84 938 läst ·
233 svar
85k läst
233 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Ja högst oklart😂 men du svarade på ett spår om att navimow var långt före, och skickade en länk att den var testad av m3 2023 😅Tomture61 skrev:
https://www.theverge.com/2021/9/5/22658457/segway-navimow-robot-will-mow-your-lawn-using-gps
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Nu är det bestämt! Robot skall det bli
Nu skall stiga villa royal 2 från 2001 få vila lite och istället kanske man skall få lite mer tid o pyssla i trädgården
Men vilken robot skall man ha?
Ca 2500m2
Mycket tallar
Jag vill köra utan slinga och då har jag tittat på Luba 2 3000x, fler kandidater som jag bör titta på?
Nu skall stiga villa royal 2 från 2001 få vila lite och istället kanske man skall få lite mer tid o pyssla i trädgården
Ca 2500m2
Mycket tallar
Jag vill köra utan slinga och då har jag tittat på Luba 2 3000x, fler kandidater som jag bör titta på?
Kommer spännande nyheter från Husqvarna snart med bla vision det vill säga kamera som ger stöd till gps signal m.m Kan vara bra för dig med många tallar på tomten
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Att gå från en klippare med kraftiga knivar som nästan skiter i närkontakt med rötter / jord till en robotklippare med tunna knivar kan bli en utmaning .M Mickebandsåg skrev:Nu är det bestämt! Robot skall det bli
Ca 2500m2
Mycket tallar
Kottar från tallar måste krattas bort tex .
Har själv en Luba 2 3000 X , mycket bra maskin .
Den fixar 30 klippzoner + nästan oändligt många No go zoner (NGZ) runt tallar tex .
Man ska i det längsta undvika att låta klipparen känna av hinder i klippzonen .
Tom. självkörande bilar åker ned i diket ibland .
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Absolut så kommer tomten (hoho) kräva viss anpassning till robot det har jag räknat med
Huskvarna har jag tittat på men jag ser inte riktigt vad de skulle göra bättre än luban? Motsvarande hqv kostar närmare 40k
Några fler kandidater som man bör kika på?
Huskvarna har jag tittat på men jag ser inte riktigt vad de skulle göra bättre än luban? Motsvarande hqv kostar närmare 40k
Några fler kandidater som man bör kika på?
Är det inga kraftiga sluttningar i trädgården kan du just nu köpa 2 st Mammotion Yuka Mini 800 för 14000 kr (6995 kr/st), som trots namnet, klarar 1200 m2 per maskin. Tycker jag är väldigt prisvärt. Inte fel att ha 2 heller, för går en sönder så är man inte helt utan.
En fördel att välja en Luba istället för 2 Yuka är att du tack vare elektronisk höjdinställning på Luban kan klippa högre under tallarna för att slippa att den klipper kottarna.
En tråkig nackdel med dom nya Husqvarna som kommer 2026 är att Husqvarna, för att försöka visa sig duktiga, har gjort så man inte kan titta i robotgräsklipparens kamera i mobilen som man kan på Mammotion.
En fördel att välja en Luba istället för 2 Yuka är att du tack vare elektronisk höjdinställning på Luban kan klippa högre under tallarna för att slippa att den klipper kottarna.
En tråkig nackdel med dom nya Husqvarna som kommer 2026 är att Husqvarna, för att försöka visa sig duktiga, har gjort så man inte kan titta i robotgräsklipparens kamera i mobilen som man kan på Mammotion.
Redigerat:
Jag tycker att det är bra att Husqvarna satsar på tillförlitlighet och klippresultat istället för att följa roboten genom kameran. Trädgårdar med tallar, höga tujahäckar, byggnader med smala passager imellan m.m kan få problem med gps signaler. Det är där vision kommer in i bilden.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Vet ej om jag har ngn funktionsnedsättning 😁G Gustav E skrev:Är det inga kraftiga sluttningar i trädgården kan du just nu köpa 2 st Mammotion Yuka Mini 800 för 14000 kr (6995 kr/st), som trots namnet, klarar 1200 m2 per maskin. Tycker jag är väldigt prisvärt. Inte fel att ha 2 heller, för går en sönder så är man inte helt utan.
Men ska jag tex. köpa en ny hammare så blir det inte den billigaste på nätet .
Det blir en märkesvariant som passar mig som handsken .
Har en Hultafors som byggt ett hus - garage - växthus .
Ang Luba 2 X vs Yuka , hmmm .
Nää , väljer själv Luba 2 X alla dar i veckan .
Den är robustare med bättre på allt .
Sett video på HQ klippare där vxllådan måste renoveras , leksaksprylar jämfört med Luba 2 serien .
Större batteri = klipper längre tid och antagligen längre livslängd .
2 klippdiskar .
Bättre hindersdetektering .
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Jag är ännu inne på Luba2 efter mycket funderande
Men finns det något sätt att kontrollera att man har tillräckligt bra teckning på tomten för att köra med GPS?
Skulle vara tråkigt att köpa en maskin så kan den kanske bara klippa 75% av tomten
Men finns det något sätt att kontrollera att man har tillräckligt bra teckning på tomten för att köra med GPS?
Skulle vara tråkigt att köpa en maskin så kan den kanske bara klippa 75% av tomten
Finns ju appar att ladda ner och köra lite tester med, t.ex. GPS Test.M Mickebandsåg skrev:
Ger dock inte ett 100% svar på om klipparen kommer fungera som tänkt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Omöjligt att ens försöka ge dig ett bra svar .M Mickebandsåg skrev:
Bra förutsättningar = Gräsytan som skall klippas har ej höga träd runt hela parametern (yttervarvet)
Inget högt plank runt parametern .
Inga höghus runt hela gräsytan .
Har man ngt enstaka träd som skymmer för klipparen är det nog ok , klipparen kan orientera sig i 300 m utan kontakt med satelliter .
Har man 500 kvm gräsyta med 100 träd = inte bra .
Har man 3000 kvm gräsyta med 10 träd = fantastiskt .
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Ja det får bli lite av en chansning, det kan ju bli bra 😎
Jag har faktiskt fortfarande inte slagit till men har hunnit flytta så är glad att jag väntade.
Bor numera på en lite mindre tomt än tidigare (1200 m2) och inte kuperad. Så hoppas att inköpspriset är betydligt lägre än vad det varit för lim 2500 stora kuperade tomt.
Ser fram emot alla recensioner efter sommaren 2025! Och undrar speciellt: HAR DEN FUNGERAT FELFRITT ELLER HAR DU BEHÖVT REPARERA NÅGOT?
Bor numera på en lite mindre tomt än tidigare (1200 m2) och inte kuperad. Så hoppas att inköpspriset är betydligt lägre än vad det varit för lim 2500 stora kuperade tomt.
Ser fram emot alla recensioner efter sommaren 2025! Och undrar speciellt: HAR DEN FUNGERAT FELFRITT ELLER HAR DU BEHÖVT REPARERA NÅGOT?
Har slagit till på en Yuba Mini 800. Har bara packat upp och uppdaterat firmware på Robot och RTK
Kan någon säkerställa att jag kan skapa flera zoner som totalt överstiger 800 kvm?
T.ex.
Zon1 600 kvm måndag
Zon2 500 kvm tisdag
Zon3 500 kvm onsdag
Zon4 400 kvm torsdag
Totalt 2000 kvm.
Kan någon säkerställa att jag kan skapa flera zoner som totalt överstiger 800 kvm?
T.ex.
Zon1 600 kvm måndag
Zon2 500 kvm tisdag
Zon3 500 kvm onsdag
Zon4 400 kvm torsdag
Totalt 2000 kvm.