6 016 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Rostig toppmatad whirlpool
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
HejM myrgången25 skrev:
Jag har haft en flertalig kommunikation med Kundservice Whirlpool om rostig lucka i bakkant.
De bara hävdar att rost inte ingår i garantivillkoren.
Ok med det. Men orsaken är att vatten droppar ner mot bakkkamten varje gång man öppnar luckan efter tvätt. Samt att luckans plåtöversida är nervikt i bakkanten så dropparna når plåten. Rost uppstår och de kan inte hävda handhavandefel då jag som användare inte kan hindra detta.
Typiskt fall av en dålig konstruktion. Noterbart är också att rosten uppstår bara på den delen som motsvarar öppningen in i tvättmaskinen. De mera utåt belägna delarma av bakkanten uppvisar ingen rost. Så där dropparna inte kommit åt är det OK.
Som jag ser det är detta mer en fråga av Good Will än Garanti. Tråkigt är att när jag tydligt presenterat orsakssammanhanget för Whirlpool så hävdar de upprepat bara ”rost ingår inte i garantin”.
Men ser man det mera ur ett tekniskt perspektiv så ingår det mera i Whirlpools ursprungliga konstruktion.
Som idetta fall har brister i sitt rostförebyggande utförande.
Efter byte av plåt skulle man kunna lägga en sträng silikon längs detta område så kanske rosten hindras att uppkomma!
Mvh
Bo
Hej
Jag ska byta denna lucka efter1 år på en ny Whirlpool..som redan börjat bubbla rost..
Hur menar du att "lägga en sträng silikon" och hur då? för att förhindra att fukt kryper in..verkar vara
små hål med nån lite rulle som det gäller mest?
🤔
Jag ska byta denna lucka efter1 år på en ny Whirlpool..som redan börjat bubbla rost..
Hur menar du att "lägga en sträng silikon" och hur då? för att förhindra att fukt kryper in..verkar vara
små hål med nån lite rulle som det gäller mest?
🤔
I bakkanten där plåten är nervikt från själva ovansidan, menar jag att man kan ”försegla ” plåten kant/avsluting med silikon. Den plåtkanten är ju svår för den vita färgen att ”täcka” - så risken för rost fonns där. Silikonen skyddar då just den kanten eller plåtens slut om man så säger!K kjli007 skrev:
Bo
Ok, tackB badlands skrev:
Klicka här för att svara