2 181 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Krocksensor aktiv på Automower 315. Finns det en eller flera sensorer?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Många som verkar ha problem med sin krocksensor på Automower-klipparna. Jag har läst ett antal trådar nu men förstår inte riktigt.
Vårt problem började i samband med att jag jobbade med klipparen (rengöring, isärtagning av hjulmotor m.m.. Innan dess inga problem. Så uppenbarligen har ngt hamnar på sniskan, nån kabel lossat, nån magnet som ligger fel eller liknande.
Vi har en Automower 315. Flera trådar nämner de två bakre joystickarna men de har väl ingen funktion på dessa klippare? Det vill säga, både krock fram/bak och lyftsensor borde ligga i den främre joysticken/sensorn?
Kollar jag i admin-menyn så ser jag att krocksensor fram och bak är aktiva. Inte lyftsensorn. Om jag lyfter i sensorn så ändras det till JA i menyn så den delen verkar fungera. Om jag kopplar ur kabeln från sensorn så säger datorn att alla sensorer är aktiva.
Så jag gissar att om kabeln inte sitter i så uppfattar klipparen det som att alla sensorer är aktiva för säkerhets skull. Man kan alltså lura den genom att ta ur kabeln???
Är det någon som vet hur själva sensorn fungerar? Det verkar vara nån slags magnet som skapar kontakt vid tryck/lyft ? Kanske min magnet bara hamnat på snedden, men jag lyckas inte klura ut på vilket sätt.
Finns det andra idéer?
Vårt problem började i samband med att jag jobbade med klipparen (rengöring, isärtagning av hjulmotor m.m.. Innan dess inga problem. Så uppenbarligen har ngt hamnar på sniskan, nån kabel lossat, nån magnet som ligger fel eller liknande.
Vi har en Automower 315. Flera trådar nämner de två bakre joystickarna men de har väl ingen funktion på dessa klippare? Det vill säga, både krock fram/bak och lyftsensor borde ligga i den främre joysticken/sensorn?
Kollar jag i admin-menyn så ser jag att krocksensor fram och bak är aktiva. Inte lyftsensorn. Om jag lyfter i sensorn så ändras det till JA i menyn så den delen verkar fungera. Om jag kopplar ur kabeln från sensorn så säger datorn att alla sensorer är aktiva.
Så jag gissar att om kabeln inte sitter i så uppfattar klipparen det som att alla sensorer är aktiva för säkerhets skull. Man kan alltså lura den genom att ta ur kabeln???
Är det någon som vet hur själva sensorn fungerar? Det verkar vara nån slags magnet som skapar kontakt vid tryck/lyft ? Kanske min magnet bara hamnat på snedden, men jag lyckas inte klura ut på vilket sätt.
Finns det andra idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tack Gordon. Jag gav upp och åkte och frågade i servicebutik och fick samma svar. Så enkelt när man vet ;-)
Nu återstår bara att skruva ihop och testköra detta.
Nu återstår bara att skruva ihop och testköra detta.
Hur löste du det med magneterna? Sitter på exakt samma problem som du förklarar i texten efter rengörning. Och får inte till det 🤯M martinradbo skrev:
Mvh
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag monterade ihop allt igenS Stromvall33 skrev:
Jag hade samma problem med min automower 420. Krocksensor fram var aktiv (man hittar menyn genom att hålla nere siffran 0). Bak sensorn på 420 är en joystick, vilket jag kunde få utslag på genom att vippa joysticken. Jag bara killgissade att krocksensorn fram också var en av joysticksen men ingen av dem gav utslag, därför trodde jag en joystick var trasig. Efter lite demontering och denna tråd så förstod jag att krocksensor, fram på 420 inte alls var en joystick utan en sensor i chassit som känner av en magnet i höljet (som man kan lyfta av). Visade sig vara 2cm tjock, blöt gräs som satt på chassit som var felet, billigt problem 
Klicka här för att svara