Hej! Jag har en toppmatad tvättmaskin Whirpool aweco 9544. I locket sitter doseringsfacken bl.a. facket för sköljmedel. Detta sköljmedel ligger kvar i facket efter tvätt och nu undrar jag om man ska trycka på nån knapp för att få sköljmedel i tvätten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att sköljmedel tillsätts automatiskt i tvättmaskinen under den sista sköljcykeln oavsett program. Hålet för att spruta ner vatten till sjöljfacket kanske är igensatt och behöver rengörasP Pyntagran skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du borde kunna hitta bruksanvisningen till din tvättmaskin här: https://www.whirlpool.se/support/bruksanvisningar
Jag är inne på detta också. Finns ju ingen synlig inställing i bilden som indikerar något om sköljninga alls, så ett igensatt spolnings rör verkar ju vara det enda rimliga. Skulle ju kunna vara något annat maskin fel också, men det vet jag inte vad det skulle vara i detta fall.H Håbbe01 skrev:
Jag har gjort rent det mesta, jag har t.o.m. köpt nytt doseringsfack( den del där man lägger i tvättpulver och sköljmedel) men sköljmedlet ligger fortfarande kvar.H Håbbe01 skrev:
Ta ut doseringsfacken och lys in med lampa ovanför, där sitter hålet för strålen som spolar ut sjöljmedlet i maskin.P Pyntagran skrev:
Hos mig var det igensatt. Tog en grillpinne i metall o böjde till så jag kunde rensa hålet, gick bra.
Men kan förstås vara andra orsaker hos dig
Jag hade liknande problem med en ny Electrolux maskin. I det fallet var det ventilen för vattnet som var kass från tillverkaren. De var en ventil som inkommande vatten var ansluten till med två separata utgångar, där ena gick till sköljmedelsfacket. Ventil byttes och allt var ok efter det.
Har det fungerat förut?P Pyntagran skrev:
Jag misstänker nog det även med min maskin, något med vatteninsprutningen.H HerrP skrev: