Ska sätta inredningen för tvättstugan men har hamnat i lite grubblerier kring om det ska/behövs ett stöd för bänkskivan under tvättmaskin och torktumlare. Pratade med IKEA som tyckte det behövdes och ritade in en täcksida mellan maskinerna - men är fundersam om det egentligen behövs. Nackdelen är ju att ställa en täcksida på golvet som säkerligen efter några år med fukt och annat inte kommer bli så snygg i nederkant.

Hur har ni andra gjort?

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror ju på vad det är för bänkskiva, jag har monterat stavlimmad bänkskiva i motsvarande miljö utan mittstöd och det fungerar fint.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Så klart, missade att skriva det. Det är en laminatskiva 28mm tjock.

Düsseldorff
Du kan ju sätta en bärlist mot vägg i bakkant. Bör vara fullt tillräckligt givet att skivan har bra stöd mot höger vägg.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Japp, det är inritat bärlister där. Lägger nog bänkskivan och ser lite hur det verkar - om det behövs stöd eller inte.

Lite orolig att tvättmaskinen rör sig lite och trycker till skivan också.

Düsseldorff
mexitegel mexitegel skrev:
Japp, det är inritat bärlister där. Lägger nog bänkskivan och ser lite hur det verkar - om det behövs stöd eller inte.

Lite orolig att tvättmaskinen rör sig lite och trycker till skivan också.
Med bärlist kan det knappast vara ett problem. Du ska väl inte lasta skivan full med sten antar jag.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ska sätta inredningen för tvättstugan men har hamnat i lite grubblerier kring om det ska/behövs ett stöd för bänkskivan under tvättmaskin och torktumlare. Pratade med IKEA som tyckte det behövdes och ritade in en täcksida mellan maskinerna - men är fundersam om det egentligen behövs. Nackdelen är ju att ställa en täcksida på golvet som säkerligen efter några år med fukt och annat inte kommer bli så snygg i nederkant.

Hur har ni andra gjort?

[bild]
Skulle aldrig satt en MDF täcksida där. Borde räcka med bärlisterna.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Med bärlist kan det knappast vara ett problem. Du ska väl inte lasta skivan full med sten antar jag.
Nej, mer än högst ett ton av tvätt som sonen inte hämtar kan jag inte tänka mig 😂. Skämt åsido så tror jag det inte ska vara några problem heller, men gott att få medhåll om att den verkar onödig.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Nej, mer än högst ett ton av tvätt som sonen inte hämtar kan jag inte tänka mig 😂. Skämt åsido så tror jag det inte ska vara några problem heller, men gott att få medhåll om att den verkar onödig.
Du får väl se till att det är någon centimeter mellan TM och skiva. Så det finns ett skvalprum om TM
skulle vobla lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.