?
Laxar: [citat] Sant. Vi har landat i att kör på max 30x30 plattor med breda fogar.
thomaslinden: Hej! Jag har en sådan maskin i stugan som fungerat bra i 20+ år. Nu har den börjat vibrera kolossalt vid centrufugering. Visst kan det vara dags att köpa en ny, men det kan ju också vara enkelt att skruva fast någon balansvikt eller byta ut en dämpare. Finns här någon - kanske en pensionerad reparatör som känner modellen - som kan ge råd eller t.o.m. har en sprängskiss på
JonazThern: [citat] OK, för jag kan inte starta en ny tvätt. Den bara piper, trots att jag stängt av och startat om den. Ska kolla om någon i familjen kommit åt barnlåset kanske.
Eliasd95: Hej, gammal tråd men finns maskinen kvar hade jag varit mycket intresserad att köpa den från er!
Förnamn Efternamn5: Electrolux, Miele, etc. Vi ska bo ganska stort och det skulle vara bra med använd industritvätt i källaren för att det inte är för dyrt för oss, tack.