Har inte kläm på hur pension fungerar så jag frågar här och tar ett par ett par exempel.
Om jag tar pension vid 64 och får ut 10.000/mån kr hela livet.
Om jag tar pension vid 67 och får ut 15.000/mån kr hela livet.
1) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån hela livet ut.
2) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån tills jag fyller 67 och får därefter
15.000 kr/mån livet ut.
Vilket är rätt?
Siffrorna är bara exempel.
15.000 kr/mån livet ut.
Vilket är rätt?
Går inte att svara på utan att veta dina förutsättningar.L Lars3344 skrev:Har inte kläm på hur pension fungerar så jag frågar här och tar ett par ett par exempel.
15.000 kr/mån livet ut.
Vilket är rätt?
För att verkligen få en bra bild ska du använda, hanteras av staten och pensionsbolagen.
Min Pension
Här kan du se de flesta av dina pensioner gällande Allmän och tjänstepensioner, privat pension får du själv lägga till.
Du kan här prova olika pensionsuttag utifrån vald ålder när du vill ta ut pension, kan vara olika, och tid som man väljer för uttag, vilket inte alltid kan väljas utan bara vara livslång.
Logga in på MinPension så kan du göra en prognos samt se dom flesta pensionerna och även se vad som skiljer beronde på när du tar ut pensionen.
Vissa privata pensioner är inte med, bra att veta samt att man kan välja när man börjar ta ut samt hur under hur många år man väljer att tu varje pension individuellt.
Vissa privata pensioner är inte med, bra att veta samt att man kan välja när man börjar ta ut samt hur under hur många år man väljer att tu varje pension individuellt.
Ingen av dom är rätt. Tar du ut pensionen tidigare så får du en lägre summa livet ut, men de första åren tills du fyller 65 får du bara tjänstepension, ingen allmän pension. Så exemplet skulle snarare bli:L Lars3344 skrev:Har inte kläm på hur pension fungerar så jag frågar här och tar ett par ett par exempel.
15.000 kr/mån livet ut.
Vilket är rätt?
3) Tar du ut vid 64 år så får du 8 000 första året. Därefter 10 000 livet ut.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Jag är yngre än du, men jag har fått det orangea kuvertet ganska nyligen. Där står det så här:L Lars3344 skrev:
"Väljer du att gå i pension tidigt blir din pension per månad lägre hela livet ut, går du senare blir pensionen högre per månad hela livet ut."
Vad pensionsmyndighetens utskick väl missar är väl om uttag av pension generellt förbättrar och förlänger livet eller inte..SågspånPappspikEternit skrev:
Enda grundregeln är att allmän pension betalas ut från 65 år. Alla andra villkor beror på exakt vilka pensionsförsäkringar/tjänstepensionavtal du har. Så det enda man kan säga säkert är att man får mindre åren fram till 65 om man går i pension tidigare.L Lars3344 skrev:
Att det ökar för dig vid 67 beror troligtvis på villkoren för din tjänstepension.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Alldeles förenklat, men visst stämmer det rent generelltSågspånPappspikEternit skrev:
Allmänpension är en del.
Jag har ett antal tjänstepensioner där vissa är förmånsbestämda men också en del som är premiebaserade.
De premiebaserade har olika placering så vissa av dem ger olika belopp månadsvis.
Och sedan kan du välja olika utbetalningstid så du får mera fram till en viss ålder då de är fullt utbetalda, dessutom för att krångla till det om du har flera kan du välja olika utbetalningstid för dem´(även uttagsålder).
Så TS bör lägga ned tid på att förstå MIn Pension hur det fungerar eller ta hjälp av någon som kan förklara.
Tänkte jag skulle fråga här först eftersom man får vettiga svarA AndersS skrev:Alldeles förenklat, men visst stämmer det rent generellt
Allmänpension är en del.
Jag har ett antal tjänstepensioner där vissa är förmånsbestämda men också en del som är premiebaserade.
De premiebaserade har olika placering så vissa av dem ger olika belopp månadsvis.
Och sedan kan du välja olika utbetalningstid så du får mera fram till en viss ålder då de är fullt utbetalda, dessutom för att krångla till det om du har flera kan du välja olika utbetalningstid för dem´(även uttagsålder).
Så TS bör lägga ned tid på att förstå MIn Pension hur det fungerar eller ta hjälp av någon som kan förklara.
från medlemmarna. Nu har jag skrivit till min pension så får se vad
svaret blir.