1 427 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Husqvarna anmäler Kina för prisdumpning av robotklippare
HQ har anmält Kina till EU för prisdumpning av robotklippare.
Bra! Det ska vara en rättvis konkurrens, där inte stater tillåts prisdumpa och köpa sig in på marknader.
Sannolikt sämre konjunktur i Kina, då dumpar man produkterna i Europa.
https://efn.se/eu-ska-utreda-kinesiska-robotgrasklippare-husqvarna-lyfter
Bra! Det ska vara en rättvis konkurrens, där inte stater tillåts prisdumpa och köpa sig in på marknader.
Sannolikt sämre konjunktur i Kina, då dumpar man produkterna i Europa.
https://efn.se/eu-ska-utreda-kinesiska-robotgrasklippare-husqvarna-lyfter
Husqvarna lär ju vara ett enkelt byte för kinesernas 95/25-strategi, deras produkter är inte speciellt bra men de debiterar premium, det är exakt såna märken som de väljer ut att konkurrera med.E etompau skrev:
Deras strategi är att erbjuda minst 95% av kvalitet och funktion till 25% av priset.
Robotgräsklippare var nog i och för sig typ en av de sista produkterna jag kunde tänka mig skulle kunna anses säljas till underpris. Nä, detta tror jag inte Husqvarna kommer någonvart med. Tvärtom dags att dessa produkter kommer ner till en prisnivå som bättre matchar vad man får för slantarna.E etompau skrev:
En bekant till mig har efter att ha haft ett par lågprismaskiner köpt en HQ och den är lätt sämst av de tre han ägt och har sämst service och reservdelsförsörjning.C cpalm skrev:
Å f-n, jag fick för mig att HQ:s styrka på marknaden ändå är tillgången till en serviceorganisation med stark lokal närvaro och en trovärdig reservdelstillgång? Må vara med kunglig prislapp. Svårt att se hur det kan bli ännu bättre med lågprisklipparna. Hur funkar det med dessa om något går sönder?D djac skrev:
Två år i rad nu så har kretskortet i laddstationen lagt av, pga myror, och bägge gångerna skyller HQ på att det är säsong så det är svårt med reservdelar, det har också varit lång väntetid till deras servicepartners, i bägge fallen har större delen av säsongen gått innan de levererade.C cpalm skrev:
De är rätt typiska för den typen av företag, en gång starka, sen rusar lönerna och medelmåttor biter sig fast, man blir bekväm och blir snabbt omkörda. Finns lite värde kvar i varumärket men jag hade en mycket högre förväntan.D djac skrev:
Ett bra exempel är iRobot, samma profil, de är nu utköpta av sin kinesiska fabrik...!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 315 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 315 inlägg
Har en klippare från Mammotion (Luba , Yuka)D djac skrev:
I forumtrådar / Youtube så kan man hitta de som råkat ut för myrbo i laddstationen .
En otät konstruktion som rimligtvis har ngn gr varmare + regntätt för myror .
Tror 2025 årsmodeller är mycket tätare dock .
Obs att detta är Mammotion , ej HQ .
Klicka här för att svara