58 385 läst ·
148 svar
58k läst
148 svar
Det här var lite oväntat dyrt 🤑
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det skulle varit någon slags ironi-smiley efter den kommentaren.S Staffan-N skrev:
(Kom jag fram till efter en tids funderande...😉)
Om jag ska gissa något här så ligger en central del av straffvärdet inte i själv frånvaron av bygglov (så som rubriken säger), utan det faktum att man aktivt ljugit för myndigheten i tillsynsärendet.
Det kan förmodligen göra att man trillar på fel sida om någon skiljlinje mellan vad som är planerad ekonomisk brottslighet vs. korrigerbart misstag. För det låter som det är (motsvarande) förverkande av brottsvinst som ger summan, inte någon sanktionsavgift.
Tänkte att citat-teckena var nogR Räknenisse skrev:Det skulle varit någon slags ironi-smiley efter den kommentaren.
(Kom jag fram till efter en tids funderande...😉)
Om jag ska gissa något här så ligger en central del av straffvärdet inte i själv frånvaron av bygglov (så som rubriken säger), utan det faktum att man aktivt ljugit för myndigheten i tillsynsärendet.
Det kan förmodligen göra att man trillar på fel sida om någon skiljlinje mellan vad som är planerad ekonomisk brottslighet vs. korrigerbart misstag. För det låter som det är (motsvarande) förverkande av brottsvinst som ger summan, inte någon sanktionsavgift.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Jag beställde ett par paket skruv i förra veckan. Tänkte inte på frakten, hade räknat med att det blir väl en hundring eller så. 474:- kostade frakten, det kom med dhl till dörren efter 4 dagar, för första chauffören hittade inte fram. Skruven kostade 521:-… suck…
Då jag går på loppis ser jag ofta halvgamla väggklockor för småpengar eller i flera fall till skänks och när jag ser vad urmakaren vill ha för att smörja och justera urverket i en klocka förstår jag att folk gör sig av med dessa när det börjar bli behov av service. Observera att priset inte inkluderar eventuella reservdelar utan bara arbetskostnaden...
Jo jag har servat två väggur senaste 15 åren... Men måste ha haft tur. Ena kostade 1500 och det andra 2400.B Bitterhetsakademin skrev:Då jag går på loppis ser jag ofta halvgamla väggklockor för småpengar eller i flera fall till skänks och när jag ser vad urmakaren vill ha för att smörja och justera urverket i en klocka förstår jag att folk gör sig av med dessa när det börjar bli behov av service. Observera att priset inte inkluderar eventuella reservdelar utan bara arbetskostnaden...
Ja det skiljer nog en hel del i pris, urmakaren i annonsen debiterade visst 1600 i timmen så då drar det snabbt iväg.Cheesen skrev:
Rör det sig om en nyare klocka från kanske femtio eller sextiotalet har dessa oftast urverk från Franz Hermle und Sohn och dessa tillverkas ännu och kostar väl en tre fyratusen för ett helt nytt verk. Är det bara oljning eller rengöring kan man göra det själv om man är noggrann. Det vanligaste felet är att folk sprutar på en massa olja som binder smuts och damm som sedan verkar som slipmedel och får verket att kärva.. Det är ju endast lagren som ska smörjas med en minimal oljedroppe och möjligen en droppe på gånghaken.
Urmakare skulle man blivitB Bitterhetsakademin skrev:Då jag går på loppis ser jag ofta halvgamla väggklockor för småpengar eller i flera fall till skänks och när jag ser vad urmakaren vill ha för att smörja och justera urverket i en klocka förstår jag att folk gör sig av med dessa när det börjar bli behov av service. Observera att priset inte inkluderar eventuella reservdelar utan bara arbetskostnaden...
I min ungdom så umgicks jag med en jämnårig som kom från en annan del av landet. Hans bror utbildade sig till urmakare... Fick jobb direkt i Luleå och flyttade snabbt upp då det verkade enkelt då storebror redan bodde där. Han arbetade tre månader innan han slängde in urmakartrasorna och återvände till sitt forna liv som svetsare.S Snabelapa skrev:
Det är tydligen inte riktigt jobbet som är lämpligt för vem som helst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden