S
Jag har en Bosch serie 4 torktumlare med självrengörande kondensor. Tidigare kunde man torka en hel maskin fuktig tvätt utan att behöva tömma luddfiltret.
Nu måste jag tömma det upp till 3 gånger per torkning. Jag tänkte att filtret har blivit igensatt och rengjorde det ordentligt, ingen skillnad. Jag köpte nytt paket med luddfilter och det är samma resultat.

Sitter det någon form av fläkt eller flödesvakt som mäter över filtret som kan vara igensatt, eller vad är det som triggar torktumlaren att larma på fullt filter?

Där är ludd i filtret när den larmar men inte mycket.

Frågan är om den känner av filter status via fuktsensor. Men visssa tumlare har två metallstrips innanför luck öppningen som man rengör med scoth brite plus ättika eller citronsyra. strips mäter fuktigheten. Enkelt o prova i alla, fall

S
Jag har faktiskt provat att rengöra dessa och det gjorde tyvärr ingen skillnad.

Har du inspekterat den självrengörande kondensorn? Tror att den är proppfull av blött ludd, tänker mej att maskinen tycker att det får samma effekt som ett fullt luddfilter

S
Nej, kondensorn är inte inspekterad, den är försluten och går inte att öppna.

Unikt namn
Jag har haft samma problem med min bosch tumlare med självrengörande kondensor.

Vad jag förstår bygger funktionen på att någolunda rent kondensvatten ska skölja rent där nere i trumman cirkuleras i övre tanken och fastna i filtret där.

Kör man många torkningar med små mängder vatten och/eller för sällan tömmer damm-vattnet från den övre tanken så kan det gegga ihop tillslut.

Jag kunde i alla fall montera bort pumpen på baksidan av min maskin för att komma ner i kondenstanken, och skopa bort all gegga.
Det kan även gå att skära loss en främre lucka, men då behöver man köpa eller själv tillverka en lucka att skruva fast (beroende på modell).

Det var ganska enkelt att komma in bakvägen även om några bökiga sladdar och slangar skulle lossas från pumpen.
Bra att ta komihåg bilder på före och när varje grejj lossas. (Det ska även finnas flera trådar på detta ämne i forumet.)

När jag väl rengjort kondenstanken ink allt som gick att komma åt så hade vi rutinen i flera veckor att helt tömma den övre kondensbehållaren efter varje tumpling, sen återfylla den till hälften med rent vatten.
Detta gjorde att maskinen fick rent vatten och "stora" (nåväl) dammtussar från den nedre tanken kunde följa med upp varje tumling.

Jag försöker fortsatt tömma övre tanken efter varje tumling jag gör och återfylla till hälften med rent vatten (min fru struntar numera i detta och kör tills tanken är full och tömmer då helt).
Men vi har inte haft problem sen dess, så jag antar att det räcker att ha rutinen ibland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.