11 844 läst ·
131 svar
12k läst
131 svar
Pension vid olika ålder
L Lars3344 skrev:Har inte kläm på hur pension fungerar så jag frågar här och tar ett par ett par exempel.
Om jag tar pension vid 64 och får ut 10.000/mån kr hela livet.
Om jag tar pension vid 67 och får ut 15.000/mån kr hela livet.
1) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån hela livet ut.
2) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån tills jag fyller 67 och får därefter
15.000 kr/mån livet ut.
Vilket är rätt?
Siffrorna är
Januari det år du fyller 67 får du en rejäl skattesänkning, oavsett när du tar ut din pension! Jag kan gå när jag är 64 ( född 68) . Kommer betala ca 1/3 mer i skatt tills januari det år jag fyller 67! Skillnaden om jag väntar till 65 är väldigt liten, några hundralappar mer.F fribygg skrev:
För mig är valet väldigt enkelt, vad kostar ett år av mitt liv.
Vad du betalar i skatt är beroende av vad du får i pension, se skattetabell och kolumn 2 under förutsättning att du bara har pension, gäller den Allmänna pensionen. Sedan får du välja skattetabell utifrån kommun du är folkbokförd. Tjänstepensioner brukar använda 30% generellt, dvs inte skattetabell.A Arne_Planka skrev:
Det kan finnas avvikelser men då utifrån att man har hög pension.
Notera att avdraget för pensionärer är from det år du fyller 67 för de som är födda 1959. För födda 1960 är det from det år du fyller 68.
För senare födelseår är det ännu inte lagstiftat när avdraget får börja göras.
https://www.pensionsmyndigheten.se/...nsion-och-lon-fran-aret-du-fyller-67-eller-68
/Höghus
För senare födelseår är det ännu inte lagstiftat när avdraget får börja göras.
https://www.pensionsmyndigheten.se/...nsion-och-lon-fran-aret-du-fyller-67-eller-68
/Höghus
Detta med skatten på tjänstepension har jag missat. Det dras ju 30% men efter 67 kanske kan sänkas lite.vedit skrev:
Här är huvudpunkterna om skatt på pension vid 68 års ålder 2026:
- Lägre skatt (förhöjt grundavdrag): Det förhöjda grundavdraget sänker skatten på pensionen avsevärt från det år man fyller 68 år.
- Arbeta och ta ut pension: Om du arbetar samtidigt som du tar ut pension är skatten på arbetsinkomsten lägre från och med det år du fyller 67 (och ännu lägre vid 68).
- Skatteavdrag på pension: Många pensionsbolag drar automatiskt 30 procent i skatt på tjänstepensionen. Om du fyller 68 under året bör du kontrollera att skatteavdraget är korrekt och eventuellt sänka det hos utbetalaren.
- Generellt för 2026: Det förhöjda grundavdraget höjs, vilket innebär en generell skattesänkning för pensionärer.
Nej, på tjänstepensionerna jag har dras det generellt 30%, du får själv begära ändrad nivå.galento skrev:
Sedan när Skatteverket gör sin beräkning utgår man från alla dina förutsättningar och då får du svaret om det varit för mycket eller för lite som betalats in i skatt under året.
Du kan ju ha besparingar, fastigheter, osv, som genererar en skatt varje år men också kostnader som ger avdrag t.ex. räntor.
Så vad som dras i skatt är inte detsamma som den skattebelopp du sedan får redovisat från Skatteverket vid deklaration.
Nja tvärtom, allmänpensionen kan du ta ut först och sedan vid ”rätt” pensionsålder får du garantipension, tjänstepension och bostadstillägg samt viktigt lägre skatt från 1 januari det året!useless skrev:
Men beroende på vart du har jobbat kan det dimpa in tjänstepension lite då och då
Klicka här för att svara