Hej allihopa!

Nu är det dags att börja jobba lite nere i källaren. Pga en översvämning för ca två år sen behövde vi slipa golvet i tvättstugan samt väggarna, ca 0,5 m från golv. Tanken är att installera en toa, en dusch och en handfat samt byta alla rör.

Har haft en del problem med dräneringen tidigare när det har spöregnat i några dagar. Då samlas det en del vatten under källargolvet. Och ja, dränering kommer ske förhoppningsvis under sommaren.

Har några funderingar som jag behöver experthjälp med. A) Måste man slipa all gammal färg som finns kvar på väggarna? Ingen aning om det är plastfärg eller inte. Tanken är att kakla halva väggen och måla den översta halvan. Längst ned är det som sagt helt slipat. B) Tätskikt bara i duschen eller på väggarna också? C) Går det bra att lägga upp våtrumsskivor på stålreglar eller finputsa? Vill gärna dölja en del rör och toan kommer vara vägghängd. Är det nåt mer jag behöver tänka på?

Tack på förhand!
 
A) ja, det är rekommenderat - särskilt när man inte vet vilken färg det är idag.
B) Bara i duschen - rådgör med tätskiktstillverkaren
C) Ja, tänk bara på att det inte får finnas dolda kopplingar på tappvattenrör.

Sen är är väl rätt ordning att ordna dräneringen först. Hur vet du att det är vatten under källlargolvet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
A) ja, det är rekommenderat - särskilt när man inte vet vilken färg det är idag.
B) Bara i duschen - rådgör med tätskiktstillverkaren
C) Ja, tänk bara på att det inte får finnas dolda kopplingar på tappvattenrör.

Sen är är väl rätt ordning att ordna dräneringen först. Hur vet du att det är vatten under källlargolvet?
Tack för svaret!
Finns en inspektionslucka i hallen och varje gång jag öppnat så finns det alltid lite vatten längst ned.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.