Har inte kläm på hur pension fungerar så jag frågar här och tar ett par ett par exempel.
Om jag tar pension vid 64 och får ut 10.000/mån kr hela livet.
Om jag tar pension vid 67 och får ut 15.000/mån kr hela livet.

1) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån hela livet ut.
2) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån tills jag fyller 67 och får därefter
15.000 kr/mån livet ut.

Vilket är rätt?
Siffrorna är bara exempel.

Logga in på https://www.minpension.se/ och använd simulatorn så får du en förståelse hur pensionsålder och uttagstid slår på dina olika pensionsdelar.

• Gilla
16386 och 8 till
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Har inte kläm på hur pension fungerar så jag frågar här och tar ett par ett par exempel.

15.000 kr/mån livet ut.

Vilket är rätt?
Går inte att svara på utan att veta dina förutsättningar.

För att verkligen få en bra bild ska du använda, hanteras av staten och pensionsbolagen.
Min Pension

Här kan du se de flesta av dina pensioner gällande Allmän och tjänstepensioner, privat pension får du själv lägga till.
Du kan här prova olika pensionsuttag utifrån vald ålder när du vill ta ut pension, kan vara olika, och tid som man väljer för uttag, vilket inte alltid kan väljas utan bara vara livslång.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Logga in på MinPension så kan du göra en prognos samt se dom flesta pensionerna och även se vad som skiljer beronde på när du tar ut pensionen.
Vissa privata pensioner är inte med, bra att veta samt att man kan välja när man börjar ta ut samt hur under hur många år man väljer att tu varje pension individuellt.

• Gilla
Lars3344 och 1 till
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:

15.000 kr/mån livet ut.

Vilket är rätt?
Ingen av dom är rätt. Tar du ut pensionen tidigare så får du en lägre summa livet ut, men de första åren tills du fyller 65 får du bara tjänstepension, ingen allmän pension. Så exemplet skulle snarare bli:
3) Tar du ut vid 64 år så får du 8 000 första året. Därefter 10 000 livet ut.

• Gilla
  • Haha
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
Vänta inte med att ta ut pensionen, du vet inte om du lever i morgon eller om tio år.

Tycker du det är kul att jobba är det ju inget som hindrar dej från att fortsätta med det.

• Gilla
Kustvägen och 15 till
  • Laddar…
Tack för svaren, har kollat på min pension men tycker det är
oklart hur det fungerar.

Måste vara någon grundregel som säger tar man vid 64
så har man den summan livet ut eller som skrivet
så ökar den automatiskt vid 67.

L Lars3344 skrev:
Jag är yngre än du, men jag har fått det orangea kuvertet ganska nyligen. Där står det så här:
"Väljer du att gå i pension tidigt blir din pension per månad lägre hela livet ut, går du senare blir pensionen högre per månad hela livet ut."

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Helt beroende på vilka pensioner du har och ditt födelseår.
När är du född?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är yngre än du, men jag har fått det orangea kuvertet ganska nyligen. Där står det så här:
"Väljer du att gå i pension tidigt blir din pension per månad lägre hela livet ut, går du senare blir pensionen högre per månad hela livet ut."
Vad pensionsmyndighetens utskick väl missar är väl om uttag av pension generellt förbättrar och förlänger livet eller inte..

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Tack för svaren, har kollat på min pension men tycker det är
oklart hur det fungerar.

Enda grundregeln är att allmän pension betalas ut från 65 år. Alla andra villkor beror på exakt vilka pensionsförsäkringar/tjänstepensionavtal du har. Så det enda man kan säga säkert är att man får mindre åren fram till 65 om man går i pension tidigare.

Att det ökar för dig vid 67 beror troligtvis på villkoren för din tjänstepension.

L Lars3344 skrev:
Om du tittar under Simulatorns olika menyer ser du vilka åldrar och uttagstid som är grundinställt för alla pensionsdelar för dig.

• Pensionskalkylator med val för lön, sluta jobba, uttagsstart och värdeutveckling på en lila bakgrund.
F fribygg skrev:
Vad pensionsmyndighetens utskick väl missar är väl om uttag av pension generellt förbättrar och förlänger livet eller inte..
Det tillhör väl egentligen inte deras uppdrag iofs.
Min äldsta levande släkting gick i pension 1992. Tre av hennes barn är också pensionärer nu.

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Alldeles förenklat, men visst stämmer det rent generellt
Allmänpension är en del.
Jag har ett antal tjänstepensioner där vissa är förmånsbestämda men också en del som är premiebaserade.
De premiebaserade har olika placering så vissa av dem ger olika belopp månadsvis.
Och sedan kan du välja olika utbetalningstid så du får mera fram till en viss ålder då de är fullt utbetalda, dessutom för att krångla till det om du har flera kan du välja olika utbetalningstid för dem´(även uttagsålder).

Så TS bör lägga ned tid på att förstå MIn Pension hur det fungerar eller ta hjälp av någon som kan förklara.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Alldeles förenklat, men visst stämmer det rent generellt
Allmänpension är en del.
Jag har ett antal tjänstepensioner där vissa är förmånsbestämda men också en del som är premiebaserade.
De premiebaserade har olika placering så vissa av dem ger olika belopp månadsvis.
Och sedan kan du välja olika utbetalningstid så du får mera fram till en viss ålder då de är fullt utbetalda, dessutom för att krångla till det om du har flera kan du välja olika utbetalningstid för dem´(även uttagsålder).

Så TS bör lägga ned tid på att förstå MIn Pension hur det fungerar eller ta hjälp av någon som kan förklara.
Tänkte jag skulle fråga här först eftersom man får vettiga svar
från medlemmarna. Nu har jag skrivit till min pension så får se vad
svaret blir.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.