Övrigt Off Topic
useless: Expressen hade en mer nyanserad artikel. Enligt dom behöver man bara lämna tillbaks den om man vill slippa ofrivilliga elstötar. Finns det samtycke kan man fortsätta använda lampan. [bild]
Dortmunder DAB: https://www.gvsbv.com/product/18342877/2004-clos-de-vougeot-grand-cru-jj-confuron-bourgogne Tyvärr inte vågat köpa hem den än, men frugan älskade Delamains reserve de famille så jag kanske får behålla huvudet…?
svartöra: [citat] Ska vara 12-15 cm enligt planschen som postades tidigare. Men grävling? 5 tår och en tydlig trampdyna?
HenrikHuslöse: [citat] Att chansa på att det ska fungera är som att försöka lägga pussel på måfå. Chansen att bitarna passar ihop utan en massa arbete är oändligt liten. Man behöver förstå ganska mycket om processen och maskinerna för att ställa rätt frågor i tid. Det kräver tid eller erfarenhet, helst både och. Det blir ännu svårare om man inte kan vara på plats. Pandemin inträffade när
Hep: Jag har ingen koll på vare sig Chrome eller TV4, men det brukar kunna gå att ångra sig i någon inställning om det känns bättre.
Tommy17: [citat] Tack för ditt svar och information, mycket uppskattat.
BirgitS: [citat] För lite D-vitamin vanligen, men tydligen även pga. brist på kalk och fosfor i födan, samt som följd av andra sjukdomar. Mat som i huvudsak består av gröt/bröd leder till brist på olika ämnen. Rakit är känd som sjukdom från 1600-talet, men verkar även vara beskriven under romartiden. https://en.wikipedia.org/wiki/Rickets
Kurtivan: [citat] Tack för förklaring om funktion! Det kan ju vara som du säger ett glapp och när jag vrider och vänder på den när jag grejar med tops, så hamnar något ibland i kontakt igen. Laddaren är en Resound GN C1.
sarsag: [citat] Tack för bra tips, ska titta på både yeti och rtic som är nytt märke för mig, älskar Yeti så hade varit kul att bara komma in i en välsorterad butik och känna lite. Kommer inte bli massor av shopping men nån dag förmodligen. Har tidigare hört om det här med att beställa till hotellet, ska kolla in det lite mer noggrant, ska även bo på airbnb så kan kolla där med.
nino: [citat] Inte Dalarna men väl på gränsen, Brynäs transmission renoverade min vw låda, iof ingen dsg men tror dom är duktiga på alla lådor
Alexander Döss: [citat] exakt. Alla gör ju den där avvägningen mer eller mindre medvetet. Vissa saker vill man aldrig stå utan och då accepterar man mer lager, mer rutin eller mer jobb. Andra grejer får ta slut ibland utan att världen rasar. För mig har insikten mest varit att det inte finns ett “rätt” system, utan bara olika kompromisser beroende på hur mycket konsekvens man är beredd att ta när
ajn82: [citat] Ja, jag förstod det, men skillnaden är ju om piloten sitter och tittar på i cockpiten eller på en skärm någon annanstans som i skämtet ovan. Militärt är det redan verklighet för flygplan, civilt är det redan verklighet för bussar i testverksamhet. Så jag extrapolerar att det kanske blir verklighet för civila flygplan snart också, troligen först transportflygplan innan
RobGum: [citat] Exakt hur löst det sig? Jag har precis samma problem. Metallskyddet går inte att rubba och jag får därför inte in nyckeln. Besiktningen underkändes därför. Hur använde du skruvmejseln? Knackade du försiktigt med hammare eller liknande? Har inte vågat bruka våld ännu. Har köpt låsolja och rostborttagning men ChatGPT har bestämt sig för att det är helt kört. Här är mitt
rakt09: vi brukar bo över i östersund och gör sedan dagsturer till olika liftanläggningar beroende på lust och väder. åre går bort vid kall väderlek kring jul, hellre en dag i trillevallen där det dessa dagar är typiskt minus 14 istället för 23. tegefjäll ligger mestadels skyddat från vind, men allra bäst en stormig dag är katrinabacken med vindskyddat läge i klövsjö, aldrig varit med
ClasseClas: [citat] Jag testade med Gemini "tänkande" och använde gamla postlådeadressen till landet. Den lyckades inte mejsla fram dagens gällande adress utan virrade 10-15 km runt i området med diverse "säkra", eller högst troliga, förslag.
mrmlz: [citat] Priset på att sula om ett par randsydda pjucks har gått upp de senaste åren. Så nu i höstas betalade jag 2200 för ny gummisula på ett par kängor.
MrDizzy: På tal om öar och obekräftade rykten så ska Gotland döpas om till Äland [bild]
Hybro: Lite O T. Bytte lins i ena ögat. Blev då tillfrågad om jag vill ha normal eller närsynthet. Eftersom jag är närsynt på det orörda ögat, så valde jag närsynt. Om jag nu tittar med den "nya" linsen, så är det ett kallt ljus och s a s varmare på det orörda.
klaskarlsson: [citat] Fråga en AI ? Eller googla ? ;) Skämt åsido så finns flera sätt. Ett av det enklaste är att lägga till "-ai" i söktermen i google (funkar inte om man snabbsöker via adressraden dock) https://pctidningen.se/internet/webblasare/chrome/google-ai-overview-sa-blir-du-av-med-googles-nya-sokning
_Magnus L: [citat] Förr använde jag Slysoft:s mjukvaror för att klona cd och dvd. Kopia 1:1 på DVDer kunde man även ta bort störande reklam och regionskodning samt kopieringsskydd nästan automatiskt.
MoveMe: [citat] Tror nog mer på första alternativet, för flera andra har ju ring före, efter och emellan och ligger kvar i min historik.
Tokslut: Lotter brukar vara det som byter plats oftast runt bordet, i år handlade jag denna men spelet uteblev i år men muggen håller sig nog till nästa år [bild]
Marlen Eskilsson: Låt oss återgå till att diskutera hus-, bygg- och renoveringsrelaterade ämnen nu. Stänger tråden med hänvisning till § 5.8 i reglerna. /Moderator
Greger_08: Sär skriver 😆 själv ibland dock så brukar jag ju komma på mig själv om jag läser igenom det jag skrivit men det gör man ju inte alltid..
13th Marine: Skyltarna läses var för sig. Så det är alltid avgift och 22-06 alla dagar får det bara parkeras personbilar klass 1. För att det bara skulle vara avgift 22-06 hade det behövt stå på samma skylt som "avgift".