Hallihallå

Ska påbörja renovering av tvättstuga med duschkabin i källaren.

1. Var placerar man en golvbrunn för en duschkabin? Tänker att det kanske finns någon standardmått för detta då den ska vara åtkomlig för rengöring. Duschkabinen blir 900x900mm.

2. Vet att man ska ha tätskikt på golv med uppvik på väggarna i tvättstuga men av någon anledning så vill jag minnas att någon sagt till mig att inte ha det här då det är i källare och betongplatta på mark, stämmer detta eller minns jag fel?

BirgitS
1. Tror inte det finns några standardmått för just duschkabin. En del duschkabiner har en löstagbar sida och då kan golvbrunnen vara under kabinen men nära sidan. Annars får man ha golvbrunnen utanför, men helst inte just där man går.

2. Om det är oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt, brukar man bara ha tätskikt 0,5 - 1 m runt brunnen, det område som riskerar att bli blött ofta. Detta undantag finns beskrivet i branschreglerna från BKR.

BirgitS BirgitS skrev:
1. Tror inte det finns några standardmått för just duschkabin. En del duschkabiner har en löstagbar sida och då kan golvbrunnen vara under kabinen men nära sidan. Annars får man ha golvbrunnen utanför, men helst inte just där man går.

2. Om det är oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt, brukar man bara ha tätskikt 0,5 - 1 m runt brunnen, det område som riskerar att bli blött ofta. Detta undantag finns beskrivet i branschreglerna från BKR.
Tackar för svar!

Tanken är att det inte ska komma något vatten alls på golvet, därav duschkabin. Tänkte leda det ner i brunnen, ska man ändå ha tätskikt?

BirgitS
Det är vad som verkar vara vanligast även i tvättstugor utan dusch, men kolla om det står något i BKR:s branschregler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.