Har din ctek hållt för dig i några år? ..både hölje o funktion?

  • Ja helt felfri

    44 Röster 89,8%
  • Lite skador men den laddar

    4 Röster 8,2%
  • Laddar inte men höljet helt

    1 Röster 2,0%
  • Laddar inte och höljet skadat

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    49
  • Omröstningen stängd .
Hej,
Jag köpte just den nu sådan laddare. Har aldrig ägt en innan men har sett dessa på bild i flera år. Trodde alltid dess var av metall men istället billig plast. Är det av elsäkerhet som dessa är av plast? ...troligen.

Utvecklar de mycket värme? ...då kommer plasten bli torr o spricka lättare. Man vågar väl inte heller tappa denna.

Önskar det följde med en förvaringsväska. Dåligt.
 
  • IMG_20260506_202740.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte, min MXS 5.0 Polar är väl runt 20 år.😇
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har ägt flera. Brukar hålla flera år, vanligast är att sladden nöts av där den möter höljet men det är först efter en 3år på mina. Har haft en som knappen slutade fungera men då var den en +6år gammal också.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Min ctek erfarenhet.
Xs3600 glapp i kontaktstycke mellan laddare och klämmor, gamla vita kontaktstycket.
Klippte bort och skarvade med standard kabelskor.
Xs7000 strömsladdens yttre gummihölje har spruckit.
Snabbkablaget som man monterar på batteriet för att inte behöva klämmor. Plastlock som ska skydda kontakten från smuts, stannar inte kvar utan lämnar kontakten oskyddad.
Hadde blivit betyg 5 av 5 om det inte vore för detta.
 
E Emil Olofsson1 skrev:
Har ägt flera. Brukar hålla flera år, vanligast är att sladden nöts av där den möter höljet men det är först efter en 3år på mina. Har haft en som knappen slutade fungera men då var den en +6år gammal också.
Just den taniga sladden noterade jag. Noterade också att tidigare modeller hade en kåpa med skruvar, varför ett sladdbyte var möjligt. Denna kåpa verkar limmad. Såg på youtube folk som försöker öppna och det blir mest förstört. Dåligt att dina höll i 3 år, väldigt lite för en så dyr produkt. Men en annan hade sin i 20 år. Antar att handhavande spelar roll - hur hårt man lindar kablarna osv. Saknar din variant en sådan gummi-muff i kåpans båda sladdgenomföringar?
 
A AndersS skrev:
Vet inte, min MXS 5.0 Polar är väl runt 20 år.😇
Det är imponerande. Har även din kraftigare kablar som den nuvarande Polar versionen?
 
MultiMan
Enda problem jag haft med samtliga Ctek är knappen som blir oxiderad när man har laddaren utomhus. Det gör att den måste motioneras för att funka om man inte använt den på någon månad.

Köpte en XS3600 som första Ctek, gick inte sönder och har kvar den men skaffade 2 st MXS 5.0 av vanliga modellen pga mer avancerad laddning, sedan senare 2 st Polar av samma version eftersom jag tröttnade på den stela kabeln i -25C. Samtliga fungerar fortfarande och ingen har spruckit i höljet eller kablar, trots kylan. Används varje dag i princip för underhållsladdning, allra minst varje vecka. Polar-versionerna köpte jag runt 2016, dvs ~10 år sedan.

Kundservicen suger däremot, då jag försökte få tekniska specifikationer till en speciell Ctek-laddare som jag fick. Såg ut som 5.0 men med annan kabel och programstegen var inte samma. Därför ville jag reda ut om den var trasig eller det var by design. Fick inga svar, varken i telefon eller mail. Uselt av ett svensk företag med så dyra produkter. Lyckades reda ut på egen hand via YT bl a att det var en tidig version av MXS som skulle vara på det sättet.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
C
Har också haft min i 20+ år och den är helt felfri. Så antingen var det bättre kvalitet förr eller så är jag ovanligt försiktig med mina grejor.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Enda problem jag haft med samtliga Ctek är knappen som blir oxiderad när man har laddaren utomhus. Det gör att den måste motioneras för att funka om man inte använt den på någon månad.

Köpte en XS3600 som första Ctek, gick inte sönder och har kvar den men skaffade 2 st MXS 5.0 av vanliga modellen pga mer avancerad laddning, sedan senare 2 st Polar av samma version eftersom jag tröttnade på den stela kabeln i -25C. Samtliga fungerar fortfarande och ingen har spruckit i höljet eller kablar, trots kylan. Används varje dag i princip för underhållsladdning, allra minst varje vecka. Polar-versionerna köpte jag runt 2016, dvs ~10 år sedan.

Kundservicen suger däremot, då jag försökte få tekniska specifikationer till en speciell Ctek-laddare som jag fick. Såg ut som 5.0 men med annan kabel och programstegen var inte samma. Därför ville jag reda ut om den var trasig eller det var by design. Fick inga svar, varken i telefon eller mail. Uselt av ett svensk företag med så dyra produkter. Lyckades reda ut på egen hand via YT bl a att det var en tidig version av MXS som skulle vara på det sättet.
Polarversionen med lite tjockare laddsladd känns som ett bättre köp, förutom att den saknar 14.7v laddning för mitt AGM batteri. Endast 14.4v. Dock på andra ctek levererar den 14.7v i AGM läget.
 
Jag kommer returnera ctek. Alldeles för plastig, för dyr och taniga kablar. Dessutom ingen möjlighet till att öppna kåpan vid framtida felsökning. Därtill ingen påse eller väska till laddaren. Mycket besviken. För 449kr så hade jag behållt den. Blir en motsvarande på Biltema istället. Samma pryl fast utan recondfunktion (för blybatterier) samt 4a istället för 5a laddning. Duger gott för underhållsladdning. Och dessutom för 299kr, inte 1299kr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag kommer returnera ctek. Alldeles för plastig, för dyr och taniga kablar. Dessutom ingen möjlighet till att öppna kåpan vid framtida felsökning. Därtill ingen påse eller väska till laddaren. Mycket besviken. För 449kr så hade jag behållt den. Blir en motsvarande på Biltema istället. Samma pryl fast utan recondfunktion (för blybatterier) samt 4a istället för 5a laddning. Duger gott för underhållsladdning. Och dessutom för 299kr, inte 1299kr.
För taniga kablar?
Tror du inte dom är korrekt dimensionerade utifrån laddström och ställda krav?
Framgick det inte om det kom med väska eller påse?

En fördel med plast är att det leder ström dåligt, värt att tänka på. 😉

Har själv en CTEK som också närmar sig 20år, knappen är besvärlig men resten är som nytt.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Det är imponerande. Har även din kraftigare kablar som den nuvarande Polar versionen?
Vet tyvärr inte. Har hjälpt en släkting med en vanlig MSX och där har vi satt Connect Eyelet anslutningar på batterierna för olika maskiner som åkklippare, fyrhjuling, osv, med kontakten tillgänglig utvändigt utan att behöva skruva något bara att plugga i laddaren.
Connect eyelet
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Även jag har en 5A polar-version som är cirka 10 år gammal. Jag har inte haft några som helst problem med den, vare sig kablar, knappar eller att jag kastar den i marken. Dubbelkollade du och såg att det satt skruvar på undersidan, men har aldrig funderat på det så behovet inte funnits.

Jag har inte heller reagerat över att kablarna skulle vara för tunna, jag har sett betydligt tunnare på Biltema-varianter och liknande och det är inte särskilt hög effekt på grejerna så det lär räcka bra.

MXS 5.0 polar finns att köpa för under 1000 kronor om man inte vill betala 1300.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har en MXS 3.8 som är inne på 15:e året som fungerar felfritt.
En MXS 5.0 som är ca 5 år, har också fugerat felfritt.
Båda står på mellan September och Maj.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har två varav ena +10 år och andra är väl 4-5 nu. Snabbkontakter på alla berörda fordon. Ena sitter i en hållare alltid på garageväggen, redo medan andra är nedpackad.

Inget att klaga på här 😇👍🏻
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.