Hej! Jag har en toppmatad tvättmaskin Whirpool aweco 9544. I locket sitter doseringsfacken bl.a. facket för sköljmedel. Detta sköljmedel ligger kvar i facket efter tvätt och nu undrar jag om man ska trycka på nån knapp för att få sköljmedel i tvätten? Kontrollpanel på en Whirpool toppmatad tvättmaskin AWECO 9544 med olika tvättprogram och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Pyntagran skrev:
Hej! Jag har en toppmatad tvättmaskin Whirpool aweco 9544. I locket sitter doseringsfacken bl.a. facket för sköljmedel. Detta sköljmedel ligger kvar i facket efter tvätt och nu undrar jag om man ska trycka på nån knapp för att få sköljmedel i tvätten?[bild]
Antar att sköljmedel tillsätts automatiskt i tvättmaskinen under den sista sköljcykeln oavsett program. Hålet för att spruta ner vatten till sjöljfacket kanske är igensatt och behöver rengöras

• Gilla
Spik_och_Skruv
  • Laddar…
BirgitS
H Håbbe01 skrev:
Antar att sköljmedel tillsätts automatiskt i tvättmaskinen under den sista sköljcykeln oavsett program. Hålet för att spruta ner vatten till sjöljfacket kanske är igensatt och behöver rengöras
Jag är inne på detta också. Finns ju ingen synlig inställing i bilden som indikerar något om sköljninga alls, så ett igensatt spolnings rör verkar ju vara det enda rimliga. Skulle ju kunna vara något annat maskin fel också, men det vet jag inte vad det skulle vara i detta fall.

H Håbbe01 skrev:
Jag har gjort rent det mesta, jag har t.o.m. köpt nytt doseringsfack( den del där man lägger i tvättpulver och sköljmedel) men sköljmedlet ligger fortfarande kvar.

H Håbbe01 skrev:
Jag ska försöka lokalisera spolröret till sköljmedelfacket

P Pyntagran skrev:
Jag har gjort rent det mesta, jag har t.o.m. köpt nytt doseringsfack( den del där man lägger i tvättpulver och sköljmedel) men sköljmedlet ligger fortfarande kvar.
Ta ut doseringsfacken och lys in med lampa ovanför, där sitter hålet för strålen som spolar ut sjöljmedlet i maskin.

Hos mig var det igensatt. Tog en grillpinne i metall o böjde till så jag kunde rensa hålet, gick bra.

Men kan förstås vara andra orsaker hos dig

Jag hade liknande problem med en ny Electrolux maskin. I det fallet var det ventilen för vattnet som var kass från tillverkaren. De var en ventil som inkommande vatten var ansluten till med två separata utgångar, där ena gick till sköljmedelsfacket. Ventil byttes och allt var ok efter det.

• Gilla
Pyntagran
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ta ut doseringsfacken och lys in med lampa ovanför, där sitter hålet för strålen som spolar ut sjöljmedlet i maskin.

Hos mig var det igensatt. Tog en grillpinne i metall o böjde till så jag kunde rensa hålet, gick bra.

Men kan förstås vara andra orsaker hos dig
Så här ser det ut nedre delen av luckan och motsvarande "munstycken" i själva maskinen. Närbild av nedre delen av en maskinlucka och dess munstycken, med inskärningar och MAX-märkningar för olika funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Pyntagran skrev:
Så här ser det ut nedre delen av luckan och motsvarande "munstycken" i själva maskinen. [bild]
Kör ett kortprogram utan fack om det går o se om det sprutar i slutet på sjöljprogram

RoTe
Skippa sköljmedel

• Gilla
blork och 1 till
  • Laddar…
P Pyntagran skrev:
Hej! Jag har en toppmatad tvättmaskin Whirpool aweco 9544. I locket sitter doseringsfacken bl.a. facket för sköljmedel. Detta sköljmedel ligger kvar i facket efter tvätt och nu undrar jag om man ska trycka på nån knapp för att få sköljmedel i tvätten?[bild]
Har det fungerat förut?

• Gilla
Pyntagran
  • Laddar…
H HerrP skrev:
Jag hade liknande problem med en ny Electrolux maskin. I det fallet var det ventilen för vattnet som var kass från tillverkaren. De var en ventil som inkommande vatten var ansluten till med två separata utgångar, där ena gick till sköljmedelsfacket. Ventil byttes och allt var ok efter det.
Jag misstänker nog det även med min maskin, något med vatteninsprutningen.

K Kane skrev:
Har det fungerat förut?
Vi har nästan nyligen flyttat in i ett hus där maskinen redan fanns. Det är bara vid vittvätt jag använder sköljmedel, man vill inte riva sig på typ badlakan efter tvätt. Av den anledningen vore det bra om jag fick igång det här med sköljmedel.

RoTe RoTe skrev:
Skippa sköljmedel
Du har en bra poäng där, kosta mycket, gör lite, och inte bäst för miljön heller, även om det skulle vara en "miljövänlig" produkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.