Vi hade slamsugning här härom veckan. Sedan dess luktar det avlopp i tvättstugan (för första gången någonsin). Avloppsbrunnen används flera gånger dag. Vad kan vara fel?

P
S Saltkar skrev:
Vi hade slamsugning här härom veckan. Sedan dess luktar det avlopp i tvättstugan (för första gången någonsin). Avloppsbrunnen används flera gånger dag. Vad kan vara fel?
Det är inte så enkelt så du har flera avlopp med vattenlås och att nåt av dessa är tomt på vatten så det är därför du får avloppslukt?

Det kraftiga suget som kan bli kan tömma flera vattenlås i huset så häll vatten i alla brunnar och avlopp. fortsätter det efter det så är det väl att ta dit nån och filma avloppet så man kan konstatera så allt är helt och är som det ska...

Det är iaf vad jag skulle göra och bedömma som riskerna och det mest sannolika

• Gilla
Saltkar och 1 till
  • Laddar…
Ja som sagt, vad är det för avlopp som används flera ggr per dag? I tvättsuga har du ju ofta dels en golvbrunn, dels ett avlopp till någon tvättho/tvättställ, och ibland separat avlopp till tvättmaskin.

Om "flera ggr per dag" syftar på handfatet, så kanske golvbrunnen eller avlopp till tvättmaskinen är tomt på vatten.

• Gilla
Saltkar
  • Laddar…
Kolla också så inte renslucka/renspropp/vattenlåset i golvbrunnen har hamnat snett.

Behövs inte mycket för att det ska lukta.

• Gilla
Saltkar
  • Laddar…
Utifrån era svar sökte jag mig vidare på forumet! Verkar som att det ”svarta hålet” i vattenlåset (som sitter fast) saknar en plugg. Ska testa med silvertejp till jag hittar en ny plugg!

• 1776703490454.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dede77 och 2 till
  • Laddar…
Verkar lite konstigt om den pluppen försvann vid slamsugning.

Möjligen om det har spolats i röären, så kanske den ha skjutits bort av spoltrycket. Kan vara värt att gräva nere i vattenlåset, kanske ligger där.

P
"Pluppen" kallas ofta renspropp och finns i olika storlekar beroende på vilken brunn man har mät hålet den sitter i...

När renspluggen är borta blir det samma sak som när vattenlåset är tomt lukten i avloppet kommer in i huset och det luktar inte jordgubb..

ibland har nån tagit ur den och tappat den i brunnen ibland har den torkat och går sönder när man pillar ur dom.. jag hade också kollat så den inte ligger i vattenlåset, men den kan ju ha blivit utspolad och borta..

i gamla metallbrunnar var ofta proppen av metall men där det är en plastbrunn så är det en i gummi / mjuk plast

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.