Hej!

Vi har en tvättmaskin som fungerar ibland, och ibland inte. Det är en väldigt billig variant och liten, så jag beställde en ny och tänker behålla den gamla för att ibland (när den fungerar) köra dubbla tvättar samtidigt.

Den nya kom, jag installerade den, men den skakar så mycket vid centrifug att fötterna hoppar runt och den förflyttar sig och riskerar att gå sönder.

Vit frontmatad tvättmaskin på ett stativ, installerad bredvid en annan maskin, med kläder synliga genom dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först hade jag extra gummifötter, men de kunde lite halvt "glida" runt när maskinen skakade så mycket så det fungerade inte alls.
Närbild av ett gångjärn till en apparat eller möbel, där en skruv, plastbricka och metallbeslag syns tydligt.
Skapa konto

Jag tog bort dem och då har gummit från originalfötterna så pass bra fäste att inte det händer. Tvättmaskinen kan då centrifugera utan tvätt i sig utan att skaka allt för kraftigt, men det fugnerar inte med tvätt i tyvärr.

Jag funderar på att försöka skruva ihop lådorna under ifall det skulle vara någon instabilitet via dem på något vis.
Två tvättmaskiner placerade nära varandra, stående på separata förhöjningsstativ, med en del av ett kaklat golv synligt nedanför.
Skapa konto

En hand håller på att öppna eller stänga en dörr till en vit frontmatad tvättmaskin, som står på ett betonggolv.
Skapa konto

Det är lite bökigt då jag inte kan lyfta ner tvättmaskinerna själv och min fru inte är nog stark att hjälpa. Sen ska jag fixa lådorna, sen ska de lyftas upp igen osv. Det lär kanske inte hjälpa ändå?

En annan idé är att ta bort lådan under helt och hållet och låta den stå på betongen, som är mer stabil.

Eller om det är något fel på tvättmaskinen? Här är en video. Om jag håller handen så hårt jag kan mot och stabiliserar skakar den ändå onormalt mycket.

Tips?

Montera bort transportbultarna enligt manualen så du frigör fjädringen. Nu står den stumt och försöker snurra.

• Gilla
Limknekt och 5 till
  • Laddar…
Gissar på att det är något i upphängningen av trumman som gett vika.
Låter absolut så på ljudet.

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Montera bort transportbultarna enligt manualen så du frigör fjädringen. Nu står den stumt och försöker snurra.
Precis så! Ofta fyra bultar, de sitter på baksidan.

• Gilla
perlundstrom och 1 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Alltså vilket bra tips! Jag hade fått hjälp att lyfta upp maskinen redan innan jag såg i manualen att man skulle skruva bort ett par skruvar på baksidan och sätta dit ett par plastbrickor istället. Jag tänkte att det kanske var skydd mot vattenstänk eller att det inte hade något större betydelse. Hoppas att jag inte har förstört maskinen nu, men det är i stort sett det i videon jag testat. Annars var jag i närheten vid första testningen och pausade programmet när den började skaka.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
När du är klar, så får du läsa manualen en gång till😉😁

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Hybro skrev:
När du är klar, så får du läsa manualen en gång till😉😁
Haha ja nu ska jag kolla ordentligt. Jag brukar vara dålig på att läsa manualer till det mesta, men när det är något man inte kan något alls om (som tvättmaskiner i mitt fall) bör man läsa manualen.

• Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Haha ja nu ska jag kolla ordentligt. Jag brukar vara dålig på att läsa manualer till det mesta, men när det är något man inte kan något alls om (som tvättmaskiner i mitt fall) bör man läsa manualen.
Precis, det luriga är att det finns saker man inte vet att man inte vet. "Äh, jag vet väl fö fan hur en tvättmaskin funkar!" är det nog lätt att känna. Därför man även som medelålders man bör sträva efter att behålla en ödmjukhet.

• Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…

Update, nu fungerar den fint. 1400 rpm med tvätt i och skakar mindre än den gamla som bara klarade 1200.

• Gilla
kurlakarl och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.