1 461 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Trött transformator till automower 450x
Ang. sekundärsidan, du gjorde tidigare en mätning på det gamla aggregatet, kan du inte därifrån få fram vilken ledare som är + resp. -? Jag vågar inte gå i god för polariteten.C carlfredrik skrev:
Jorden på primärsidan (230 V) kopplar du till stickkontaktens jordanslutning. Du köper alltså en ny, lös jordad stickkontakt och i den skruvar in de tre kablarna från aggregatet.
Justerskruvarna för spänning resp. ström hittar du under de två små hålen på aggregatets front.
Ev. kan du nyttja klipparens "snabbmeny" (långt tryck på 0) för att avläsa laddströmmen och därefter justera aggregatet. Klipparen är känslig för korrekt laddström. Fel strömvärde ger avbruten laddning och felmeddelande.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 379 inlägg
Perfekt. Får pilla med detta imorgon 👍🏻 Gällande jorden tänkte jag mest på denna, på sekundärsidan.E etompau skrev:Ang. sekundärsidan, du gjorde tidigare en mätning på det gamla aggregatet, kan du inte därifrån få fram vilken ledare som är + resp. -? Jag vågar inte gå i god för polariteten.
Jorden på primärsidan (230 V) kopplar du till stickkontaktens jordanslutning. Du köper alltså en ny, lös jordad stickkontakt och i den skruvar in de tre kablarna från aggregatet.
Justerskruvarna för spänning resp. ström hittar du under de två små hålen på aggregatets front.
Ev. kan du nyttja klipparens "snabbmeny" (långt tryck på 0) för att avläsa laddströmmen och därefter justera aggregatet. Klipparen är känslig för korrekt laddström. Fel strömvärde ger avbruten laddning och felmeddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeln med jordledaren som du visar på denna bild är till primärsidan (230 V - INPUT). Som sagt, de tre ledarna i kabeln ansluter du i en stickpropp, jordledaren ansluts till stickkontaktens jordanslutning/bleck.C carlfredrik skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 379 inlägg
Snyggt. Missade helt den stora texten på transformatorn INPUT respektive OUTPUT 🤦🏻♂️E etompau skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 379 inlägg
Gällande sekundärsidan står det på transformatorn att svart är - och röd +.
Jag kollade med Chat GPT gällande lilla stickkontakten till laddaren och fick detta som svar:
Tror jag kör en dubbelkoll med multimeter dock.
Logga in
Skapa konto
Jag kollade med Chat GPT gällande lilla stickkontakten till laddaren och fick detta som svar:
Logga in
Skapa konto
Tror jag kör en dubbelkoll med multimeter dock.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 379 inlägg
Lyckades ställa in volt utan några problem alls men hur gör jag med A? Har kopplat multimetern mellan stationen och transformatorn men får inte riktigt det att funka.
Behöver den röda och den svarta kabeln byta plats kanske…? 🤔 och svart på com va?
Testade och det enda som hände var att - försvann.
Logga in
Skapa konto
Behöver den röda och den svarta kabeln byta plats kanske…? 🤔 och svart på com va?
Testade och det enda som hände var att - försvann.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Lär dig gärna grundläggande ellära först och sedan måste du köpa en ny multimeter. Din nuvarande klarar bara av 2 A oavsett hur du kopplar.
Man ska aldrig testa att koppla på olika sätt när det gäller el då Instrumentet kan gå sönder plus att du själv kan skadas om det är större strömmar inblandade. Läs på, gör rätt från början.
Man ska aldrig testa att koppla på olika sätt när det gäller el då Instrumentet kan gå sönder plus att du själv kan skadas om det är större strömmar inblandade. Läs på, gör rätt från början.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 379 inlägg
Tack för omtanken! Jag lär mig alltid bäst genom att testa mig fram och har alltid gjort men helt rätt, med el är det en annan sak.MultiMan skrev:
Lär dig gärna grundläggande ellära först och sedan måste du köpa en ny multimeter. Din nuvarande klarar bara av 2 A oavsett hur du kopplar.
Vid strömmätning ska instrumentet kopplas i serie med en av ledarna från trafo eller till roboten.
Se bild i inlägg nr. 5 i https://www.byggahus.se/forum/threa...-utspaenning-laddstation.488852/#post-5247090
Instrumentet ska vara inställt på ett strömområde som är högre än det förväntade strömvärdet.
Ditt instrument klarar max 2 A.På din bild har du ställt in instrumentet på ett mätområde på max 20 mA. Mätsladdarna ska sitta i COM- och 2 A-uttagen.
Du bör även kunna avläsa laddströmmen i klipparens "servicemeny" (långt tryck på 0).
Se bild i inlägg nr. 5 i https://www.byggahus.se/forum/threa...-utspaenning-laddstation.488852/#post-5247090
Instrumentet ska vara inställt på ett strömområde som är högre än det förväntade strömvärdet.
Ditt instrument klarar max 2 A.På din bild har du ställt in instrumentet på ett mätområde på max 20 mA. Mätsladdarna ska sitta i COM- och 2 A-uttagen.
Du bör även kunna avläsa laddströmmen i klipparens "servicemeny" (långt tryck på 0).
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 379 inlägg
Hej! Jag kopplade precis som du beskrev men som nämnts ovan så behöver jag en amperemeter som fixar 7A så jag kan ställa in A också. Återkopplar så fort jag testat 👍🏻
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden