4 166 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Urladdad 415X - hittar inte laddstationen
Tycker att den inbyggda gps:en borde räcka för att grovanavigera hem och plocka upp guiden när den nörmar sig stationen, men det kanske inte är programmerat så ? återkommer efter helgen när jag drsgit ny guide.
Tror inte Husqvarna använder GPS:en till något vettigt förrän de senaste, nya och dyra modellerna med assisterad GPS. Dom var för lata helt enkelt. Min 330X från 2014 kunde lätt ha använt GPS för att hitta hem till närheten av laddaren och väl i laddaren interpolerat fram en exakt position för stationen. GPS var bara ett försäljningsargument. Rätta mig gärna om någon har belägg för motsatsenO olof63 skrev:
Har även väldigt synliga bevis för att dess "karta" inte används för att återvända och klippa där den inte varit så mycket.
GPS:en används/användes för att säkerställa att hela klippytan blir klippt. En grov navigering räcker då.
Utan att veta så ser jag det som osannolikt att designerna inte skulle haft tankar/idéer om hur GPS:en kunde nyttjas även till ex. hemgång.
Hårdvara, minne etc kan ha satt begränsningar för detta.
Det blir bara spekulationer då detta är företagshemligheter.
Utan att veta så ser jag det som osannolikt att designerna inte skulle haft tankar/idéer om hur GPS:en kunde nyttjas även till ex. hemgång.
Hårdvara, minne etc kan ha satt begränsningar för detta.
Det blir bara spekulationer då detta är företagshemligheter.
430X
97,6 % klipptid
2,4 % söktid
Hade jag gissat, utan att titta i appen, hade jag gissat på 99,7 % klipptid.
Men även tiden den går hem till stationen längs guiden kanske ingår i söktid (framgår inte tydligt vad dom menar i appen) och i så fall känns 2,4 % rimligare.
97,6 % klipptid
2,4 % söktid
Hade jag gissat, utan att titta i appen, hade jag gissat på 99,7 % klipptid.
Men även tiden den går hem till stationen längs guiden kanske ingår i söktid (framgår inte tydligt vad dom menar i appen) och i så fall känns 2,4 % rimligare.
Ja det var märkligt. Mina tider blir tillsammans prick 100 %.
Undra om det kan vara när den går ut längs guiden som är dina 3%. För då varken söker den ju efter laddstationen (den är ju på väg bort från den) eller har knivdisken igång, vilket den ska ha för att det ska räknas till klipptid enligt appen.
Men tycker i så fall att jag borde ha åtminstone 0,1-0,2% okänd tid då min åtminstone en gång i veckan får följa guiden ut i ca 50 m. Alla övriga starter vid laddstationen.
Undra om det kan vara när den går ut längs guiden som är dina 3%. För då varken söker den ju efter laddstationen (den är ju på väg bort från den) eller har knivdisken igång, vilket den ska ha för att det ska räknas till klipptid enligt appen.
Men tycker i så fall att jag borde ha åtminstone 0,1-0,2% okänd tid då min åtminstone en gång i veckan får följa guiden ut i ca 50 m. Alla övriga starter vid laddstationen.
Redigerat:
Tack för tipset, det blir bättre med den klipptiden, den här verkar mindre än 320 helt enkelt, rekommenderad klipptid för samma yta är nu 21 timmar 7 dgr/vecka, den gamla klarade samma på 12 tim - så det får bli lite nattjobb helt enkelt.
En helt annan fråga; någon som fått den där frostvakten att fungera ? Här i norra Stockholm har vi haft flera morgnar senaste månaden med markfrost lokalt. Gissar att Automowerns mjukvara använder någon vädertjänst som pausar när prognosen säger minus - men går det att ställa in och hämta från en lokal sensor (det har jag på min Gardena bevattningsanläggning) istället ?
En helt annan fråga; någon som fått den där frostvakten att fungera ? Här i norra Stockholm har vi haft flera morgnar senaste månaden med markfrost lokalt. Gissar att Automowerns mjukvara använder någon vädertjänst som pausar när prognosen säger minus - men går det att ställa in och hämta från en lokal sensor (det har jag på min Gardena bevattningsanläggning) istället ?
Klicka här för att svara