537 läst ·
8 svar
537 läst
8 svar
Stiga 225s sladd till laddstation
Hej !
Skulle nyligen kolla över robotgräsklipparen en Stiga 225s men såg att den tappat laddning och ej längre vill ladda när den dockat trots bra kontakt med bleck samt rengjort.
Jag fasöker se om jag får ström till själva laddstationen och har ström fram till själva transformatorn klumpen som sitter på sladden (vanlig utomhus skarvsladd) innan stationen med 3stift XLR kontakt. När ja mäter på själva blecken på stationen får ja bara minus tecken som blinkar AC den ska väl ge 27-30v där? Har även mätt bara kabeln ut i efter transf i själva stiften men blinkar bara minus. Är det strömsladden transformatorn som är torsk eller mäter ja fel? Tänkte om man kunde utgå att iaf kabeln är hel fram till laddstation innan jag börjar felsöka där.
Mvh
Marre
Skulle nyligen kolla över robotgräsklipparen en Stiga 225s men såg att den tappat laddning och ej längre vill ladda när den dockat trots bra kontakt med bleck samt rengjort.
Jag fasöker se om jag får ström till själva laddstationen och har ström fram till själva transformatorn klumpen som sitter på sladden (vanlig utomhus skarvsladd) innan stationen med 3stift XLR kontakt. När ja mäter på själva blecken på stationen får ja bara minus tecken som blinkar AC den ska väl ge 27-30v där? Har även mätt bara kabeln ut i efter transf i själva stiften men blinkar bara minus. Är det strömsladden transformatorn som är torsk eller mäter ja fel? Tänkte om man kunde utgå att iaf kabeln är hel fram till laddstation innan jag börjar felsöka där.
Mvh
Marre
Hej igen mätte 235v efter omvandlaren och detta måste väl vara fel då den bara ska ge 27-30v ..ac till dc? Antar att de blir ny laddkabel osäker om kontrollkortet hållt men återstår väl att se återkom gärna för resonemang .M mauzer skrev:Hej !
Skulle nyligen kolla över robotgräsklipparen en Stiga 225s men såg att den tappat laddning och ej längre vill ladda när den dockat trots bra kontakt med bleck samt rengjort.
Jag fasöker se om jag får ström till själva laddstationen och har ström fram till själva transformatorn klumpen som sitter på sladden (vanlig utomhus skarvsladd) innan stationen med 3stift XLR kontakt. När ja mäter på själva blecken på stationen får ja bara minus tecken som blinkar AC den ska väl ge 27-30v där? Har även mätt bara kabeln ut i efter transf i själva stiften men blinkar bara minus. Är det strömsladden transformatorn som är torsk eller mäter ja fel? Tänkte om man kunde utgå att iaf kabeln är hel fram till laddstation innan jag börjar felsöka där.
Mvh
Marre
Mvh
M.
Mycket ovanligt att transformatorer går sönder och lägger ut full nätspänning på sekundärsidan.
Ta några bilder på hur du gör mätningarna. Det låter mer som något mätfel.
Ang. kabeln, om du kommer åt anslutningskontakterna på kabeln i dess båda ändar, kan du ohmmäta och avgöra om kabeln är hel.
Ta några bilder på hur du gör mätningarna. Det låter mer som något mätfel.
Ang. kabeln, om du kommer åt anslutningskontakterna på kabeln i dess båda ändar, kan du ohmmäta och avgöra om kabeln är hel.
Om jag mäter primärsidans matningspinne på stickproppskontakten den som går in i väggen samt på alla 3 stiften på sekundärsidan får jag samma ohm värde på alla 3 pinnarna (ca 130) mätvärde 2000k.E etompau skrev:
När jag mätte 235v så tog jag jorden direkt från skyddsjorden på en vägguttag med voltmetern och mätte sen AC på de 3 pinnarna i XLR kontakten på sekundär där de alla 3 gav lika mycket när jag satte i laddaren.
Redigerat:
Dina mätningar låter märklig. Har du vana av mätinstrument och att göra mätningar på elgrejor?
Transformatorns sekundärsida ska vara helt isolerad från primärsidan, någon spänningsmätning mellan primär och sekundärsida ska inte behövas göras.
Transformatorns sekundärsida ska vara helt isolerad från primärsidan, någon spänningsmätning mellan primär och sekundärsida ska inte behövas göras.
Hur menar du att man bör mäta upp omvandlaren om den ger rätt eller inte?E etompau skrev:
Anledningen till detta är att jag fick en liten kyss vid laddblecket på laddstation när jag höll på att kika igenom efter fel där och kände att det inte skall gå så starka strömmar där därför valde jag att mäta från laddkabeln/omvandlaren som sitter tidigare? är detta felaktigt menar du, och vad isåfall föreslår du? Jag själv har ingen större elvana och därför frågar jag här då jag förväntade mig mer svar om åtgärd eller hur man skall mäta med en mer konstruktiv lösning eller felsökning. Öppnade upp locket under och kan även meddela att det luktar bränt. här är även en länk till en likadan omvandlare som det gäller om det kan hjälpa, denna tror jag har 2stift på sekundärsidan medan min hade XLR (3st stift men två av dessa har de satt ihop så bara två kablar ) https://www.maskinklippet.se/tradgard/robotgrasklippare-och-tillbehor/frekventa-reservdelar-robotgrasklippare/stiga-transformator-robotgrasklippare-2ah?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA%20-%20Sale%2FDiscount%20-%20High%20Prio%20-%20Shopping&utm_id=19762378518&gad_source=1&gad_campaignid=19762378518&gbraid=0AAAAADpNr2k-gTS4VLYZCIqb_22BjKxNk&gclid=CjwKCAiA8bvIBhBJEiwAu5ayrH-tnbSGzqXKE-6TQ4Nn3Xe-S_6a5WR_7McdDuozSaDzEuNpOzUxNxoCjUkQAvD_BwE#gallery-zoom
Redigerat:
Du ska mäta spänning på transformatorns sekundärsida. Läs på transformatorns typskylt vilken spänning som den ska ge.
Jämför detta med vad instrumentet visar.
Ta bild på trafon om något är oklart. Även bild på hur du mäter/ställer in instrumentet.
Du ska inte få stötar från laddblecken på laddare. Om så är fallet, så får du se till att koppla från 230 V-matningen och sluta använda prylarna.
På distans och exakt info om vad du gör etc, är det svårt att ge mer konkreta råd/tips.
Jämför detta med vad instrumentet visar.
Ta bild på trafon om något är oklart. Även bild på hur du mäter/ställer in instrumentet.
Du ska inte få stötar från laddblecken på laddare. Om så är fallet, så får du se till att koppla från 230 V-matningen och sluta använda prylarna.
På distans och exakt info om vad du gör etc, är det svårt att ge mer konkreta råd/tips.
Nej korrekt. Jag skall nog ej hållas mer med denna och den luktar som sagt bränt , blir el-återvinningen och beställa en ny så får vi se så jag inte har skjutit resten av laddstationen men återkommer om detE etompau skrev:Du ska mäta spänning på transformatorns sekundärsida. Läs på transformatorns typskylt vilken spänning som den ska ge.
Jämför detta med vad instrumentet visar.
Ta bild på trafon om något är oklart. Även bild på hur du mäter/ställer in instrumentet.
Du ska inte få stötar från laddblecken på laddare. Om så är fallet, så får du se till att koppla från 230 V-matningen och sluta använda prylarna.
På distans och exakt info om vad du gör etc, är det svårt att ge mer konkreta råd/tips.
Tack för svar och hjälp.
Ha en forts fin dag/kväll.
M.
Klicka här för att svara
