9 150 läst ·
78 svar
9k läst
78 svar
Allt om Grouw robotgräsklippare
Rullade ut hela 100meters rullen och la ut löst bara. Me. Det funkade inte. Chatgpt säger att det inte funkar om kablarna ligger för nära varandra eller till och med på varandra som det gör här. För då kör signalen ihop sig och laddstationen uppfattar signalen fel och börjar säga ifrån vilket den gör. Jag ska installera kabeln under helgen här så får vi ses sen hur det blir..nino skrev:
Fixarsnigeln skrev:
Rullade ut hela 100meters rullen och la ut löst bara. Me. Det funkade inte. Chatgpt säger att det inte funkar om kablarna ligger för nära varandra eller till och med på varandra som det gör här. För då kör signalen ihop sig och laddstationen uppfattar signalen fel och börjar säga ifrån vilket den gör. Jag ska installera kabeln under helgen här så får vi ses sen hur det blir..
Nu har jag har jag installerat kabeln. Det konstiga är att den gröna lampan fortfarande blinkade. Samman problem kvarstod när jag försökte starta och knappa in kod. Försökte också trycka på start utan att få någon reaktion alls.nino skrev:
Men idag när jag kom hem från jobbet och gick ut i trädgården och kastade ett öga bort till roboten så såg jag att den på något sätt har rullat ut, kört lite och sen klippt kabeln närmast laddstationen, backat och sen stannat och stängt av sig själv igen 😳 fattar ingenting. Nu blir jag tvungen att köpa skarvdosa 😫 gjorde nybörjarmisstaget att inte sätta kabeln tillräckligt djupt! Men hade ju tänkt att jag skulle vara med när den börjar jobba så att jag får se hur den gör och korrigera kabeln därefter..
Nu fick jag hjälp av shou support som skickade en video som klargjorde lite vad jag hade missat. Så nu funkar roboten utmärkt 😄 så nu känner jag mig riktigt stolt över att ha fyndat detta gräsklipparsystem för bara 50kr 😄
Har bara fått komplettera med 2 paket piggar 50kr för 100st och begränsningskabel 400kr och skarvdosa 29kr 4st på Bauhaus. Mycket bra deal för vad jag fått. Den har snaggat min gräsmatta jämn och fin på bara 2 dagar hehe
Nu dags för vinterförvaring.
Har bara fått komplettera med 2 paket piggar 50kr för 100st och begränsningskabel 400kr och skarvdosa 29kr 4st på Bauhaus. Mycket bra deal för vad jag fått. Den har snaggat min gräsmatta jämn och fin på bara 2 dagar hehe
Vad hade du missat?Fixarsnigeln skrev:
Nu fick jag hjälp av shou support som skickade en video som klargjorde lite vad jag hade missat. Så nu funkar roboten utmärkt 😄 så nu känner jag mig riktigt stolt över att ha fyndat detta gräsklipparsystem för bara 50kr 😄
Jo att laddaren ska ligga i samma riktning som begränsningskabeln så att kabeln gå under laddaren som jag försökt rita på denna bild. 😅nino skrev:
Det finns en fåra eller skena eller vad man ska kalla det, på undersidan av laddaren. Man ska passa in kabeln där så att kabeln ligger rakt under laddaren och änden sticker ut på baksidan så att man kan stoppa in den i adekvat hål så att säga. Och den andra änden i det andra hålet. Då lös lampan med fast sken och roboten kunde börja jobba. 😄
Nu ligger den dock efter bara en veckas bruk i vinterförvaring eftersom det står att man inte ska ha den ute när det är frost eller kallare än 5 grader eller hur det nu var. Gräset växer ändå knapp något alls nu så det gör inget.
Hej, för info till alla med Grouw modell 17936 som original har ett 4Ah-batteri modell 18105:sy97jgu skrev:
Schou har tyvärr valt att inte erbjuda batteriet som reservdel, utan erbjuder istället ett hälften så stort (2Ah) för 709 kr plus 100 kr frakt, totalt 809 kr.
Dvs. en stor nedgradering i klipptid för roboten. Jag renoverar fortfarande 4Ah-batterierna och har några i lager, PM:a vid intresse.
Har plockat isär mitt och beställt nya batterier, hoppas på lite mer klipptid
Kostnad 450 för batterier och sen krävs en punktsvets för 600:-
Vet inte om det är så enkelt som det verkar 😬
Mitt batteri var skruvat med 4 skruv, så det var enkelt att få isär
Kostnad 450 för batterier och sen krävs en punktsvets för 600:-
Vet inte om det är så enkelt som det verkar 😬
Mitt batteri var skruvat med 4 skruv, så det var enkelt att få isär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer gärna resultatet 👍nino skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Tänk på säkerheten när du ska punktsvetsa, ett par svetshandskar och en metallhink är inte fel.nino skrev:
Det är lätt att göra fel och starta en lithiumbrand.
Då gäller det att få ut skiten så snabbt som möjligt.
Sen behöver du även beräkna storlek och tjocklek på din nickel du ska använda mellan batterierna OCH se till att du svetsar i rätt ordning.
Nitrilhandskar när du svetsar för att undvika att korsluta med fingrarna.
Jag har punktat en hel del batterier och även om jag gjort det mycket så ibland går det fel med rejäla gnistor.
Edit: Vilken punktsvets har du köpt och hur har du tänkt driva den?
Ok 👍🏻. Tack för snabbt svar. Konstigt ändå att Grouw inte kan ordna fram en så simpel sak som ett batteri.