Robotgräsklippare
Farstatjej90: [citat] Kan du inte bara svara på vad som är fel på färgen från Biltema istället för att babbla om allt annat än frågan?🤔
etompau: Har du tillgång till Facebook så finns där en köp&säljgrupp för HQ-maskiner. Med rätt pris och vettiga beskrivningar på prylarna bör du hitta köpare, kanske dock först framåt våren.
Preb: [citat] Det har jag missat, det låter onekligen som oddsen är bättre om man gör som du beskriver.
SA6BTU: Ytterligare ett år har passerat med denna grymma maskin som bara går o går. Ledsnade på att leta efter en gränskabelskada (vet en sån där där kabeln är lite skadad så klippar stannar bara ibland), åkte o köpte ett billigt elstängsel aggregat, kopplade bort slingan från basstationen och in i aggregatet. Tog 30 sekunder (!) o hitta felet, hördes på 5 meters håll var det var😁.
Ingenjörssnickarn: [citat] Hej, för info till alla med Grouw modell 17936 som original har ett 4Ah-batteri modell 18105: Schou har tyvärr valt att inte erbjuda batteriet som reservdel, utan erbjuder istället ett hälften så stort (2Ah) för 709 kr plus 100 kr frakt, totalt 809 kr. Dvs. en stor nedgradering i klipptid för roboten. Jag renoverar fortfarande 4Ah-batterierna och har några i lager, PM:a vid
Bus1t: [citat] Ja högst oklart😂 men du svarade på ett spår om att navimow var långt före, och skickade en länk att den var testad av m3 2023 😅 https://www.theverge.com/2021/9/5/22658457/segway-navimow-robot-will-mow-your-lawn-using-gps
husnyborjare: Kollade på samma när den kostade över 20k hos Granngården och fingrar på den igen. Står även för mig mellan den och Luba 2 3000x för 20k. Googlade fram denna tråd. Hittar en miljon inlägg om Luba men det är som att det bara är en handfull individer i hela landet som har en A1500 från Stiga, helt dött med recensioner i närtid.
etompau: HQ har anmält Kina till EU för prisdumpning av robotklippare. Bra! Det ska vara en rättvis konkurrens, där inte stater tillåts prisdumpa och köpa sig in på marknader. Sannolikt sämre konjunktur i Kina, då dumpar man produkterna i Europa. https://efn.se/eu-ska-utreda-kinesiska-robotgrasklippare-husqvarna-lyfter
etompau: Har du facebook så finns det en köp&säljgrupp för HQ:s maskiner. Nu går vi in i vintersäsongen så intresset är kanske inte på topp, annars tycks det finnas ett jämnt intresse för begagnade reservdelar. Nätdel, kretskort till laddare, kåpor, klippmotorer etc.
carlfredrik: Hej! Jag kopplade precis som du beskrev men som nämnts ovan så behöver jag en amperemeter som fixar 7A så jag kan ställa in A också. Återkopplar så fort jag testat 👍🏻
Bonazera: [citat] Black Friday är ju inte idag som jag trodde, utan 28/11, om jag nu har lurat någon, så jag kanske avvaktar till dess men det lutar starkt åt att det blir en 310a [/QUOTE]
Snurrespratt: [citat] Har inte tänkt så mycket på det sedan jag bytte batteri. tror 1-1.5 timme. Lika viktigt så klart hur snabbt den laddar för nästa körning. Och denna 308 är en väldigt gammal modell, säkert annorlunda med dagens modeller.
13th Marine: Jag bytte batteri på vår, det löste problemet 1-2v sedan var "Laddsystemproblem" tillbaka 😅 "Tuva", en 330X, avslutar just nu sin tionde säsong.
mauzer: [citat] Nej korrekt. Jag skall nog ej hållas mer med denna och den luktar som sagt bränt , blir el-återvinningen och beställa en ny så får vi se så jag inte har skjutit resten av laddstationen men återkommer om det ;) Tack för svar och hjälp. Ha en forts fin dag/kväll. M.
Tomture61: Du kan i detta nu köpa en Luba 2 3000 X hos Bauhaus för 19995 :- Helt sanslöst billigt 😮
Tomture61: [citat] Min erfarenhet med Luba 1 med 8-10 cm breda drivande hjul är stor ang slitaget från nuvarande Luba 2 (omnihjul)
krilles83: [citat] Hej har du möjlighet att skicka en länk. Vore toppen och väldigt snällt.
ludbro: Jag hade samma problem med min automower 420. Krocksensor fram var aktiv (man hittar menyn genom att hålla nere siffran 0). Bak sensorn på 420 är en joystick, vilket jag kunde få utslag på genom att vippa joysticken. Jag bara killgissade att krocksensorn fram också var en av joysticksen men ingen av dem gav utslag, därför trodde jag en joystick var trasig. Efter lite demontering och denna
etompau: Du får kolla spec./manual om klipparen har en specifik funktion för klippning av biyta. Annars lär valfri klippare som använder begränsningskabel funka i din installation. Det som ev. kan bli ett litet problem är om klipparen inte stödjer "biyta", då lär den irrar runt på dina fyra biytor när den söker efter laddaren och inte stanna som din nuvarande klippare gör.
johnjensen: Nu då det är höst så är mitt betyg Nja, tror faktiskt jag ångra mitt köp. För mycket pill för att det ska fungera. Och ska man underhålla den så vill den inte fortsätta där den slutade utan det blir same old story again. Dvs att en viss del är riktigt finklippt medan resten får jag ta manuellt. Rekommenderar inte produkten till stora gräsmattor 1000-2000 kvm. Är man bortrest så
Nånsin: Jag svarar själv min fråga, ifall någon annan är intresserad. Jag lämnade in klipparen på felsökning och det visade sig vara fel på moderkortet, vilket jag befarade. Jag fick dock erbjudande om ett begagnat moderkort för ca halva nypriset och då tyckte jag att det var värt att renovera den gamla klipparen och förhoppningsvis få det att gå minst en säsong till.
Fotokillen: Bra länk hade ett kort att träna på och dom var inte det lättaste att löda bort med grejerna jag hade så klippte av benen och se på fam den klipper Nu skall jag bara kolla vilken av mina vänner som har utrusning att byta den lille fan
Tord 54: Hej har en Worx landroid som displayen bara visar vitt ljus inga siffror eller text. Kan knappcellbateriet påverka detta Klippare är köpt 2017
Tomture61: [citat] Klipparen har svårt med roaming har jag tolkat det som . Detta från andra användare . Därav egen antenn med eget SSID .
etompau: Kolla i klipparens meny enl. punkt 2. Vet ej om detta finns i just din modell. https://www.husqvarna.com/se/support/husqvarna-self-service/skydda-grasmattan-med-automower-frostvakt-alternativ-ka-70060/#Frost_Guard_with_sensor
Elpelle69: [citat] Troligen slinggivaren i klipparn som kontakten håller på o lossna. Enkelt o kontrollera! Av med kåpan lossa laddkabeln innanför gummitätningen. Skruva loss alla Torxskruvar( kanske16st?) öppna upp överdelen o lossa flatkabeln till den samma. Kontrollera den lille kabeln som går från frontgivaren (röd liten kontakt) lossa o sätt tillbaka där samt lika dant i andra änden på
Modee: Hej, jag blir tacksam om någon vet vad felet kan vara.🙏
Festlund: [citat] Tro mig, ibland får man leta ihjäl sig. 😅👍🏻 Jag tycker verktyget man kopplar på slingan som spelar en signal och så går man och letar tills ljudet försvinner fungerar bra för grov felsökning. Finns på t.ex. Kjell, ClasOhlson etc. Räddade mig två gånger hittills från att i frustration gräva upp hela slingan 😅😅
Kicken: Klipparen fick ännu ett konstigt betende, den hittade inte in i laddstationen "Laddstation blockerad". F-slingan hade värde 0 i displayen, båda slignorna i laddstationen var hela, bytte kretskortet i laddstationen, ingen förbättring 😢 Sen bytte jag slingsensorkortet inne i klipparen (det var faktiskt lite ärgat), det fixade både upstartsproblemet och dockningsproblemet!