250 läst ·
3 svar
250 läst
3 svar
Hur placeras brunn till duschkabin?
Hallihallå
Ska påbörja renovering av tvättstuga med duschkabin i källaren.
1. Var placerar man en golvbrunn för en duschkabin? Tänker att det kanske finns någon standardmått för detta då den ska vara åtkomlig för rengöring. Duschkabinen blir 900x900mm.
2. Vet att man ska ha tätskikt på golv med uppvik på väggarna i tvättstuga men av någon anledning så vill jag minnas att någon sagt till mig att inte ha det här då det är i källare och betongplatta på mark, stämmer detta eller minns jag fel?
Ska påbörja renovering av tvättstuga med duschkabin i källaren.
1. Var placerar man en golvbrunn för en duschkabin? Tänker att det kanske finns någon standardmått för detta då den ska vara åtkomlig för rengöring. Duschkabinen blir 900x900mm.
2. Vet att man ska ha tätskikt på golv med uppvik på väggarna i tvättstuga men av någon anledning så vill jag minnas att någon sagt till mig att inte ha det här då det är i källare och betongplatta på mark, stämmer detta eller minns jag fel?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
1. Tror inte det finns några standardmått för just duschkabin. En del duschkabiner har en löstagbar sida och då kan golvbrunnen vara under kabinen men nära sidan. Annars får man ha golvbrunnen utanför, men helst inte just där man går.
2. Om det är oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt, brukar man bara ha tätskikt 0,5 - 1 m runt brunnen, det område som riskerar att bli blött ofta. Detta undantag finns beskrivet i branschreglerna från BKR.
2. Om det är oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt, brukar man bara ha tätskikt 0,5 - 1 m runt brunnen, det område som riskerar att bli blött ofta. Detta undantag finns beskrivet i branschreglerna från BKR.
Tackar för svar!BirgitS skrev:
1. Tror inte det finns några standardmått för just duschkabin. En del duschkabiner har en löstagbar sida och då kan golvbrunnen vara under kabinen men nära sidan. Annars får man ha golvbrunnen utanför, men helst inte just där man går.
2. Om det är oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt, brukar man bara ha tätskikt 0,5 - 1 m runt brunnen, det område som riskerar att bli blött ofta. Detta undantag finns beskrivet i branschreglerna från BKR.
Tanken är att det inte ska komma något vatten alls på golvet, därav duschkabin. Tänkte leda det ner i brunnen, ska man ändå ha tätskikt?
Klicka här för att svara