185 läst ·
2 svar
185 läst
2 svar
Hur kan jag enkelt få en jämn vägg där hälften är gammalt kakel
Hej! Tar gärna emot lite tips och råd hur jag kan göra med följande.
Tänkte göra om tvättstugan. Finns en vägg ca 170 ca bred, en meter av den väggen har gammal kakel. Jag har plats och vill göra det enkelt så jag tänkte sätta över stänkskydd, över det gamla kakelplattorna och hela väggen.
Hur kan jag enklast jäma ut väggen där jag inte har kakel, jag tänker mig att jag kan sätta nån skiva i samma djup som kakelplattorna för att få en jämn vägg, sedan sättlim på allt och på med stänkskydd. Med stänkskydd menar jag nått linkande som det här: https://www.jemfix.se/staenkskydd-betong-600-x-600-mm-kitchenline/4138/9065097/
Vill gärna inte ta bort kakelplattorna, då det antagligen kommer blir ett större projekt av allt då gipskivan antagligen kommer gå sönder mkt, och det sitter även väggskåp över så vill gärna inte behöva byta gipsskiva, då jag då skulle behöva ta ner alla väggskåp..
Vad ska jag tänka på? Vad för material kan jag använda för att få väggen jämn så att jag enkelt kan motera på ett stänkskydd?
Tänkte göra om tvättstugan. Finns en vägg ca 170 ca bred, en meter av den väggen har gammal kakel. Jag har plats och vill göra det enkelt så jag tänkte sätta över stänkskydd, över det gamla kakelplattorna och hela väggen.
Hur kan jag enklast jäma ut väggen där jag inte har kakel, jag tänker mig att jag kan sätta nån skiva i samma djup som kakelplattorna för att få en jämn vägg, sedan sättlim på allt och på med stänkskydd. Med stänkskydd menar jag nått linkande som det här: https://www.jemfix.se/staenkskydd-betong-600-x-600-mm-kitchenline/4138/9065097/
Vill gärna inte ta bort kakelplattorna, då det antagligen kommer blir ett större projekt av allt då gipskivan antagligen kommer gå sönder mkt, och det sitter även väggskåp över så vill gärna inte behöva byta gipsskiva, då jag då skulle behöva ta ner alla väggskåp..
Vad ska jag tänka på? Vad för material kan jag använda för att få väggen jämn så att jag enkelt kan motera på ett stänkskydd?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det finns ju tex 6mm renoveringsgips - om det skulle funka ?M MrForslund skrev:Hej! Tar gärna emot lite tips och råd hur jag kan göra med följande.
Hur kan jag enklast jäma ut väggen där jag inte har kakel, jag tänker mig att jag kan sätta nån skiva i samma djup som kakelplattorna för att få en jämn vägg, sedan sättlim på allt och på med stänkskydd. Med stänkskydd menar jag nått linkande som det här: [länk]
Limma/srkuva det, spackla där det behövs för att få det jämt, och sätt sen upp det nya stänkskyddet utanpå.
Bra tips, ja det borde funka bra. Tack för tipset!klaskarlsson skrev:
Sen blir det bara att sätta upp en bänkskiva och sedan in med ny tvättmaskin. Blir ett lagom projekt för lyfta tvättstugan
Klicka här för att svara