Hej,
Jag köpte just den nu sådan laddare. Har aldrig ägt en innan men har sett dessa på bild i flera år. Trodde alltid dess var av metall men istället billig plast. Är det av elsäkerhet som dessa är av plast? ...troligen.
Utvecklar de mycket värme? ...då kommer plasten bli torr o spricka lättare. Man vågar väl inte heller tappa denna.
Önskar det följde med en förvaringsväska. Dåligt.
Jag köpte just den nu sådan laddare. Har aldrig ägt en innan men har sett dessa på bild i flera år. Trodde alltid dess var av metall men istället billig plast. Är det av elsäkerhet som dessa är av plast? ...troligen.
Utvecklar de mycket värme? ...då kommer plasten bli torr o spricka lättare. Man vågar väl inte heller tappa denna.
Önskar det följde med en förvaringsväska. Dåligt.
Har ägt flera. Brukar hålla flera år, vanligast är att sladden nöts av där den möter höljet men det är först efter en 3år på mina. Har haft en som knappen slutade fungera men då var den en +6år gammal också.
Min ctek erfarenhet.
Xs3600 glapp i kontaktstycke mellan laddare och klämmor, gamla vita kontaktstycket.
Klippte bort och skarvade med standard kabelskor.
Xs7000 strömsladdens yttre gummihölje har spruckit.
Snabbkablaget som man monterar på batteriet för att inte behöva klämmor. Plastlock som ska skydda kontakten från smuts, stannar inte kvar utan lämnar kontakten oskyddad.
Hadde blivit betyg 5 av 5 om det inte vore för detta.
Xs3600 glapp i kontaktstycke mellan laddare och klämmor, gamla vita kontaktstycket.
Klippte bort och skarvade med standard kabelskor.
Xs7000 strömsladdens yttre gummihölje har spruckit.
Snabbkablaget som man monterar på batteriet för att inte behöva klämmor. Plastlock som ska skydda kontakten från smuts, stannar inte kvar utan lämnar kontakten oskyddad.
Hadde blivit betyg 5 av 5 om det inte vore för detta.
Just den taniga sladden noterade jag. Noterade också att tidigare modeller hade en kåpa med skruvar, varför ett sladdbyte var möjligt. Denna kåpa verkar limmad. Såg på youtube folk som försöker öppna och det blir mest förstört. Dåligt att dina höll i 3 år, väldigt lite för en så dyr produkt. Men en annan hade sin i 20 år. Antar att handhavande spelar roll - hur hårt man lindar kablarna osv. Saknar din variant en sådan gummi-muff i kåpans båda sladdgenomföringar?E Emil Olofsson1 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Enda problem jag haft med samtliga Ctek är knappen som blir oxiderad när man har laddaren utomhus. Det gör att den måste motioneras för att funka om man inte använt den på någon månad.
Köpte en XS3600 som första Ctek, gick inte sönder och har kvar den men skaffade 2 st MXS 5.0 av vanliga modellen pga mer avancerad laddning, sedan senare 2 st Polar av samma version eftersom jag tröttnade på den stela kabeln i -25C. Samtliga fungerar fortfarande och ingen har spruckit i höljet eller kablar, trots kylan. Används varje dag i princip för underhållsladdning, allra minst varje vecka. Polar-versionerna köpte jag runt 2016, dvs ~10 år sedan.
Kundservicen suger däremot, då jag försökte få tekniska specifikationer till en speciell Ctek-laddare som jag fick. Såg ut som 5.0 men med annan kabel och programstegen var inte samma. Därför ville jag reda ut om den var trasig eller det var by design. Fick inga svar, varken i telefon eller mail. Uselt av ett svensk företag med så dyra produkter. Lyckades reda ut på egen hand via YT bl a att det var en tidig version av MXS som skulle vara på det sättet.
Köpte en XS3600 som första Ctek, gick inte sönder och har kvar den men skaffade 2 st MXS 5.0 av vanliga modellen pga mer avancerad laddning, sedan senare 2 st Polar av samma version eftersom jag tröttnade på den stela kabeln i -25C. Samtliga fungerar fortfarande och ingen har spruckit i höljet eller kablar, trots kylan. Används varje dag i princip för underhållsladdning, allra minst varje vecka. Polar-versionerna köpte jag runt 2016, dvs ~10 år sedan.
Kundservicen suger däremot, då jag försökte få tekniska specifikationer till en speciell Ctek-laddare som jag fick. Såg ut som 5.0 men med annan kabel och programstegen var inte samma. Därför ville jag reda ut om den var trasig eller det var by design. Fick inga svar, varken i telefon eller mail. Uselt av ett svensk företag med så dyra produkter. Lyckades reda ut på egen hand via YT bl a att det var en tidig version av MXS som skulle vara på det sättet.
Polarversionen med lite tjockare laddsladd känns som ett bättre köp, förutom att den saknar 14.7v laddning för mitt AGM batteri. Endast 14.4v. Dock på andra ctek levererar den 14.7v i AGM läget.MultiMan skrev:
Enda problem jag haft med samtliga Ctek är knappen som blir oxiderad när man har laddaren utomhus. Det gör att den måste motioneras för att funka om man inte använt den på någon månad.
Köpte en XS3600 som första Ctek, gick inte sönder och har kvar den men skaffade 2 st MXS 5.0 av vanliga modellen pga mer avancerad laddning, sedan senare 2 st Polar av samma version eftersom jag tröttnade på den stela kabeln i -25C. Samtliga fungerar fortfarande och ingen har spruckit i höljet eller kablar, trots kylan. Används varje dag i princip för underhållsladdning, allra minst varje vecka. Polar-versionerna köpte jag runt 2016, dvs ~10 år sedan.
Kundservicen suger däremot, då jag försökte få tekniska specifikationer till en speciell Ctek-laddare som jag fick. Såg ut som 5.0 men med annan kabel och programstegen var inte samma. Därför ville jag reda ut om den var trasig eller det var by design. Fick inga svar, varken i telefon eller mail. Uselt av ett svensk företag med så dyra produkter. Lyckades reda ut på egen hand via YT bl a att det var en tidig version av MXS som skulle vara på det sättet.
Jag kommer returnera ctek. Alldeles för plastig, för dyr och taniga kablar. Dessutom ingen möjlighet till att öppna kåpan vid framtida felsökning. Därtill ingen påse eller väska till laddaren. Mycket besviken. För 449kr så hade jag behållt den. Blir en motsvarande på Biltema istället. Samma pryl fast utan recondfunktion (för blybatterier) samt 4a istället för 5a laddning. Duger gott för underhållsladdning. Och dessutom för 299kr, inte 1299kr.
För taniga kablar?Dracula skrev:
Jag kommer returnera ctek. Alldeles för plastig, för dyr och taniga kablar. Dessutom ingen möjlighet till att öppna kåpan vid framtida felsökning. Därtill ingen påse eller väska till laddaren. Mycket besviken. För 449kr så hade jag behållt den. Blir en motsvarande på Biltema istället. Samma pryl fast utan recondfunktion (för blybatterier) samt 4a istället för 5a laddning. Duger gott för underhållsladdning. Och dessutom för 299kr, inte 1299kr.
Tror du inte dom är korrekt dimensionerade utifrån laddström och ställda krav?
Framgick det inte om det kom med väska eller påse?
En fördel med plast är att det leder ström dåligt, värt att tänka på. 😉
Har själv en CTEK som också närmar sig 20år, knappen är besvärlig men resten är som nytt.
Vet tyvärr inte. Har hjälpt en släkting med en vanlig MSX och där har vi satt Connect Eyelet anslutningar på batterierna för olika maskiner som åkklippare, fyrhjuling, osv, med kontakten tillgänglig utvändigt utan att behöva skruva något bara att plugga i laddaren.Dracula skrev:
Connect eyelet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Även jag har en 5A polar-version som är cirka 10 år gammal. Jag har inte haft några som helst problem med den, vare sig kablar, knappar eller att jag kastar den i marken. Dubbelkollade du och såg att det satt skruvar på undersidan, men har aldrig funderat på det så behovet inte funnits.
Jag har inte heller reagerat över att kablarna skulle vara för tunna, jag har sett betydligt tunnare på Biltema-varianter och liknande och det är inte särskilt hög effekt på grejerna så det lär räcka bra.
MXS 5.0 polar finns att köpa för under 1000 kronor om man inte vill betala 1300.
Jag har inte heller reagerat över att kablarna skulle vara för tunna, jag har sett betydligt tunnare på Biltema-varianter och liknande och det är inte särskilt hög effekt på grejerna så det lär räcka bra.
MXS 5.0 polar finns att köpa för under 1000 kronor om man inte vill betala 1300.
