C carlfredrik skrev:
Tack för en kanonförklaring! Gällande sekundärsidan, hur vet jag vilken som är +/- i kontakten? Svart = negativ och vit = positiv?

Jorden, ska jag bara låta den vara? Var sitter justerskruven? 🧐 Bakom dom små pluggarna?
Ang. sekundärsidan, du gjorde tidigare en mätning på det gamla aggregatet, kan du inte därifrån få fram vilken ledare som är + resp. -? Jag vågar inte gå i god för polariteten.

Jorden på primärsidan (230 V) kopplar du till stickkontaktens jordanslutning. Du köper alltså en ny, lös jordad stickkontakt och i den skruvar in de tre kablarna från aggregatet.

Justerskruvarna för spänning resp. ström hittar du under de två små hålen på aggregatets front.
Ev. kan du nyttja klipparens "snabbmeny" (långt tryck på 0) för att avläsa laddströmmen och därefter justera aggregatet. Klipparen är känslig för korrekt laddström. Fel strömvärde ger avbruten laddning och felmeddelande.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ang. sekundärsidan, du gjorde tidigare en mätning på det gamla aggregatet, kan du inte därifrån få fram vilken ledare som är + resp. -? Jag vågar inte gå i god för polariteten.

Jorden på primärsidan (230 V) kopplar du till stickkontaktens jordanslutning. Du köper alltså en ny, lös jordad stickkontakt och i den skruvar in de tre kablarna från aggregatet.

Justerskruvarna för spänning resp. ström hittar du under de två små hålen på aggregatets front.
Ev. kan du nyttja klipparens "snabbmeny" (långt tryck på 0) för att avläsa laddströmmen och därefter justera aggregatet. Klipparen är känslig för korrekt laddström. Fel strömvärde ger avbruten laddning och felmeddelande.
Perfekt. Får pilla med detta imorgon 👍🏻 Gällande jorden tänkte jag mest på denna, på sekundärsidan.

Två elektriska kablar på träyta, den ena med flerfärgade ledare exponerade och markerade med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C carlfredrik skrev:
Perfekt. Får pilla med detta imorgon 👍🏻 Gällande jorden tänkte jag mest på denna, på sekundärsidan.

[bild]
Kabeln med jordledaren som du visar på denna bild är till primärsidan (230 V - INPUT). Som sagt, de tre ledarna i kabeln ansluter du i en stickpropp, jordledaren ansluts till stickkontaktens jordanslutning/bleck.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kabeln med jordledaren som du visar på denna bild är till primärsidan (230 V - INPUT). Som sagt, de tre ledarna i kabeln ansluter du i en stickpropp, jordledaren ansluts till stickkontaktens jordanslutning/bleck.
Snyggt. Missade helt den stora texten på transformatorn INPUT respektive OUTPUT 🤦🏻‍♂️

Gällande sekundärsidan står det på transformatorn att svart är - och röd +.
Närbild av en transformator med text som visar sekundärsidan: svart V-, röd V+, med omgivande märkning och etiketter.
Skapa konto

Jag kollade med Chat GPT gällande lilla stickkontakten till laddaren och fick detta som svar:
Instruktioner för Husqvarna Automower: Vit kabel är plus, svart kabel är minus enligt laddstationsguiden.
Skapa konto

Tror jag kör en dubbelkoll med multimeter dock.

Lyckades ställa in volt utan några problem alls men hur gör jag med A? Har kopplat multimetern mellan stationen och transformatorn men får inte riktigt det att funka.

Orange multimeter med kablar mäter -3.81 volt på en träyta, inställd för att mäta både volt och ampere.
Skapa konto

Behöver den röda och den svarta kabeln byta plats kanske…? 🤔 och svart på com va?

Testade och det enda som hände var att - försvann.

Redigerat:
MultiMan
Lär dig gärna grundläggande ellära först och sedan måste du köpa en ny multimeter. Din nuvarande klarar bara av 2 A oavsett hur du kopplar.

Man ska aldrig testa att koppla på olika sätt när det gäller el då Instrumentet kan gå sönder plus att du själv kan skadas om det är större strömmar inblandade. Läs på, gör rätt från början.

MultiMan MultiMan skrev:
Lär dig gärna grundläggande ellära först och sedan måste du köpa en ny multimeter. Din nuvarande klarar bara av 2 A oavsett hur du kopplar.

Man ska aldrig testa att koppla på olika sätt när det gäller el då Instrumentet kan gå sönder plus att du själv kan skadas om det är större strömmar inblandade. Läs på, gör rätt från början.
Tack för omtanken! Jag lär mig alltid bäst genom att testa mig fram och har alltid gjort men helt rätt, med el är det en annan sak.

Vid strömmätning ska instrumentet kopplas i serie med en av ledarna från trafo eller till roboten.
Se bild i inlägg nr. 5 i https://www.byggahus.se/forum/threa...-utspaenning-laddstation.488852/#post-5247090

Instrumentet ska vara inställt på ett strömområde som är högre än det förväntade strömvärdet.
Ditt instrument klarar max 2 A.På din bild har du ställt in instrumentet på ett mätområde på max 20 mA. Mätsladdarna ska sitta i COM- och 2 A-uttagen.

Du bör även kunna avläsa laddströmmen i klipparens "servicemeny" (långt tryck på 0).

• Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
Hur gick det med bytet av nätdel? Fick du justerat ström/spänning så att klipparen nu fungerar?
Återkoppling är alltid värdefullt.

Hej! Jag kopplade precis som du beskrev men som nämnts ovan så behöver jag en amperemeter som fixar 7A så jag kan ställa in A också. Återkopplar så fort jag testat 👍🏻

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.