Hej forumet!

Jag håller på med lite uppfräschning av vår tvättstuga och behöver lite råd kring vattenanslutningarna. Har aldrig hållit på med det tidigare och kommer troligen ta hjälp av en rörmokare när allt väl ska kopplas in igen.

Men jag hade behövt hjälp att lyckas ”koppla ur” allt så att vi kan börja med ytskikt med mera bakom den gamla inredningen.

Idag går vattenanslutningarna (både VV och KV) in till en blandare och därifrån via diskmaskinsavstängning även till tvättmaskinen men det saknas helt kulventiler på rören hela vägen från värmepumpen där rören kommer in i tvättstugan.

Min tanke är såhär, bryta vattnet i hela huset. Kapa rören på ovansidan av VV och KV anslutningarna på bilden och sätta två kulventiler där. På så sätt kan det vara utan anslutningar tills allt med ytskikt är klart. Därefter kan rörmokare koppla in ny tvättmaskin och blandare från dessa.

Är det något jag missar eller tänker fel på? Bör jag göra annorlunda? Samt hur tusan vet man vilka dimensioner på kulventil man behöver?

(Notera att kopplingen längst till höger går till kranen på fasaden där det finns en egen kulventil redan)

Tack för hjälpen i förväg

• Vattenanslutningar och rörkopplingar i en tvättstuga, synliga rostiga delar och avstängningsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du tänker fel.
Du skaffar två nya muttrar och proppar till kopplingen.
Skruvar bort rören som sticker uppåt och skruvar dit mutter med propp.

Alternativ till inlägg ovan är ju vatette dubbelmutter och vattete ventil. Dimension beroende på rören, 12 eller 15mm.

Är det inte en idé och sätta en kulventil så att det finns på plats tills senare med? Eller är det dumt?

Det var precis det mitt inlägg syftar till. Du låter befintliga kopplingar sitta kvar men ersätter den övre muttern med en dubbelmutter, där du även ansluter ventilen.

F FlandersNyberg skrev:
Är det inte en idé och sätta en kulventil så att det finns på plats tills senare med? Eller är det dumt?
Du skriver ”hus” tolkar det som ditt eget hus. Så onödigt med extra ventiler, lägenhet kan så klart vara bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.